Jaké jsou výhody sušených jablek?

: Sušená jablka

Pokud jste spokojeni se sklizní jablek, pak může vyvstat otázka: co dělat s plody, které nejsou určeny k dlouhodobému skladování? Šťáva, kompot a džem jsou úžasné. Pokud vás ale příprava jablek nebaví, existuje jednodušší způsob konzervace jablek – sušení.

Sušená jablka se perfektně skladují až do nové sklizně, zabírají málo místa, jsou vhodná na výrobu kompotů, pečení a jsou vhodná k jídlu bez jakékoli tepelné úpravy. Tyto sušené plody si navíc zachovávají téměř všechny vitamíny a minerály obsažené v čerstvém ovoci.

Výhody sušených jablek

Sušené jablka

Mnoho lidí slyšelo o výhodách sušených jablek. Ale proč jsou vlastně užitečné?

Sušená jablka obsahují vitamíny A, E, PP, K, C, B1, B2, B5, B6, draslík, železo, vápník, hořčík, sodík, fosfor, mangan, jód, dále vlákninu, glukózu, fruktózu, pektin, organické kyseliny a flavonoidy. Vzhledem k tomu, že sušené ovoce je prakticky bez vody, jejich nutriční hodnota se ve srovnání s čerstvým ovocem zvyšuje. 100 g produktu obsahuje asi 230 kcal. Pravidelná konzumace sušených jablek pomáhá zlepšovat metabolismus, činnost trávicího traktu, předchází rozvoji chudokrevnosti, kardiovaskulárním onemocněním, snižuje hladinu cholesterolu a snižuje riziko rakoviny.

Ve slupce jablek je obsaženo velké množství užitečných látek. Proto je nejlepší sušit jablka i se slupkou (pokud se ovšem nejedná o ovoce z vaší zahrádky a ne ze supermarketu).

Jak správně sušit jablka

Sušené jablka

K sušení je vhodná jakákoliv odrůda jablek. Obvykle se vybírají ty, které se špatně skladují a mají tenké slupky. Ale i odrůdy stabilní při skladování lze sušit, pokud není možné vytvořit vhodné skladovací podmínky.

V žádném případě by se k sušení neměly používat plody s shnilými sudy. I když odříznete zkaženou část spolu se zdravou tkání, celý plod může být zasažen mykotoxiny – zdraví nebezpečnými látkami, které produkují plísňové houby. Mykotoxiny se při vysokých teplotách neničí a mohou se hromadit v těle a způsobovat různá onemocnění.

Objevili jste hnilobu na ovoci během skladování? Pojďme společně přijít na to, co se dá recyklovat a co je lepší hned vyhodit.

READ
Co je polyram?

Jablka nakrájejte na plátky nebo kroužky přibližně stejné tloušťky. Aby plody neztmavly, můžete je na 10 minut vložit do okyselené vody smícháním 1 litru vody a 50 ml citronové šťávy. Poté jablka položte na ručník a mírně osušte. V létě můžete jablka sušit venku, pokud je slunečné počasí. Ale to bude trvat 7-10 dní.

V elektrické sušičce při teplotě 40°C na tenké plátky nakrájená jablka suší 10-12 hodin. Toto je nejúčinnější metoda sušení: jablka neztmavnou a zachovají si barvu a vůni.

Na začátku sušení můžeme jablka lehce posypat mletou skořicí, zázvorem nebo jiným kořením podle chuti.

Pokud se chystáte sušit jablka v troubě, kde není konvekce, pak je lepší nechat dvířka první 2 hodiny mírně otevřená, aby se vlhkost rychleji odpařila. Nejprve se suší při nízké teplotě: 45-50°C a po několika hodinách můžete zavřít dvířka a zvýšit teplotu na 60-70°C (přibližně 4 hodiny). Během této doby je vhodné jablka vyjmout a několikrát je obrátit.

Chcete-li získat křupavé jablečné lupínky, je třeba ovoce po odstranění jádra nakrájet na tenká kolečka nebo půlkroužky. Poté ihned nastavte v elektrické sušičce nebo troubě na 60-70°C a sušte 4 hodiny. A poté snižte teplotu na 50 °C a sušte další dvě až tři hodiny.

Jak skladovat sušená jablka?

Sušené jablka

Sušená jablka skladujte na tmavém, suchém a dobře větraném místě při teplotě 5 až 15°C. Čím vyšší teplota, tím kratší je trvanlivost sušeného ovoce. Vlhkost by neměla překročit 70%. Chcete-li odstranit přebytečnou vlhkost, můžete poblíž balení sušeného ovoce umístit šálek soli.

Pro skladování sušených jablek je nejlepší použít sáčky vyrobené z přírodní husté tkaniny, stejně jako sterilizované skleněné nádoby s víčky. Pokud dáváte přednost látkovým sáčkům, snažte se nedávat do blízkosti jablek silně vonící koření, protože sušené ovoce rychle pohlcuje pachy. Jedinou výjimkou mohou být citrusové slupky, které pomohou odpudit potravinové moly.

Pokud však na svých zásobách objevíte plíseň nebo stopy hmyzu, budete muset celý obsah sklenice nebo sáčku vyhodit. Abyste tomu zabránili, pravidelně kontrolujte sušená jablka a v případě potřeby je znovu osušte.

Sušení je výborný a jednoduchý způsob, jak připravit nejen jablka, ale i jiné ovoce, ale i zeleninu a houby. V chladném období vám takové zásoby pomohou zpestřit jídelníček a připomenou vám teplé letní dny.

READ
Jak správně skladovat lilie na zimu?

Když dojde místo ve sklepě a mrazáku, v „boji“ se sklizní přichází na pomoc trouba a elektrická sušička!

sushenye_yab (2)

Proces sušení zachovává maximum živin obsažených v čerstvém ovoci. Sušená jablka přinášejí tělu maximální užitek, poškození z nich je možné pouze při nesprávné konzumaci.

Kolik kalorií obsahují sušená jablka?

Sušené ovoce je koncentrovaný produkt a obsahuje 253 kcal namísto 25 v čerstvém ovoci. Výživová hodnota sušených jablek na 100 g dužiny:

Podrobnější informace

  • sacharidy – 59 gramů;
  • tuky – 0,1 gramů;
  • proteiny – 2,5 gramy;
  • 38,4 gramů vody a různých živin.

sushenye_yab (3)

Sušené ovoce obsahuje 56 gramů cukrů ve formě poly- a monosacharidů, 3,5 gramů škrobových látek, 15 gramů vlákniny, 2,5 gramů organických kyselin. Cukr je přítomen ve formě komplexních sacharidů. Bohatá sada kyselin (vinná, arabská, citrónová a jablečná) příznivě působí na látkovou výměnu. Hlavní vitamíny ve 100 g sušeného ovoce: tokoferol – 1 mg, thiamin – 0,02 mg, beta-karoten – 0,02 mg, kyselina askorbová – 2 mg, riboflavin – 0,04 mg a vitamin A – 3 mcg, pyridoxin -0,125 mg .

100 gramů jablek obsahuje železo, draslík, vápník, sodík a fosfor (1 mg, 580 mg, 112 mg, 12 mg a 77 mcg, v daném pořadí). Obsah je také bohatý na pektin a třísloviny.

Při konzumaci ovoce si musíte pamatovat, kolik kalorií obsahují sušená jablka, abyste zabránili přejídání.

Jaké jsou výhody sušených jablek?

Výhody sušených jablek pro lidské tělo jsou rozmanité díky jejich bohatému složení vitamínů a minerálů. Sušení ovoce mu dává další výhody – ovoce se stává bohatším na katechiny, esenciální oleje a flavonoidy. Sušené ovoce, bohaté na flavonoidy, dokáže chránit před škodlivými ultrafialovými paprsky, funguje jako antioxidant a chrání buňky před předčasným zničením.

sushenye_yab (8)

Jaké jsou výhody sušených jablek pro některé nemoci:

Podrobnější informace

  1. Anémie. Obsah železa může předcházet onemocněním a pomáhá obnovit normální rovnováhu minerálu v krvi.
  2. Nedostatek jódu. Sušené ovoce obsahuje 13x více jódu než citrusové plody. Přípravek je užitečný při difuzní strumě.
  3. Vysoká hladina cukru a cholesterolu. Sušené ovoce díky obsahu pektinu zlepšuje metabolismus, snižuje vysoký cholesterol a může snižovat hladinu glukózy v krvi.
  4. Zácpa. Koncentrovaná vláknina jemně čistí střeva, zbavuje tělo nahromaděných usazenin. Při pravidelné konzumaci se peristaltika zlepšuje.
  5. Hypertenze. Sušená jablka dokážou snížit krevní tlak a při stálé konzumaci jej udržet na optimální úrovni pro člověka.
  6. Nedostatek hořčíku. Obsah tohoto minerálu v sušeném ovoci pomáhá snižovat nervozitu a nespavost. Při zvýšené emoční a fyzické zátěži může konzumace sušeného ovoce působit jako antistres.
  7. Nemoci žaludku a střev. Výhodou domácích sušených jablek je jejich snížený obsah kyselin, což je nebezpečné při erozivní gastritidě, vředech a ezofagitidě. Je důležité dodržovat střídmost a jíst ne více než pár kousků denně.
  8. Srdeční problémy. Sušené ovoce neumí léčit, ale dokáže nasytit tělo draslíkem, který je důležitý pro správnou činnost srdečního svalu.
  9. Obezita. Obsah kalorií sušených jablek bez cukru je mnohem nižší než u sladkostí, což vám umožňuje jíst je místo produktů obsahujících cukr.
  10. Nachlazení. Fytoncidy působí jako antibakteriální činidlo. Pravidelná konzumace v chladném období sníží jejich riziko a zlepší imunitní odpověď organismu.
READ
Jak vypadá bergamot?

sushenye_yab (10)

Také výhody dobře sušeného ovoce jsou následující:

  • Snížení rizika srdečního infarktu a mozkové mrtvice díky zlepšení průchodnosti cév a odstranění špatného cholesterolu.
  • Aktivace metabolismu, která zlepšuje funkci střev, napomáhá redukci hmotnosti.
  • Zvýšená absorpce železa. Konzumace suchých jablek může zlepšit vstřebávání železa z jiného ovoce nebo masa.
  • Snížené riziko maligních patologií díky vysokému obsahu antioxidantů.
  • Posílení imunitního systému a ochrana před infekcemi díky fytoncidům.
  • Zvýšení obsahu vápníku, který zlepšuje stav zubní skloviny a posiluje kostní tkáň. Snižuje pravděpodobnost osteoporózy.
  • Zlepšení struktury nehtové ploténky a stavu vlasů.
  • Snížení otoků a normalizace funkce ledvin.
  • Zvýšená koncentrace a odolnost vůči stresu.
  • Výrobek prospěje kojícím matkám a ženám v těhotenství díky bohatému složení živin, které se dostanou k dítěti placentou nebo mlékem. Sušené a sušené ovoce nezpůsobí alergické reakce u matky a dítěte.
  • Snížení rizika aterosklerózy a Alzheimerovy choroby. Sušené plody jablek jsou užitečné pro starší lidi kvůli vysokému obsahu vitamínů a aminokyselin.

sushenye_yab (4)

Mohou lidé na dietě jíst sušená jablka?

Sušená nebo sušená jablka nejsou dietní produkt, ale rozhodně vám v procesu hubnutí neublíží. Neobsahují rychlé sacharidy, které způsobují ukládání tuku. Složené cukry v sušeném ovoci nezpomalují metabolismus.

Pokud dodržujete dietu, jsou to tyto plody:

  • Umožňuje nahradit vysoce kalorické sladkosti.
  • Odstraňuje přebytečnou tekutinu, což eliminuje nadváhu na bocích.
  • Použití kousku ovoce na svačinu nasytí vaše tělo kaloriemi, ale neovlivní růst tukových zásob.

Škodlivost sušených jablek na zdraví

Zneužívání produktu povede ke zvýšení hladiny cukru, takže diabetici by je měli používat opatrně.

Kyseliny v tomto ovoci mohou být škodlivé při některých onemocněních ledvin, proto je nutná konzultace s lékařem.

U zánětlivých onemocnění žaludku a střev v akutní fázi je lepší se přípravku zdržet. V žádném případě nejezte ovoce nalačno, protože to může vést k nevolnosti a pálení žáhy.

Abyste předešli poškození zubů, měli byste si po konzumaci suchého produktu vypláchnout ústa nebo si vyčistit zuby.

Poznámka! Pokud dodržujete přísnou dietu, je lepší nahradit syrové ovoce v čisté formě kompotem, tam se zachová většina živin, ale sníží se obsah kalorií.

sushenye_yab (1)

Jak správně sušit a vytvrzovat

Sušení a sušení je příležitostí k přípravě užitečného produktu na zimu. V důsledku toho se produkt stává koncentrovaným, může trvat dlouhou dobu a zachovává téměř všechny užitečné látky.

READ
Jaká je spotřeba pece při odsávání?

Proces sušení má jinou technologii. Teplota by neměla být vyšší než 65 stupňů. Nejprve se šťáva oddělí od produktu a poté se suší v sušárně.

Proces sušení vyžaduje přípravu surovin:

  • Vyberte ovoce bez poškození nebo červích děr. Je lepší vybrat domácí odrůdy, které nejsou pokryty ochranným voskovým povlakem.
  • Ovoce omyjte tekoucí vodou.
  • Slupka je odstraněna na žádost hostesky. Je třeba si uvědomit, že obsahuje většinu užitečných látek.
  • Nakrájejte na plátky nebo kolečka.
  • Připravte si roztok kyseliny citronové a namočte do něj plátky ovoce, než je položíte na sucho.

Antonovka, aport a další odrůdy lze sušit různými metodami: na vzduchu, v troubě, v mikrovlnné troubě. Nejjednodušší a nejlepší způsob je venku, ale ten není přístupný každému. Pokud máte svůj vlastní dům nebo chatu, je tato metoda nejoptimálnější. Plody jsou rozloženy na železné plechy na pečení nebo plechy pokryté papírem v rovnoměrné vrstvě. Mezi plátky ovoce by měl být volný prostor. Sušíme na slunci nebo na teplém místě, chráněném před srážkami. Aby bylo zajištěno rovnoměrné sušení, měly by se kusy obrátit.

sushenye_yab (5)

Při sušení v troubě je sled akcí následující:

  • připravte ovoce – omyjte a nakrájejte;
  • Předehřejte troubu na nízkou teplotu s pootevřenými dvířky;
  • Nakrájené kousky položte na mřížky nebo plechy a každých 30 minut otočte.

Plody se suší tímto způsobem asi 7 hodin.

Proces sklizně probíhá krok za krokem při různých teplotách: suší se při 70 stupních po dobu 4 hodin, poté 2 hodiny při 50 stupních. Tento proces je o něco kratší a umožňuje zachovat více pektinů.

Výsledkem by měl být produkt bledé barvy, který se neláme, ale ohýbá v ruce. Veškerá tekutina se odpaří, plátek se stává pružným. Při stlačení by neměly zůstat žádné promáčkliny. Ztmavnutí znamená přesušení.

sushenye_yab-6

Lze připravit v mikrovlnné troubě. Proces je rychlejší, ale vliv mikrovln na ovoce je špatně pochopen.

Pořadí operací je následující:

  • plody se umyjí, oloupou, nakrájí na plátky;
  • po částech na talířích;
  • plech se vloží na 30 sekund do trouby, poté se vyjme a plátky se obrátí;
  • Nastavte časovač na 3 minuty, vložte plech do trouby. Výkon by měl být maximální.
READ
Jaký je lepší nábytek z buku nebo dubu?

Poté se deska vyjme a plátky dorazí přirozeně, protože působení mikrovln nějakou dobu pokračuje.

Nevýhodou této metody je nutnost neustále obměňovat talíře s nakrájenými plátky. V důsledku toho se rychlost procesu snižuje.

sushenye_yab (7)

Jak skladovat sušená jablka

Sušené plody jablek vyžadují zvláštní podmínky skladování. Ihned po uvaření je nemůžete nalít do nádob, musí ležet den nebo déle na vzduchu.

Produkt můžete skladovat ve sklenicích nebo látkových sáčcích. Výhodou skladování v sáčcích je stálý přístup vzduchu a plechovky se budou muset pravidelně otevírat kvůli ventilaci.

Je přísně zakázáno používat plastové sáčky, uvařené plátky sušeného ovoce plesniví.

Při skladování v jakékoli nádobě je třeba pravidelně kontrolovat stav obrobku, aby se zabránilo skvrnám, plísním a silnému zatuchlému zápachu. Při zjištění poškození je lepší výrobek vyhodit. Vzhledem k tomu, že je celosezónní, lze ji sklízet kdykoli.

sushenye_yab (9)

Důležité! Suché plody je třeba uchovávat na místě chráněném před světlem, protože ničí vitamíny. Nedoporučuje se ani chlad, protože podporuje tvorbu plísní.

Správně usušená jablka přinesou maximální zdravotní benefity.

Sušená jablka jsou užitečná při hubnutí, protože neobsahují rychlé sacharidy a odstraňují otoky. Jsou nepostradatelné při stresu, nedostatku vitamínů a snížené imunitě. Mimo sezónu pomohou doplnit zásoby vitamínů a také podpoří tělo fytoncidy.

Škodlivost sušeného ovoce spočívá v jeho nadměrné konzumaci. Ovoce má vysoký obsah kalorií a může poškodit vaši postavu. Doporučuje se jíst ne více než půl sklenice denně.

Pokud máte cukrovku, měli byste jej používat s opatrností, za stálého sledování hladiny cukru v krvi.

Doporučujeme zhlédnout video na dané téma

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: