Která zelenina nezpůsobuje alergie?

Podle výzkumů jsou na potravinové (živinové) alergie náchylné 2-3 % dospělé populace a 6-8 % dětí do 6 let, u 5 % alergiků se následně rozvine průduškové astma. Z takové alergie není snadné se dostat, ale více než polovina dětí z ní „přeroste“. Aby se však příznaky nezhoršovaly a nevyvolávaly další typ alergie, lékaři doporučují držet se hypoalergenní stravy. O tom, co to je, mluví odborníci v článku.

Co je to „hypoalergenní dieta“

Hypoalergenní dieta je dieta, která vylučuje potenciálně „nebezpečné“ potraviny bohaté na histamin nebo zvyšující jeho produkci. Nadbytek tohoto prvku v těle vede k široké škále příznaků, vč. k alergickým reakcím. Proto jsou všechny potravinářské výrobky rozděleny podle stupně alergenní aktivity:

Vysoká: kuřecí vejce a maso, mléko, mrkev, citrusové plody, meloun, hroznové víno, čokoláda, přírodní káva, ořechy, některé bobule (například jahody, maliny), med, rajčata, alkohol atd.

Střední: máslo, luštěniny, krůtí, vepřové, králičí, hovězí maso, obiloviny (pohanka, rýže, oves), banány atd.

Nízké: fermentované mléčné výrobky, cuketa, jablka, hrušky, meloun, švestky (včetně sušených švestek), proso, libové jehněčí maso atd.

Speciální dieta je navržena tak, aby určila stupeň vlivu alergenů a také snížila závažnost příznaků eliminací osvobozovatelů histaminu. Dieta se předepisuje i kojícím ženám, protože. Reakce těla dítěte na nové potraviny není známa.

Univerzální dieta pro alergiky

Po četných studiích ruští lékaři schválili nespecifickou hypoalergenní dietu, kterou lze dodržet pro rychlé uzdravení. Seznam podmíněně bezpečných potravin v této dietě zahrnuje:

libové vařené hovězí maso,

obilné a zeleninové polévky, kaše (s použitím recyklovaného masového vývaru nebo vody),

rostlinný olej (olivový, slunečnicový),

„zelené“ produkty: loupané okurky, petržel, kopr, jablka,

fermentované mléčné výrobky bez přísad (jogurt, fermentované pečené mléko, tvaroh),

sýry se syřidlovým kváskem,

kompoty ze sušeného ovoce nebo jablek,

celozrnný chléb nebo knäckebrot.

Ze stravy se doporučuje vyloučit:

ryby a všechny mořské plody, vč. vývary, konzervy atd.,

uzené, mastné produkty,

koření, ocet, majonéza, hořčice, křen

červené/oranžové ovoce, bobule a zelenina,

máslové a drožďové pečivo,

READ
Kde na místě zasadit hloh?

med, čokoláda, sladkosti.

Je také lepší vyhýbat se potravinám obsahujícím barviva, konzervační látky a příchutě.

Odpovědi na často kladené otázky o hypoalergenní dietě

Měli by se lidé, kteří jsou náchylní k alergickým reakcím, vyhýbat mléku?

Mléčné výrobky, stejně jako lepek, jsou potraviny, které podporují chronické záněty. Proto by se od nich mělo upustit, pokud se alergie zhorší, dokud nebude laboratorní potvrzení.

Proč si vést potravinový deník pro alergiky?

Potravinový deník zaznamenává časy jídla, jídlo, léky a reakce na ně. To vám umožní sledovat zhoršení/zlepšení stavu a rychle identifikovat „nebezpečný“ produkt.

Je možný nedostatek vitamínů při dodržování hypoalergenní diety?

Pokud vyvážená strava obsahuje místní zeleninu, ovoce a bylinky, pak je to nepravděpodobné.

Jaká jsou nebezpečí nedodržování předpisů?

Častěji se budou objevovat alergie, což může vést k nežádoucím následkům a zhoršit kvalitu života.

Je možné si přísnou dietu naordinovat sám?

Nepoužívejte samoléčbu. Pokud máte podezření na nutriční alergii nebo se objeví příznaky, absolvujte nejprve lékařské vyšetření, po kterém vám lékař předepíše specializovanou dietu.

V lékařském centru AllergoCity si můžete domluvit schůzku s kvalifikovaným alergologem, který vám předepíše potřebné testy a v případě potřeby upraví váš jídelníček. Schůzku s odborníkem si můžete domluvit telefonicky nebo prostřednictvím formuláře zpětné vazby na webu.

Vytvořte si na webu přihlášku, co nejdříve vás budeme kontaktovat a zodpovíme všechny vaše dotazy.

Odbornice na Roskachestvo, alergolog-imunoložka Olga Bryantseva, vysvětluje, proč dochází k potravinovým alergiím a jak je léčit.

Obsah

Co je to potravinová alergie?

Když imunitní systém mylně identifikuje určité potraviny jako škodlivé a přehnaně zareaguje uvolňováním histaminu a dalších chemikálií, objeví se potravinová alergie – porucha imunitního systému (přecitlivělost). A v tomto případě je nutné ze stravy vyloučit potravinářské výrobky, které způsobují alergie.

Potravinové alergie postihují lidi všech věkových kategorií, pohlaví a ras. Je to jedno z nejčastějších chronických onemocnění na celém světě. Nejčastěji k alergii dochází na základě dědičné dispozice, ale její spouštěče mohou být i hormony a stres. Kromě těchto faktorů existuje hypotéza, že potravinové alergie mohou vznikat v důsledku dlouhodobého kontaktu s chemikáliemi a agresivními vlivy prostředí.

Bryantseva Olga Allergologist.jpg

I stopová množství potravinového alergenu mohou u některých lidí vyvolat reakci. Přestože hlavní příčinou závažných reakcí je požití alergenní potraviny, někdy se alergie objeví také v důsledku kontaktu s pokožkou nebo vdechnutí potravinové bílkoviny (například pára z vaření mořských plodů).

Velmi častým hledaným výrazem je „alergie na potraviny“. Nejčastěji je hlavní příčinou alergických reakcí bílkovina.

READ
Kdy můžete sklízet vršky brambor?

Potravinová alergie vs potravinová intolerance

Potravinové alergie jsou často zaměňovány s potravinovou intolerancí. První ovlivňuje imunitní systém a může být život ohrožující. U lidí s potravinovými alergiemi kontakt s určitou bílkovinou spouští tvorbu protilátek proti imunoglobulinu E (IgE), což vede k různým nepříjemným příznakům. Potravinové alergie nejčastěji vyžadují úplné vyloučení potravin obsahujících alergen.

Potravinová intolerance není atopická alergie. Může vám způsobit nevolnost (obvykle s podrážděným žaludkem), ale není život ohrožující. Potravinová intolerance zahrnuje omezení konzumace určitých potravin, protože jsou obtížně stravitelné, ale nedochází k imunitní reakci.

Potravinová intolerance je zpravidla spojena s dalšími nemocemi, které člověk má (žaludek, střeva, játra, endokrinní nebo nervový systém). A pokud potravinové alergie obvykle přetrvávají po celý život, může potravinová intolerance vymizet po odstranění příčin, které ji způsobily.

Příznaky potravinové alergie

Příznaky potravinové alergie se obvykle objevují během několika minut po konzumaci alergenu a mohou trvat až dvě hodiny. Někdy, jednu až čtyři hodiny (a někdy i déle) poté, co první příznaky odezní, dojde k dalšímu záchvatu. Tato druhá vlna se nazývá dvoufázová reakce.

Příznaky se mohou objevit různými způsoby a lišit se v závažnosti.

U potravinových alergií jsou pozorovány následující:

  • Svědění a otok rtů, jazyka nebo úst.
  • Svědění a otok hrdla, chrapot, dráždivý kašel.
  • Kopřivka, svědivá vyrážka, zarudnutí a/nebo otok kůže.
  • Nevolnost, žaludeční křeče, zvracení, průjem.
  • Dušnost, sípání, opakující se kašel.
  • Slabý puls, pokles krevního tlaku, ztráta vědomí, bolest na hrudi.

Náhlý výskyt více než jednoho z výše uvedených příznaků signalizuje nebezpečnou alergickou reakci – anafylaxi.

Co je anafylaxe?

Anafylaxe nastává náhle a může být smrtelná. Její příznaky se obvykle objevují náhle a postihují více než jednu část těla (např. srdce, plíce, hrdlo, žaludek). Krevní tlak může klesnout, což vede ke ztrátě vědomí. V případě anafylaxe je nutné přijmout nouzová opatření – naléhavě hospitalizovat oběť v nemocnici, kde lékaři poskytnou pomoc a monitorují životní funkce.

Antihistaminika jsou pro anafylaxi nepoužitelná. Mohou zmírnit pouze mírné příznaky alergické reakce.

Potraviny, které způsobují alergie

Pojďme zjistit, které potraviny způsobují potravinové alergie nejčastěji – je jich více než 170.

Hlavní potraviny, které způsobují potravinové alergie, jsou: mléko, vejce, pšenice, sója, arašídy, stromové ořechy (mandle, vlašské ořechy, lískové ořechy, pekanové ořechy, kešu), ryby a korýši.

U dospělých jsou nejčastějšími příčinami alergické reakce vejce, mléko, ořechy (mandle, arašídy, lískové ořechy atd.), ryby a mořské plody, citrusové plody, sója, fazole, hrách, čokoláda.

READ
Jak přimět okurky rychle růst?

alergie na jídlo

Jaké potraviny způsobují alergie u dětí

Pokud mluvíme o tom, jaké potraviny způsobují alergie u kojenců, pak jsou to obvykle: kravské mléko, slepičí vejce, ryby, hovězí maso, pšenice, ječmen, kukuřice, oves, fazole, hrách, sója, banány. Někdy pohanka a rýže způsobují alergickou reakci.

Produkty, které způsobují alergie u dětí předškolního a školního věku nejčastěji: ořechy, čokoláda, med, citrusy, hrozny.

Potravinová alergie dítěte na mléko, vejce, pšenici nebo sóju může do 16 let vymizet. Alergie na ryby, měkkýše, arašídy a stromové ořechy obvykle trvají celý život.

Výživa pro potravinové alergie

Je velmi důležité, aby byl váš jídelníček vyvážený a pestrý, zvláště když se musíte omezit na některé potraviny, které jsou důležité svou nutriční hodnotou. Nejlepší způsob, jak tyto živiny nahradit, je najít bezpečné alternativy potravin.

Při výběru produktů zkontrolujte jejich štítky, abyste se ujistili, že jsou bezpečné. Při potravinových alergiích vybírejte potraviny s menším počtem přísad.

Uvědomte si, jaké důležité živiny vám mohou ve stravě kvůli alergiím chybět a najděte si alternativní zdroje.

Můžete se podívat na následující tabulku sestavenou pro nejběžnější alergeny:

Zvyšte příjem dalších bílkovinných potravin: maso, ryby, drůbež, luštěniny, vejce, obohacené náhražky mléka. Zařaďte do svého jídelníčku také více listové zeleniny a potravin obohacených vápníkem.

Další bílkovinné potraviny: maso, ryby, drůbež, luštěniny, mléčné výrobky. Stejně jako ovoce, zelenina, listová zelenina, obohacené obiloviny.

Další bílkovinné potraviny: maso, ryby, drůbež, luštěniny, vejce, mléčné výrobky. Stejně jako ovoce, zelenina, listová zelenina, obohacené obiloviny.

Další bílkovinné potraviny: maso, ryby, drůbež, luštěniny, vejce, mléčné výrobky. Stejně jako ovoce, zelenina, listová zelenina, obohacené alternativní obilné produkty – rýže, kukuřice, oves, ječmen, pohanka.

Arašídy a stromové ořechy

Ostatní bílkovinné produkty: maso, ryby, drůbež, vejce, mléčné výrobky. Stejně jako ovoce, zelenina, obohacené cereálie.

Ostatní bílkovinné produkty: maso, drůbež, vejce, mléčné výrobky. Stejně jako ovoce, zelenina, obohacené cereálie.

Nejdůležitější živinou v mléce je vápník. Pokud jste alergičtí na mléko, pak by mělo být nahrazeno produkty obohacenými o tento životně důležitý minerál. Mohou být potřebné doplňky vápníku, ale to by mělo být projednáno s alergologem nebo odborníkem na výživu.

Převařené mléko některé alergické děti snáze snášejí díky tzv. matrix efektu. Interakce mezi mléčnými bílkovinami a určitými složkami potravinové matrice při zahřívání omezují dostupnost peptidů pro imunitní systém, čímž hrají důležitou roli při snižování alergenicity.

Pestrá, vyvážená a individuálně vybraná strava je nejlepším způsobem léčby alergií. Nejdůležitější při takové dietě je, aby se potřebné živiny dostávaly do těla ve správném množství, a to i přes vyloučení jedné nebo více potravin.

READ
K čemu je bílý akát dobrý?

Léčba potravinových alergií

V současné době neexistuje lék na potravinové alergie. Jediný způsob, jak předejít alergické reakci, je striktně se alergenu vyhýbat. Proto si sami určete seznam produktů, které způsobují alergie.

Typicky se jak potravinové alergie, tak potravinové intolerance léčí dodržováním eliminační diety, během níž má pacient zakázáno jíst potraviny, které způsobují nebezpečnou reakci organismu. Tato dieta se skládá ze dvou fází. V první fázi jsou vyloučeny všechny možné alergeny, ve druhé fázi se výrobky nebo skupiny výrobků vracejí jeden po druhém a v intervalech mezi nimi (2-3 dny) je pozorována pohoda osoby. Obě tyto fáze trvají 4–6 týdnů. Tato terapie je předepsána pro děti i dospělé. Při dodržování eliminační diety byste si měli vést potravinový deník a zaznamenávat do něj všechny reakce těla.

Eliminační dieta může vést k nutričním deficitům, proto je velmi důležité ji dodržovat pod dohledem alergologa a výživového poradce. To platí zejména pro kojence a malé děti, pro které má růst a vývoj prvořadý význam.

Alternativní hypotézy

Mezi nové způsoby léčby potravinových alergií patří vliv vitaminu D a omega-3 polynenasycených mastných kyselin s dlouhým řetězcem na imunitu.

Existuje hypotéza o souvislosti mezi hladinami vitaminu D a rozvojem alergických onemocnění: čím nižší je hladina vitaminu D v séru, tím vyšší je riziko alergií.

Esenciální mastné kyseliny a jejich metabolity ovlivňují imunologické reakce v těle. Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) působí protizánětlivě, omega-6 naopak zánětlivé procesy podporují. Proto zvýšení dietárního příjmu omega-3 PUFA a snížení příjmu omega-6 PUFA snižuje riziko imunologických onemocnění, včetně potravinových alergií.

Proč jsou potravinové alergie pro děti nebezpečné?

Živiny jsou nezbytné pro správný růst a vývoj dítěte. Vyloučení dvou nebo více důležitých potravin může mít za následek opoždění vývoje. Proto je důležité uspokojit nutriční potřeby dítěte vyváženou stravou.

Pokud má vaše dítě potravinové alergie, veďte si deník jídla a zaznamenejte si vše, co vaše dítě během dne sní.

Potravinový deník bude užitečný alergologovi, který sleduje zdraví dítěte. Lékař bude moci pomocí záznamů určit, které důležité živiny ve stravě chybí. Doporučí také, které další potraviny by měly být zařazeny do stravy, která vylučuje alergeny. Změny v jídelníčku dítěte by měly být prováděny pouze pod dohledem lékaře.

READ
Kdy je nejlepší čas zasadit Yaskolku?

Možné reakce u dětí na alergie

Děti s potravinovými alergiemi se stávají letargickými, mají v noci potíže se spánkem, přes den jsou ospalé a mají potíže se soustředěním.

  • svědění, zarudnutí nebo olupování kůže, vyrážka, nadměrně suchá nebo mokvající kůže;
  • regurgitace, zvracení;
  • průjem nebo zácpa;
  • zvýšená tvorba plynu;
  • Jak velký.

U starších dětí:

  • nevolnost, zvracení;
  • bolest břicha;
  • rýma nebo ucpaný nos;
  • pocit bolesti v krku;
  • kašel různé intenzity;
  • gastrointestinální poruchy.

Prevence potravinových alergií u dětí

První tři roky života jsou považovány za věk příležitosti a intervence. V tomto období může strava dítěte prostřednictvím epigenetických mechanismů ovlivňovat riziko vzniku potravinových alergií a je hlavním faktorem v prevenci i léčbě potravinových alergií. Tradičním přístupem je proto dlouhodobé vyhýbání se potravinovým alergenům.

Naproti tomu nový přístup navrhuje zavést doplňkovou výživu mezi 4. a 6. měsícem věku, a to i u kojenců s vyšším rizikem alergie. Také postupné zavádění malých množství potravinových alergenů do stravy v méně alergenní formě se považuje za účinnou strategii, která na ně může potenciálně přivyknout imunitní systém.

Oddalování zavedení pestré stravy nechrání před rozvojem alergií. Naopak nadměrné oddalování přidávání alergenních potravin do jídelníčku dítěte může zvýšit riziko senzibilizace. Dvě randomizované klinické studie (1, 2) ukázaly, že včasné zavedení potravinových alergenů může snížit riziko rozvoje potravinové alergie.

Evropská akademie pro alergii a klinickou imunologii (EAACI) revidovala svá doporučení pro prevenci potravinových alergií u kojenců a dětí v roce 2020.

Mezi hlavní změny oproti verzi z roku 2014 patří návrh na zavedení arašídů a dobře uvařených vajec při přikrmování.

Výzkumníci došli k závěru, že větší rozmanitost potravin během prvního roku života může být protektivní proti astmatu, potravinovým alergiím, atopické dermatitidě a potravinové senzibilizaci v důsledku zvýšené exprese regulačního T buněčného markeru. Naopak méně potravin v prvním roce života koreluje se zvýšeným rizikem rozvoje astmatu a alergií v kojeneckém věku.

Je možné se u dítěte vyhnout alergickým reakcím na potraviny?

Před zavedením nových potravin do jídelníčku dítěte s alergií se vždy poraďte s alergologem nebo pediatrem. Alergické reakce jsou nepředvídatelné, mohou se rychle stupňovat a vyžadují okamžitou lékařskou pomoc.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: