Jaké jsou výhody solených fazolí?

Fazole

Fazol krmný neboli koňský bob je známá bylinná rostlina z čeledi bobovitých.

Listy jsou střídavé, obvykle složené s palisty.

Květy jsou oboupohlavné, s pětičlenným kalichem a korunou, zpravidla oboustranně souměrné.

Plodem jsou dužnaté lusky, 4-30 cm dlouhé (podle odrůdy), 1,5-3 cm široké, válcovité nebo ploché, nahé nebo pýřité, mají nejčastěji 3-6 semen: černá, hnědá, žlutá, zelená nebo tmavá -hnědý.

Domovinou fazolí jsou středomořské země, odtud se rozšířily po Evropě, Asii a Africe.

fazolové kalorie

Zelené fazolky jsou považovány za dietní a nízkokalorický produkt. 100 g syrových fazolí obsahuje 60 kcal. Energetická hodnota vařených fazolí je 66 kcal na 100 g. Dušené fazole obsahují 57 kcal na 100 g výrobku. V malých množstvích produkt nepoškodí postavu.

Nutriční hodnoty na 100 gramů:

Proteiny, gr Tlustý, gr Sacharidy, gr Zola, gr Voda, gr Kalorický obsah, kcal
6,1 0,1 8,5 83 66

Užitečné vlastnosti fazolí

Fazole obsahují celulózu, škrob, sacharidy, bílkoviny, tuky, draslík, vápník, fosfor, hořčík, síru, železo, karoten, vitamín B, C, PP, provitamin A, mangan, molybden, pektiny, kyselinu listovou a další organické kyseliny.

Fazole obsahují až 40 % bílkovin a mohou snadno nahradit masné výrobky.

Fazole jsou nepostradatelným zdrojem vlákniny snižující cholesterol. Fazole jsou vynikajícím zdrojem minerálů, jmenovitě molybdenu, který je základní složkou enzymu zodpovědného za neutralizaci škodlivých konzervačních látek běžně přidávaných do připravovaných jídel a také za stabilizaci hladiny cukru v krvi.

Vzhledem k vysokému obsahu vlákniny a pektinů, které přispívají k vylučování solí těžkých kovů včetně radioaktivních izotopů ze střev, by je měli hojně konzumovat lidé žijící v oblastech zamořených radionuklidy. Nicméně, fazole jsou špatné pro dnu.

Fazole bohaté na draslík a kyselinu listovou lze považovat za zdravou potravinu. Chrání naše tělo před infekcemi a čistí krev. Fazole obsahují velké množství vitamínů skupiny B, což snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Luštěniny mají příznivý vliv na naše zažívání, protože obsahují hodně vlákniny a vlákniny. To je přesně to, co ve stravě moderního člověka velmi chybí. Fazole obsahují v dostatečném množství mangan, díky kterému jsou naše vlasy silné a krásné.

READ
Co dělat s andělikou po odkvětu?

Odborníci na výživu uvádějí, že po dvou až třech týdnech denní konzumace 100-150 g fazolí je patrný pokles cholesterolu v krvi. Ústav výživy Akademie lékařských věd stanovuje minimální příjem luštěnin nezbytný pro udržení zdraví na 15-20 kg na osobu a rok. Další prospěšnou vlastností fazolí je, že dodávají našemu tělu bílkoviny, aniž by je doprovázel tuk, který je vždy přítomen i v libovém mase. Díky tomu jsou prostě nepostradatelné v dietní a vegetariánské výživě.

Luštěniny lze bezpečně považovat za potravinářské produkty s terapeutickým účinkem. Je prokázána účinnost jejich použití jako prevence onemocnění trávicího traktu, kardiovaskulárního systému, ledvin a jater. V ideálním případě by luštěniny měly tvořit alespoň 8–10 % našeho jídelníčku.

V lidovém léčitelství se fazole pyré nebo odvar z nich používají jako adstringens při průjmu. Nasekané fazole svařené s mlékem se přikládají na abscesy, aby se urychlilo jejich hojení.

Častá konzumace fazolí může zastavit růst rakovinných nádorů.

Odvar z květů se používá jako kosmetický přípravek k mytí a tření obličeje.

Nebezpečné vlastnosti fazolí

Fazole mohou být škodlivé, když jsou špatně zpracované nebo nesprávně uvařené. Během vaření se musí smažit nebo vařit, jinak mohou látky, které se při tepelné úpravě neutralizují, zničit sliznici trávicího systému a způsobit vážné poškození žaludku. Také kvůli nesprávnému zpracování můžete dostat otravu, která je doprovázena migrénou, žloutnutím kůže, nevolností.

Omezit používání fazolí by měli lidé, kteří jsou nemocní zánětem ledvin, zánětem slinivky břišní, dnou, stejně jako ti, kteří mají žaludeční problémy.

Jste zastánci správné výživy a stále hledáte nové zajímavé recepty? Pak vyzkoušejte fazolový a avokádový salát!

Varování! Informace slouží pouze pro informační účely a nejsou určeny k diagnostice nebo předepisování léčby. Vždy se poraďte s odborným lékařem!

Syurakshina Elena výživa.jpg

– Fazole jsou jednoletá, vzpřímená bylina, která obvykle dosahuje výšky 90–120 cm. Stonky této rostliny jsou holé a modrozelené. Listy luštěnin jsou šedozelené, oválného tvaru, dosahují délky 10–25 cm.Květy rostliny jsou bílé, s malými černými tečkami. Lusky jsou ploché a široké, obvykle dosahují 4–10 cm. Mladé lusky mají světle zelenou barvu, starší lusky jsou černohnědé. Semena mají vejčitý podlouhlý tvar o průměru 1 až 3 cm.V závislosti na odrůdě mohou být semena bílá, žlutá, zelená nebo růžovočervená.

READ
Jak sušit slunečnicová semínka?

Výživová hodnota a kalorie

Fazole jsou dietní a nízkokalorický produkt. Na 100 g syrových (zelených) fazolí je pouze 60 kcal. Energetická hodnota vařených fazolí je 66 kcal na 100 g. Dušené fazole obsahují pouze 57 kcal na 100 g výrobku. V mírném množství produkt nezpůsobí žádné poškození postavy.

Fazole jsou bohaté na vlákninu, škrob, sacharidy, bílkoviny, tuky, draslík, vápník, fosfor, hořčík, síru, železo, karoten, vitamíny B, C, PP, provitamín A, mangan, pektiny a kyselinu listovou. Přitom pouhá jedna porce zeleniny obsahuje cca 9,5 % denní hodnoty vlákniny, téměř 36 % denní hodnoty škrobu, 18 % železa, 11,5 % manganu, 10,5 % fosforu a 14,5 % doporučená denní dávka kyseliny listové.

Fazole obsahují až 40 % bílkovin, takže mohou bez újmy na zdraví nahradit klasické masné výrobky. Fazole jsou důležitým zdrojem vlákniny snižující cholesterol.

Výhody pro imunitu. Vitamin C, který fazole obsahují, je přírodní antioxidant, který chrání tělo před oxidativními procesy a podporuje činnost leukocytů. Díky působení antioxidantů dochází ke zpomalení chronických zánětlivých procesů, které se v těle rozvíjejí pod vlivem nepříznivých faktorů prostředí, a aktivuje se imunitní systém.

Posílení kostí. Fazole jsou bohaté na mangan, minerál, který se podílí na mnoha životně důležitých procesech v těle. Je také důležitý pro buněčný metabolismus a tvorbu kostní tkáně.

Prevence anémie. Anémie (neboli anémie) se vyvíjí v důsledku příliš nízké hladiny hemoglobinu a nedostatku červených krvinek v krvi. Anémie postihuje téměř všechny orgány a systémy těla, včetně snížené výkonnosti mozku a srdce, oslabené imunity a celkové slabosti. Fazole obsahují asi 18 % denní potřeby železa na 100 g výrobku, proto těm, kteří nemají rádi masné výrobky, se doporučuje zařadit do jídelníčku luštěniny.

Výhody pro zuby. Fosfor v těle je zodpovědný za udržování zdraví zubů a vitamín D a vápník pomáhají tento účinek posílit. Všechny tyto prospěšné látky jsou obsaženy v plodech fazolí. To znamená, že pravidelné používání tohoto produktu pomáhá udržovat zdravou zubní sklovinu, pevnost zubů a mineralizaci tkání. Konzumace fazolí je pro děti zvláště důležitá v období tvorby a růstu zubů.

Výhody pro trávení a zdravou váhu. Fazole jsou bohaté na vlákninu, o které je známo, že má příznivý vliv na trávení, pomáhá čistit střeva a snižuje chuť k jídlu a dokonce podporuje hubnutí. Šálek fazolí obsahuje doporučené denní množství vlákniny. V USA byla provedena studie, která prokázala, že pravidelná konzumace luštěnin umožňuje dospělým snížit index tělesné hmotnosti.

READ
Kde je nejlepší místo pro výsadbu sasanky?

Hojnost kyseliny listové. Vysoký obsah kyseliny listové v luštěninách pomáhá snižovat hladinu homocysteinu, jehož vysoká hladina je jedním z faktorů vzniku srdečních a cévních onemocnění. Kromě toho je kyselina listová užitečná ve fázi plánování a během těhotenství, je zodpovědná za aktivní a zdravý vývoj nenarozeného dítěte.

Škodlivost fazolí a kontraindikace

Za prvé, fazole mohou poškodit tělo, pokud nejsou správně připraveny. Před konzumací musí fazole projít důkladnou tepelnou úpravou (vařením, smažením), jinak mohou látky v nich obsažené zničit sliznici a poškodit trávicí trakt.

Je třeba také poznamenat, že fazole obsahují velké množství komplexních sacharidů, konkrétně vlákniny, a proto jejich nadměrná konzumace může způsobit zácpu a další poruchy při trávení potravy.

Lidé trpící zánětem ledvin, zánětem slinivky břišní, dnou a některými onemocněními trávicího traktu by měli konzumaci fazolí omezit nebo úplně opustit (v každém případě je nutná konzultace s lékařem).

Komu prospívá konzumace fazolí?

Jak již bylo řečeno, fazole obsahují velké množství vlákniny a pektinu. Tyto látky pomáhají odstraňovat soli těžkých kovů, zejména radioaktivní izotopy, ze střev, proto by fazole rozhodně měli konzumovat lidé žijící v oblastech zamořených radionuklidy.

Jednou z nejcennějších vlastností luštěnin je vysoký obsah rostlinných bílkovin. Tato skutečnost dělá z fazolí nepostradatelný produkt pro lidi, kteří z toho či onoho důvodu odmítli jíst potraviny živočišného původu.

Lékaři často doporučují fazole na onemocnění, jako je cukrovka. Molybden má totiž tu vlastnost, že snižuje hladinu cukru v krvi. Fazole jsou také užitečné při onemocněních ledvin a jater (kyselina listová příznivě působí na metabolismus tuků a cholesterolu v játrech) a při časté těžké fyzické a duševní práci.

Kromě toho mají fazole příznivý vliv na kardiovaskulární systém, takže těm, kteří mají v této oblasti zvýšená rizika, se doporučuje pravidelně nahrazovat červené maso pokrmy z fazolí.

Jak správně fazole vařit?

Zhuk Konstantin

– Ze všech fazolí chci zmínit zelené fazolky a sójové boby. Miluju je čerstvé, když jsou ještě mladé, zelené a když je můžete jíst rovnou s luskem. Někdy je ani ničím neochucuji.

Ale i produkt zakoupený v obchodě může být přeměněn na mistrovské dílo. Fazole namáčím na dlouhou dobu, aby fazole začaly klíčit, proto pravidelně měním vodu po dobu dvou dnů a jakmile se začnou objevovat první „ocásky“, začnu vařit. Tyto fazole se vaří mnohem rychleji, často stačí 15 minut vaření, aby byly docela měkké. Pak rád restuji fazole s harissou (TULTIP) a spoustou zeleniny, pak to jídlo zaliji jogurtem a zajím ho chlebovými plackami. Zde je podrobný recept.

READ
Jak správně prořezávat maliny v létě?

Recept na fazole v pálivé omáčce

12769 recept.jpg

Složení: 150 g fazolí, 40 g rostlinného oleje, 4 stroužky česneku, 1 lžička. cukr, 100 g koriandru, 1 polévková lžíce. l. hotová harissa nebo adjika, 1 sklenice plnotučného domácího jogurtu, sůl podle chuti. A ještě pšeničné tortilly! Lavash je perfektní.

Namočte fazole na několik dní, dokud se neobjeví klíčky, pravidelně vyměňujte vodu, abyste zabránili zkysání. Poté, když mají fazole malé klíčky, uvařte fazole do měkka a dejte je do síta. Vylijte vývar.

V hluboké pánvi rozehřejte rostlinný olej, na prudkém ohni 5 minut smažte fazole, přidejte nasekaný česnek a harissu, podle chuti dosolte a dochuťte cukrem.

Do pánve nalijte jogurt a po promíchání vypněte oheň. Fazole necháme 10 minut louhovat, přidáme nahrubo nasekané bylinky.

Placky opečte na suché pánvi nebo, je-li k dispozici, na grilu. Jezte okamžitě.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: