Jaké hrozny by těhotné ženy neměly jíst?

Jaké ovoce se smí a nesmí jíst během těhotenství?

Výběr zdravé stravy je pro těhotné ženy nesmírně důležitý. Správná strava poskytuje plodu živiny, které potřebuje k maximálnímu růstu a vývoji. Také strava hraje důležitou roli v celkovém zdraví každého člověka, pomáhá tělu efektivně fungovat a snižuje riziko některých onemocnění.

Zdravá strava by měla obsahovat dostatek ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, libových bílkovin a zdravých tuků. V tomto článku si vysvětlíme, proč je tak důležité jíst ovoce během těhotenství. Zvažte také, jaké ovoce je nejlepší jíst a jakým potravinám se vyhnout.

Výhody konzumace ovoce během těhotenství

Jíst zdravou a pestrou stravu je zvláště důležité během těhotenství, protože mnoho živin je nezbytných pro růst a vývoj plodu. Zvýšený příjem vitamínů a minerálů pomůže těhotné ženě udržet tělo v dobré fyzické kondici.

Čerstvé ovoce obsahuje mnoho základních vitamínů a živin a je dobrým zdrojem vlákniny. Co je velmi důležité, téměř všechny vitamíny a minerály pocházející z ovoce jsou ve formě dostupné pro lidský organismus.

Nejlepší ovoce v těhotenství

Ovoce může být vynikající svačinkou a náhradou cukrovinek, které se doporučuje zcela vyloučit ze stravy. Níže je uvedeno 12 nejlepších druhů ovoce, které je vhodné zahrnout do zdravého těhotenského jídelníčku.

1. Meruňky

Meruňky obsahují: vitamíny A, C a E, vápník, železo, draslík, betakaroten, fosfor, křemík. Všechny tyto živiny napomáhají vývoji a růstu dítěte. Železo zabraňuje anémii, vápník zase posiluje kosti a zuby.

2. Pomeranče

Pomeranče jsou výborným zdrojem: kyseliny listové, vitamínu C, vody. Pomeranče jsou skvělé pro udržení zdraví, zvlhčení pokožky a nasycení lidského těla vlhkostí.

Vitamin C zabraňuje poškození buněk a podporuje vstřebávání železa.

Kyselina listová pomáhá předcházet defektům neurální trubice, které způsobují abnormality v mozku a míše dítěte. Defekty neurální trubice mohou způsobit stavy, jako je rozštěp páteře, kdy se mícha nevyvíjí správně, a anencefalie, kdy chybí velká část mozku a lebky.

3. Mango

Mango je bohaté na vitamíny A a C. Jeden šálek nakrájeného manga poskytuje 100 procent doporučené denní hodnoty vitamínu C a více než třetinu denní hodnoty vitamínu A.

Dítě narozené s nedostatkem vitaminu A bude mít nízkou imunitu a vysoké riziko poporodních komplikací, jako jsou respirační infekce.

READ
Jak dlouho byste měli celandine uchovávat?

4. Hrušky

Hrušky obsahují značné množství vlákniny, draslíku, kyseliny listové.

Použití velkého množství vlákniny ve stravě těhotných žen zlepšuje funkci střev. Vláknina je přirozeným prostředkem k prevenci zácpy, častého příznaku těhotenství.

Draslík je velmi prospěšný pro zdraví srdce žen a dětí. Stimuluje také buněčnou regeneraci.

5. Granáty

Granátová jablka mají vysoký obsah vitamínu K, vápníku, kyseliny listové, železa, bílkovin a vlákniny. Husté živiny obsažené v granátových jablkách jsou také dobrým zdrojem energie a jejich vysoký obsah železa pomáhá předcházet nedostatku železa.

Vitamin K je také nezbytný pro udržení zdravých kostí. Studie ukazují, že pití šťávy z granátového jablka může pomoci snížit riziko poškození placenty.

6. Avokádo

Avokádo je vynikajícím zdrojem vitamínů C, E a K, mononenasycených mastných kyselin, vitamínů B, draslíku a mědi.

Toto ovoce obsahuje zdravé tuky, které dodávají energii, stimulují buňky odpovědné za tvorbu kůže a mozkové tkáně vyvíjejícího se dítěte.

Draslík v avokádu zmírňuje křeče nohou, což je další příznak, který je běžný během těhotenství, zejména ve třetím trimestru.

7. Kvajáva

Guava obsahuje vitamín E a folát, díky čemuž je ideálním ovocem pro těhotné ženy.

Guava je skvělou volbou pro lidi, kteří chtějí více z následujících živin: vitamíny C a E, polyfenoly, karotenoidy, isoflavony. Guava obsahuje rozmanitou kombinaci živin, díky čemuž je ideální.

Konzumace guavy v těhotenství uvolňuje svaly, zlepšuje trávení a snižuje zácpu.

8. Banány

Banány obsahují vysoké množství vitamínu C, draslíku a vitamínu B-6. Vysoký obsah vlákniny v banánech pomáhá při zácpě související s těhotenstvím. Existují důkazy, že vitamín B6 snižuje nevolnost a zvracení v časném těhotenství.

9. Hrozny

Hrozny obsahují pro lidský organismus velmi důležité látky – vitamíny C a K, pektin, organické kyseliny, antioxidanty.

Živiny v hroznech usnadňují biologické změny, ke kterým dochází během těhotenství. Obsahují antioxidanty posilující imunitu, které také pomáhají předcházet infekcím.

10. Šípkový

Šípky jsou dobrým zdrojem vitamínu C. Mají pozitivní vliv na metabolismus sacharidů. Bobule mají také vysoký obsah vody, takže jsou skvělým zdrojem hydratace.

Vitamin C pomáhá vstřebávat železo a posiluje imunitní systém těla.

11. Jablka

Jablka jsou bohatá na vitamíny A a C, draslík, vlákninu. Studie ukazují, že konzumace jablek během těhotenství může snížit pravděpodobnost, že se u vašeho dítěte později vyvine astma a alergie.

12. Sušené ovoce

Sušené ovoce je bohaté na vitamíny a minerály, vlákninu. Obsahují všechny stejné živiny jako čerstvé ovoce. Těhotné ženy tak mohou získat svou denní potřebu vitamínů a minerálů tím, že snědí porci sušeného ovoce, jejíž hmotnost je nižší než ekvivalentní množství čerstvého ovoce.

READ
Jak se starat o čínské okurky?

Je však důležité pamatovat na to, že sušené ovoce může mít vysoký obsah cukru a neobsahuje vodu, kterou má čerstvé ovoce. To znamená, že nepomáhají trávení.

Sušené ovoce můžete v těhotenství jíst s mírou a kandovanému ovoci je obecně lepší se vyhnout. Obecně platí, že je lepší jíst sušené ovoce kromě čerstvého ovoce a ne místo nich.

Kolik ovoce byste měli jíst během těhotenství?

Těhotným ženám se doporučuje zkonzumovat každý den alespoň pět porcí čerstvého ovoce a zeleniny a co nejvíce se obměňovat. Ovoce může být čerstvé, konzervované, mražené nebo sušené.
Porce ovoce je zpravidla:

  • jeden plod, pro ovoce, které je větší než velikost tenisového míčku;
  • jeden šálek nakrájeného ovoce

Konzumace velkého množství ovoce a zeleniny během těhotenství poskytuje těhotným ženám dostatečnou výživu pro podporu vyvíjejícího se dítěte.

Existuje nějaké ovoce, kterému by se žena měla v těhotenství vyhýbat?

Neexistují žádné specifické druhy ovoce, které by těhotné ženy neměly jíst. Je však důležité znát velikost porce, protože některé druhy ovoce mají vysoký obsah cukru. Je důležité si uvědomit, že džusy a sušené ovoce často obsahují výrazně více cukru a kalorií než jejich čerstvé protějšky.

  • Nákup organického přírodního ovoce zajišťuje, že nepřišlo do kontaktu s hnojivy a pesticidy, které mohou poškodit jeho kvalitu.
  • V každém případě, pokud plody nejsou z osobní zahrádky, je důležité z jejich povrchu odstranit případné pesticidy a bakterie. Před použitím je stačí důkladně opláchnout.
  • Nejezte ovoce s viditelným poškozením, které s větší pravděpodobností obsahuje bakterie. Nelze zakoupit již nařezané výrobky.
  • Ovoce skladujte v samostatné nádobě v lednici.

Závěry

Ovoce je vynikajícím zdrojem živin, které jsou v těhotenství nezbytné. Obsahují vitamíny, kyselinu listovou, vlákninu a mnoho dalšího, což pomáhá udržovat zdraví ženy a dítěte. Tyto živiny mohou také pomoci zmírnit některé běžné příznaky těhotenství.

Těhotné ženy by se měly snažit zkonzumovat každý den alespoň pět různých porcí ovoce a zeleniny. Zároveň byste měli omezit konzumaci sušeného ovoce a ovocných šťáv, protože mohou obsahovat více cukru a kalorií než ovoce čerstvé.

Dietu na základě individuálních charakteristik těla můžete sestavit u zkušeného gynekologa-porodníka v Gynekologickém centru na Shuvalovsky (St. Petersburg).

Během těhotenství zažívá ženské tělo docela vážný stres. Pokud je výživa nastávající matky zvolena správně, přicházející složky potravy podpoří a posílí zdraví ženy samotné i nenarozeného dítěte v jejím lůně.

Co by těhotné ženy neměly jíst?

Závažné nedostatky ve stravě mohou nepříznivě ovlivnit vývoj plodu, zvláště pokud mu chybí důležité živiny. Proto je důležité vědět, co těhotné ženy mohou a nemohou jíst, jaké pokrmy či potraviny se nedoporučují a na co si dát zvláštní pozor, abyste si zpestřili jídelníček a doplnili si zásoby minerálů, vitamínů a dalších užitečných látek.

READ
Jakou desku je lepší koupit?

Těhotenství a jídlo: kolik, co a jak jíst?

Každé těhotenství je jedinečné a pro všechny nastávající maminky neexistuje jediná správná rada ohledně výživy. Existuje několik obecných tipů pro výběr a přípravu potravin pro těhotné ženy, ale budete muset přizpůsobit svůj jídelníček svým individuálním potřebám a řídit se radami svého lékaře.

Při určování toho, co by měla těhotná žena jíst, se vyplatí dodržovat základní pravidla zdravé výživy po celou dobu těhotenství. Denní vyvážená strava těhotné ženy by měla obsahovat:

  • Hodně čerstvého ovoce a zeleniny (nejméně 400 g čerstvého nebo vařeného ovoce);
  • Pokrmy a výrobky vyrobené z celozrnných sacharidů (pohanka, rýže, pšenice, oves, žito atd.);
  • Různé druhy mléčných výrobků (kefír, jogurt, tvaroh, sýry);
  • Dostatečné množství bílkovin (kuřecí maso, mořské tučné ryby XNUMXx týdně, fazole nebo hrášek).

img-1

Kromě toho by jídlo těhotné ženy mělo obsahovat vitamíny a minerály, které jsou nezbytné pro zdravé těhotenství:

  • Kyselina listová.
  • cholin.
  • Vápník.
  • Kyselina dokosahexaenová (DHA).
  • Železo
  • Zinek
  • Vitamíny A, B2, B6, B12, C a D.

Kolik jíst během těhotenství závisí na aktuální hmotnosti nastávající matky a délce těhotenství. Obecně platí, že tři jídla denně a dvě až tři svačiny jsou optimální pro vyváženou stravu pro těhotnou ženu, i když možná budete chtít zvýšit počet svačin s postupem těhotenství.

Pokud máte dietní omezení, promluvte si se svým gynekologem nebo odborníkem na výživu o zdravé a vyvážené stravě během těhotenství. Pokud se vyskytnou nějaké zdravotní problémy (alergie na potraviny, intolerance lepku), je důležité dodržovat hypoalergenní nebo bezlepkovou dietu, lékař bude sledovat průběh těhotenství a zařadit další příjem živin, minerálů, vitamínů.

Co nejíst v těhotenství?

Existuje řada potravin či pokrmů, které mohou být pro matku či plod potenciálně nebezpečné a které by těhotné ženy neměly jíst v žádné fázi nebo jen v určitém trimestru.

Různé pokrmy obsahující syrové maso nebo ryby. Sushi, tatarák, rohlíky, sušené ryby nebo stroganina: tyto produkty neprocházejí tepelnou úpravou (vaření, smažení) a mohou být potenciálně zdraví nebezpečné (obsahují patogenní bakterie nebo parazity). Dospělí mohou z takových produktů dostat střevní nevolnost a takové jídlo může ohrozit vyvíjející se plod vážnými zdravotními problémy. Kromě toho je v těhotenství zakázáno mnoho léků proti parazitům a infekcím. Proto je snazší se potenciálně nebezpečným produktům vyhnout a neriskovat.

img-2

Nevařené (čerstvé) mléko nebo nepasterizované sýry. Mléčné výrobky, které neprocházejí tepelnou úpravou, jsou ideálním prostředím, ve kterém se mohou patogenní mikroorganismy aktivně množit. Brucella je nejnebezpečnější.

READ
Které stromy nemají rády prořezávání?

Jedná se o kokální bakterii, která může způsobit vážné komplikace ve druhém nebo třetím trimestru těhotenství. Ženy, které žijí ve venkovských oblastech, by měly být před plánovaným těhotenstvím očkovány proti brucelóze. Je účinný a chrání po dobu 5-6 měsíců až 10-12 měsíců.

Syrová vejce (kuřecí, křepelčí, kachní). Jakýkoli druh vajec z drůbeže může být nebezpečný z hlediska kontaminace salmonelou. Je původcem těžkých střevních infekcí, způsobuje vysokou horečku, průjem a zvracení. Pro plod je nebezpečná jak samotná nemoc, tak její léčba včetně antibiotik. V těhotenství byste proto neměli jíst syrová vejce, když se uvaří, salmonela zemře.

Alkohol je pro nastávající maminky extrémně nebezpečný. Během prvního trimestru může vyprovokovat hrubé vady ve vývoji plodu, které mohou být neslučitelné s jeho životem. Během druhého a třetího trimestru alkohol vyvolává zpoždění ve vývoji mozku a celého nervového systému. Neexistují žádné bezpečné dávky alkoholu, v těhotenství je zakázán.

Lesní houby. Jedovaté druhy hub se mohou úspěšně maskovat jako jedlé a ty plody, které rostou v blízkosti silnic a průmyslových zón měst, absorbují toxické sloučeniny jako houba. Proto byste se jim v těhotenství měli vyhýbat. Pokud opravdu chcete pokrmy s houbami, můžete dát přednost pěstované hlívě ústřičné nebo žampionům.

Kromě toho byste se měli poradit s lékařem o použití koření a některých bylin. Mohou vést ke zvýšené kontraktilitě dělohy a riziku krvácení.

Co můžete jíst během těhotenství?

Během těhotenství může být obtížné určit, jaké potraviny mohou těhotné ženy jíst. Abychom to zúžili, sepsali jsme několik ideálních potravin, které lze přidat k vytvoření vyvážené stravy pro těhotné ženy.

Tmavá listová zeleň. Ať už jste těhotná nebo ne, jíst zeleninu je vždy dobrý nápad. Tmavá a listová zelenina, jako je kapusta, špenát a brokolice, je bohatá na folát a další vitamíny.

Luštěniny. Čočka je obzvláště bohatá na kyselinu listovou. Jiné luštěniny, jako jsou fazole a hrách, obsahují bílkoviny a zasytí vás a zároveň krmí vaše rostoucí dítě.

Jogurt. Plnotučný jogurt obsahuje méně cukru než nízkotučné verze, lépe chutná a má vysoký obsah vápníku. Jedná se o skvělou variantu snídaně nebo svačiny a kompletní doplněk každé vyvážené stravy pro těhotné ženy.

Batáty, mrkev, paprika. Nejen, že červená, oranžová a žlutá zelenina dodá vašemu talíři pěkný a barevný vzhled, ale také obsahuje betakaroten, který se přeměňuje na vitamín A.

Losos a další tučné ryby. Divoký losos je vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin. Mnoho těhotných žen se rybám úplně vyhýbá, ale jedna nebo dvě porce tohoto jídla týdně jsou skvělou volbou k obědu nebo večeři.

READ
Který meloun má méně semínek?

img-3

Pokud chcete něco speciálního

Touhy po určitých potravinách během těhotenství je těžké ignorovat. Jahody nebo meloun uprostřed zimy, okurka s medem nebo jiné exotické touhy mezi nastávajícími maminkami nejsou nic neobvyklého. Někteří lidé věří, že vaše tělo vám z nějakého důvodu říká, abyste jedli určité jídlo, zatímco jiní věří, že jsou to hormony, které ovlivňují stravovací návyky.

Ale zda byste měli podlehnout svým touhám, závisí na tom, jaký druh produktu chcete. Brokolice? Samozřejmě jezte pro radost. koblihy? Můžete, ale jen trochu – jsou kalorické. Pokud toužíte po křídě nebo syrové zelenině, zvažte provedení krevního testu na anémii z nedostatku železa.

Zdravé přibírání na váze

Přibývání na váze je známkou zdravého těhotenství. Nastávající maminky by však neměly přidávat více, než je nutné pro udržení zdraví a nošení dítěte. V průměru by měla žena během těhotenství přibrat 12 kg (rozmezí 11 až 15 kg). Ženy s podváhou by měly přibrat o něco více a ženy s nadváhou o něco méně. Váš lékař určí váš ideální přírůstek hmotnosti a při každé schůzce bude váš přírůstek sledovat.

Když zjistíte, že jste těhotná, snažte se neupadnout do mentality „potřeba jíst za dva“. V prvním trimestru můžete přejít na vyváženou stravu pro těhotnou, ale nemusíte jíst o moc více než obvykle. Potřeba kalorií by měla být zvýšena o 300-350 kalorií denně během těhotenství a o 500 kalorií denně během prvních 6 měsíců laktace. Pak můžeme mluvit o zdravém přibírání na váze. Nadměrné přibírání může vést k ukládání přebytečného tuku, se kterým se později po porodu bude těžko bojovat a který negativně ovlivňuje zdraví.

Potřebujete hodně tekutiny

Většina žen nepije dostatek vody, takže si dejte za úkol to během těhotenství změnit. Pití tekutin snižuje nevolnost, reguluje tělesnou teplotu a zvyšuje hladinu energie.

Zkuste vypít 8-10 sklenic vody denně. Vždy s sebou noste láhev s vodou, pokud se kamkoli chystáte. Ideální možností by byla běžná pitná voda. Ačkoli sodovky a ovocné šťávy dokážou uhasit žízeň, voda je pro vyvíjející se miminko nejlepší. V těhotenství lze navíc někdy použít kyslíkové koktejly.

img-4

Vyvážená strava pro těhotnou ženu by se měla zaměřit na konzumaci zdravých potravin a získání základních živin potřebných pro těhotenství, aby vám a vašemu dítěti poskytla energii na dalších devět měsíců.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: