Je možné jíst hrášek každý den?

Lékaři radí těm, kteří si hlídají svůj zdravotní stav a chtějí udělat svůj jídelníček co nejracionálnější a nejpestřejší, aby jedli luštěniny. Řeč je zejména o bílých a červených fazolích, čočce, cizrně, hrášku a mungo. Z hlediska obsahu lehce stravitelných bílkovin nemají luštěniny mezi produkty rostlinného původu obdoby. Ale podle nutriční terapeutky Olgy Lushnikové si musíte pamatovat, že tento protein nelze srovnávat s živočišným proteinem.

„Pouze bílkovina masa, drůbeže, ryb, vajec obsahuje všechny esenciální aminokyseliny – ty, které se v těle nesyntetizují, ale přicházejí pouze s jídlem. Při vyvážené stravě musíte konzumovat 55 % živočišných bílkovin a 45 % rostlinných bílkovin,“ podotýká odborník.

Lékařka zdůrazňuje, že luštěniny jsou také výborným zdrojem vitamínů skupiny B a minerálních látek, jako je draslík a zinek. Čočka podle specialistů obsahuje hodně železa, fazole hořčík a hrách vitamín B1. Proto můžete a měli byste do svého každodenního jídelníčku zařadit různé druhy luštěnin.

Pomoci srdci

Lékařka připomíná, že luštěniny patří mezi lídry v obsahu dietní vlákniny (vlákniny).

Vláknina snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu, normalizuje hladinu cukru v krvi, zlepšuje střevní motilitu a zabraňuje zácpě. Urychluje vylučování toxinů a je potravou pro „hodné“ mikrobiomové bakterie, které jsou důležité pro gastrointestinální trakt a zdraví obecně.

Konzumace luštěnin je podle odborníka indikována pacientům s cukrovkou 2. typu, lidem s nadváhou a obezitou. Fazole a hrách jsou součástí jídelníčku lidí trpících kardiovaskulárními chorobami. Takové jídlo může pomoci při poruchách stolice.

Lékař ale upozorňuje, že luštěniny mohou být kontraindikovány u některých zánětlivých onemocnění trávicího traktu (Crohnova choroba, ulcerózní kolitida, žaludeční a dvanácterníkové vředy a další) a také u syndromu přemnožení bakterií. Pacienti s dnou také potřebují omezit konzumaci těchto potravin.

Se smyslem pro proporce

Podle nutriční terapeutky je potřeba pamatovat na to, že luštěniny jsou těžko stravitelné i pro zdravé lidi. Abyste se vyhnuli střevním potížím, nadýmání a plynatosti, musíte vzít v úvahu vlastnosti těla a pozorovat smysl pro proporce.

„Začněte malými porcemi, jako jsou luštěninové klíčky (mungo nebo čočka). Jsou snadněji stravitelné. Klíčky jsou skutečnou zásobárnou vitamínů, minerálů, antioxidantů a dalších biologicky aktivních látek,“ vysvětluje Olga Lushnikova.

Podle odborníka je bílkovina z luštěnin obvykle dobře stravitelná s normální žaludeční kyselostí. Pokud je snížena, pak byste měli při přípravě pokrmů používat citronovou šťávu nebo jíst konzervy. Je třeba pečlivě číst složení přípravků. Dobrou variantou jsou například fazole, sůl a voda. Lékař nabádá nekombinovat hrách, čočku a fazole s živočišnými bílkovinami, protože luštěniny brzdí tvorbu trávicích enzymů nezbytných pro její trávení.

READ
Kde žijí tlustoroši?

„Takové produkty se nejlépe kombinují se zeleninou a bylinkami,“ komentuje odborník.

Před vařením Olga Lushnikova doporučuje namočit fazole alespoň na 6–8 hodin do teplé vody, mírně okyselené jablečným octem nebo citronovou šťávou. Kromě toho by měla být kapalina několikrát vyměněna. Pokrm vařte na mírném ohni, aniž byste jej přikryli pokličkou. Vody by mělo být 3-4x více než luštěnin.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: