Která zelenina má více kalorií?

Zelenina je nedílnou součástí lidské stravy. Nepostradatelnost produktu je vysvětlena jeho vynikajícími chuťovými a nutričními vlastnostmi, léčebnými a preventivními účinky na organismus. Sacharidy, aminokyseliny, vitamíny a aktivní prvky obsažené v zelenině jsou lehce stravitelné, proto má výrobek vysokou nutriční hodnotu.

Analýza energetické hodnoty produktu umožňuje pochopit, kolik kalorií obsahuje zelenina. Nízký obsah kalorií ve většině čerstvé zeleniny umožňuje jejich zařazení do stravy lidí, kteří vedou zdravý životní styl a sledují svou postavu.

Tepelné zpracování produktu podporuje zničení vlákniny, což zvyšuje rychlost uvolňování energie sacharidů. Proto se zvyšuje obsah kalorií v dušené zelenině.

Kalorický obsah zeleniny

Je vhodné mít vždy po ruce nutriční hodnoty zeleniny. Označení výrobce je často nejasné. Při nákupu produktu na váhu se energetická hodnota neuvádí.

Ne všechna zelenina má nízký obsah kalorií, takže praktické, kompaktní nutriční tabulky ušetří čas při určování, kolik kalorií konzumujete.

Nejvíce kalorická zelenina

Pro lidi trpící nadváhou, kteří se snaží dosáhnout štíhlosti, je užitečné vědět, které potraviny je vhodné omezit v konzumaci a která zelenina je nejvýživnější.

  • Sto gramů melounu obsahuje 35 kcal – nízké číslo. Ale díky bohatému složení sacharidů je hypoglykemický index produktu vysoký. Melounová kultura je chuťově příjemná, takže konzumace nekončí jedním nebo dvěma kousky. Jíst přebytečné kalorie se stává neviditelným.
  • Kedlubny, středomořský host, se v Rusku nazývá tuřín. V průměru 42 kcal na sto gramů obsažených v čerstvé zelenině se po tepelné úpravě výrazně zvýší.
  • Kalorická hodnota vařené řepy je 50 kcal na sto gramů. Výrobek však obsahuje velké množství sacharidů, které nepřispívají ke snížení hmotnosti.
  • Vařené batáty obsahují od 60 kcal na sto gramů. Obsahuje ale hodně cukru, který na štíhlosti nepřidá.
  • Jeruzalémský artyčok obsahuje velké množství sacharidů, takže i při nízkém obsahu kalorií v surové formě (62 kcal na sto gramů) bude produkt zasahovat do boje s nadváhou.
  • Vařené brambory obsahují 84 kcal na sto gramů. Pokud ho smažíte, obsah kalorií v produktu se zvýší na 190-195 kcal.
  • Vařená kukuřice, zdravá a výživná, obsahuje 110 kcal na sto gramů, v konzervě se obsah kalorií zvýší na 120 kcal.
  • Čočka obsahuje velké množství sacharidů a škrobu, takže produkt má vysoký obsah kalorií – 110 kcal na sto gramů.
  • Obsah kalorií ve fazolích je ještě vyšší: vařený produkt obsahuje 123 kcal na sto gramů.
  • U vařeného tureckého hrášku – cizrny – se obsah kalorií zvyšuje na 127 kcal na sto gramů.
  • Avokádo má vysoký obsah kalorií – v průměru 160 kcal na sto gramů.
READ
Jaký je jiný název pro lilek?

Tabulka obsahu kalorií a nutriční hodnoty zeleniny na 100 gramů

Tabulka uvádí kvantitativní ukazatele obsahu kalorií v syrové zelenině v závislosti na odrůdě, obsahu BJU (ve sto gramech).

Název produktu Kalorie Obsah proteinu Obsah tuku Obsah uhlohydrátů
avokádo 120-167 1,9-2,2 10-15,5 1,8-2,2
Agáve 63-70 0.5 0.2 0.6
Ledový salát) 15 1 0.1 1.8
Amarant (list) 23 2.5 0.3 4
Artičok 47 3.3 0.2 5
Lilek 24-27 0,9-1 0,1-0,2 3-5
Bambus (klíčky) 25-28 3 0.4 3
Batat 60-86 1,5-2 0.1 13-17
Brauncolle (kapusta) 30-35 3 1.5 0.3
brokolice 28-34 2,8-3 0,3-0,4 4-5
Raffafter 35-38 1-1,2 0,1-0,2 6-8
Růstové klíčky 36-44 3,4-5 0.3 3-5
Hrozny (list) 94 6 2 6
Hrášek (zelený) 5 0.2 14 73
Hořčice (list) 28 3 0.4 1.5
Koriandr (zelený) 23 2 0.5 0.9
Zázvor (kořen) 81 2 1 16
Cukety 15-25 1 0,2-0,3 2-5
Bílé zelí) 24-28 1-2 0,1-0,2 3-5
zelí (červené) 25-30 1-1,5 0.2 5
Zelí) 10-13 1 0.2 2
Květák) 23-31 2 0.3 3-4
Brambory (se slupkou) 68-78 2 0,1-0,4 13-16
Kohlrabi 26-45 2-3 0.1 3-8
Žehlička 32 3 1 4
Kukuřice 83-88 3 1 16
Cibulový batun 35 2 0.5 4
Cibule (zelené peří) 21-27 1 0.1 3
Pórek 35 2 0.2 6
cibulový tuřín 30-40 1 0.1 7-8
mrkev 30-40 1 0.1 6-7
Огурцы 10-15 0,6-0,8 0.1 1,5-3
Patissons 18-20 0,5-1 0.1 3-4
pepř
(sladká, zelená, oranžová, červená)
20-30 1 0.1 3-5,5
Pepř (pálivý) 35-40 2 0.5 9
Petržel (list, kořen) 30-35; 50 1,5; 4 0,2; 0,5 8; 10
Rajčata 15-25 1 0.2 2-4
Radis 15-20 1 0.1 1-3
ředkev 16-19 1 0.1 2
Repe 30-33 2 0.1 6
Ruccola 23-27 3 1 2
Salát (list) 12-16 1 0.2 1.5
Červená řepa 40-43 2 0.1 7-9
Celer (výhonky, kořen) 13; 35 1 0.2 1,5; 7
Chřest 20 2 1 2
Jeruzalémský artičok 62 2 0.1 13
Řepky 30 1 0.1 5
Dýně 20-25 1 0.1 4-6
Kopr 40 3 1 5-6
Fenykl 30 1 0.2 4
Fazilis 33 1 1 4
Křen (kořen, list) 55; 65 3; 9 1,5; 0,5 6; 10,5
Čekanka (list) 23 2 0.3 1
Zucchini 18-22 1-3 0.3 2
Cheremsha 35 2 0.1 6
Česnek (šipky, cibule) 45; 150 7; 6 0,1; 1 5; 31
Špenát 24 3 0.4 1.5
Sorrel 23 2 0.5 0,3-3
Yam 65-120 1.5 0.1 20-24
READ
Kde nejčastěji štípou štěnice?

U mražené zeleniny se obsah kalorií mírně mění. Proto při výpočtu kcal můžete použít údaje založené na indikátorech čerstvých potravin.

Kalorický obsah pečené a dušené zeleniny

Mnoho zeleniny se před jídlem vaří. Vystavení teplu ovlivňuje obsah kalorií v produktu.
U vařené zeleniny se obsah kalorií mírně mění: u některých se zvyšuje, u některých dokonce klesá. Počet kalorií (na 100 gramů produktu) vařené zeleniny můžete porovnat s předchozí tabulkou.

  • Vařený lilek – 33-35
  • sladké brambory – 76
  • brokolice – 35
  • rutabaga – 30
  • Růžičková kapusta – 36
  • cuketa – 20
  • kapusta – 44
  • bílé zelí – 24
  • květák – 23
  • brambory v sáčku – 80-87
  • kedlubny – 30
  • řeřicha – 24
  • kukuřice – 95
  • cibule – 40-45
  • mrkev – 33
  • squash – 20
  • sladká paprika – 25-30
  • řepa – 50
  • chřest – 23
  • dýně – 16-22
  • cuketa – 15
  • špenát – 24
  • šťovík – 20

Během vaření se příznivé vlastnosti produktu snižují, ale ne natolik, aby se tento způsob přípravy opustil.

U pečené zeleniny se obsah kalorií na 100 gramů produktu také málo změní, pokud se během procesu pečení nepřidá olej nebo tuk. Pro pečení se používá fólie a speciální rukáv. Živiny jsou lépe zachovány.

Kalorický obsah dušené zeleniny závisí na způsobu přípravy pokrmu a množství použitého oleje. Zelenina má tendenci absorbovat olej, což výrazně zvyšuje obsah kalorií v dušené zelenině. Počet kalorií v dušené cuketě se zvýší na 70-90, bílé zelí – až 50, brambory – až 190.

Zelenina s negativními kaloriemi

Neobvyklá kombinace „negativních kalorií“ je způsobena skutečností, že potraviny s nízkým množstvím kalorií – ne více než 30 na sto gramů – při jejich zpracování v těle nemohou poskytnout ani tolik energie, která se spotřebuje na trávení. Chcete-li strávit sto gramů zeleného salátu s obsahem kalorií 15 kcal, musíte strávit v průměru 130 kcal. Člověk přijímá méně energie, než vydává.

Seznam zeleniny s negativními kaloriemi.

  1. Okurky. Zeleninu můžete jíst v jakémkoli množství a nebát se, že to negativně ovlivní vaši postavu. 10-15 kalorií na sto gramů produktu bude spáleno na samém začátku zpracování potravin. Okurka se skládá z 97% vody, zbytek jsou pouze užitečné vitamíny, látky a vláknina.
  2. Celer. Vynikající doplněk k nízkokalorickým salátům bohatým na vitamíny. Sto gramů celeru obsahuje pouze 13-16 kcal.
  3. Zrzavý. Kalorický obsah zázvoru není nízký – 80 kcal na 100 gramů. Přínosem produktu na hubnutí je to, že při jeho konzumaci tělo produkuje teplo, což znamená, že se vydává přebytečná energie.
  4. Špenát. 24 kcal na sto gramů je obsah kalorií špenátu. Zelenina obsahuje kyselinu listovou, hořčík, vitamíny a další prospěšné látky.
  5. Petržel. Postava bude vděčná za konzumaci petržele, která obsahuje pouhých 30 kcal na sto gramů. Petržel obsahuje hodně hořčíku, antioxidantů a vitamínů.
  6. Kelp. Mořská kapusta obsahuje asi 50 kcal na sto gramů. Je bohatý na vitamíny a minerály potřebné pro tělo.
READ
Kdy je sezóna jackfruit?

Všechny druhy salátů, zelí, chřest, cuketa, rajčata a mrkev mají negativní obsah kalorií. V ředkvičkách, tuřínu, řepě a cibuli je málo kalorií.
Zelenina s nejnižším obsahem kalorií je okurka. Nejkaloričtější potravinou jsou brambory.

Pro zachování prospěšných vlastností zeleniny je nejlepší konzumovat potraviny syrové. A obsah kalorií lze vždy vypočítat pomocí tabulky. Například 100 gramů čerstvého rajčatového salátu s přidáním malého množství rostlinného oleje obsahuje 60-65 kcal. Chuť salátu můžeme doplnit česnekem a bazalkou.

Podrobná tabulka kalorického obsahu zeleniny (lze stáhnout), včetně obsahu bílkovin, tuků a sacharidů.

produkt Proteiny Tuky Sacharidy Kcal
Lilek 1.2 0.1 7.1 24
Lilek kaviár 0.6 7 6 90
Konzervovaný lilkový kaviár 1.7 13.3 5.1 148
Fazole 6 0.1 8.5 57
Zelené fazole 6 0.1 10.5 60
Raffafter 1.2 0.1 8.9 34
Pečená rutabaga 2.1 1.6 7.5 51
Dušená rutabaga 1.2 8.5 8.6 114
Vařený hrášek 6 9 60
Hrách 23 1.6 57.7 323
Sušený hrášek 20.5 2 53.3 298
Zelený hrášek 5 0.2 13.8 73
Zmrazený zelený hrášek 6.4 0.4 16.3 72
Konzervovaný zelený hrášek 3.6 0.1 9.8 55
Daikon 1.2 4.1 21
Oregano 1.5 5 25
Squash kaviár 1.2 7 7.4 97
Zucchini 0.6 0.3 5.2 23
Smažená cuketa 1.1 6 6.7 88
Bílé zelí 1.8 0.1 6.8 27
Smažené bílé zelí 1.8 2.8 4.2 49
Brokolicové zelí 3 0.4 5.2 28
Vařená brokolice 3 0.4 4 27
Mražená brokolice 2.7 0.4 4.7 24
Bruselové výhonky 4.8 8 43
Zmrazená růžičková kapusta 4.5 0.5 8.4 36
Kyselé zelí 1.8 0.1 4.4 19
Zelí kukuřice 2.8 10.7 42
Červené zelí 0.8 7.6 24
Zelí Peking 1.2 0.2 3.2 12
Savoy zelí 1.2 0.1 6 28
Barevné zelí 2.5 0.3 5.4 30
Květák vařený 1.8 0.3 4 29
Pečený květák 3 10 5.7 120
Brambory 2 0.4 18.1 80
Vařené brambory 2 0.4 16.7 82
Smažené brambory 2.8 9.5 23.4 192
Mladý brambor 2.4 0.4 12.4 61
Sladké brambory (yam) 2 14.6 61
sušené brambory 6.6 0.3 71.6 298
Vařené kukuřice 4.1 2.3 22.5 123
Sladký kukuřičný klas 3.5 2.8 15.6 101
Konzervovaná kukuřice 3.9 1.3 22.7 119
Pórek 2 8.2 33
Cibule 1.4 10.4 41
Sušená cibule 8.4 2.8 42.6 219
Shallots 2.5 0.1 16.8 72
Černé olivy 2.2 10.5 5.1 166
mrkev 1.3 0.1 6.9 32
Vařené mrkve 0.8 0.3 5 25
žlutá mrkev 1.3 0.1 7.2 33
Nakládaná mrkev 1.3 0.1 4.5 26
Sušená mrkev 7.8 0.6 49.2 221
Chick-hrách 19 6 61 364
okurka 0.8 0.1 3 15
Nakládaná okurka 2.8 1.3 16
Skleníková okurka 0.7 1.8 10
nakládaná okurka 0.8 0.1 1.7 11
Olivy 0.8 10.7 6.3 115
Pasternak 1.4 0.5 9.2 47
Patisson 0.6 0.1 4.3 19
Sladký zelený pepř 1.3 7.2 26
Sladká paprika 1.3 5.7 27
Nakládaná sladká paprika 1.3 0.1 4.9 25
Rebarbora 0.7 0.1 2.5 13
Radis 1.2 0.1 3.4 19
ředkev 1.9 0.2 6.7 35
Repe 1.5 0.1 6.2 30
řepa 1.5 0.1 8.8 40
Vařené repa 1.8 10.8 49
Nakládaná řepa 1.3 6 32
Sušená řepa 9 0.6 56.6 254
Dušená řepa 2.7 5.5 12.2 106
Celer (kořen) 1.3 0.3 6.5 32
Celer (kořen) sušený 7.8 2 36.6 186
Sójové boby 2 0.1 1 381
sójové boby (klíčky) 13.1 6.7 9.6 141
Sója (suchá semena) 34.9 17.3 26.5 332
Tomato 0.6 0.2 4.2 20
Nakládané rajče 1.7 0.2 1.8 15
Solené rajče 1.1 0.1 1.6 13
Cherry rajče 1.1 2 3.8 24
Rajčata ve vlastní šťávě 1.2 0.5 3.6 24
Jeruzalémský artičok 2.1 0.1 12.8 61
Řepky 1 6 28
Dýně 1.3 0.3 7.7 28
Pečená dýně 1.4 5.5 5.2 76
Bílé fazole 7 0.5 16.9 102
Vařené fazole 7.8 0.5 21.5 123
Červené fazole 8.4 0.3 13.7 93
Zelené fazole 2.8 0.4 8.4 47
fazole 2 0.2 3.6 24
Suché fazole 21.1 1.2 41.4 265
Fuck 3.2 0.4 10.5 56
Zucchini 1.5 0.2 3 16
Vařená cuketa 0.8 0.1 2.5 13
česnek 6.5 0.5 29.9 143
Čočka (klíčky) 9 0.6 22.1 119
Vařená čočka 7.8 20.1 111
Sušená čočka 24 1.5 42.7 284
READ
Jaké druhy čočky existují?

Tabulku si můžete stáhnout a vytisknout zde.

Ivan Tungusov

:)

Projektový expert. Zkušenosti s výcvikem – 12 let. Dobrý teoretický základ o procesu tréninku a správné výživy, který rád využívám v praxi. Potřebujete doporučení? Tohle je pro mě

Rada

Organizátoři CrossFit Games hovořili o změnách pro sportovce věkových a adaptivních skupin v roce 2024

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: