Kolik byste měli sníst jablko?

Jaké jsou výhody jablek, kdy je nejlepší čas je péct, s čím je nejlépe kombinovat a jak správně svačit, říká výživová poradkyně.

Jablka jsou hlavním ovocem středního Ruska. Dozrávají v srpnu a září, jíme je na podzim, zimní odrůdy skladujeme až do jara. Právě tyto plody jsou hlavním zdrojem vitamínů a cukrů ve staré ruské kuchyni, jejíž arzenál ještě neměl takové množství dováženého ovoce, vzácné byly i hrozny. Hovoří o prospěšnosti jablek, jak, s čím a v jakém množství byste je měli jíst. Anna Ivashkevich, odborník na výživu, klinický psycholog-dietolog, člen Unie Národní asociace klinické výživy.

Proč byste měli jíst jablka?

Hlavním přínosem jablek je jejich pozitivní vliv na gastrointestinální trakt. Jablka obsahují hodně pektinu, což je rosolovitá a rosolotvorná látka rostlinného původu. Pektin je prospěšný pro střeva, působí jako vláknina a díky drobným vláknům čistí a zlepšuje činnost trávicího traktu.

A když náš gastrointestinální trakt funguje dobře, ve většině případů se sníží hladina cholesterolu, zlepší se metabolismus lipidů, zlepší se trávení a stolice a zlepší se kůže. Stáváme se veselejšími a veselejšími, protože se uvnitř nic nehromadí.

Navíc jsou užitečná jak čerstvá jablka, tak i tepelně upravená: pečená, dokonce i vařená. Velmi užitečná jsou také nakládaná jablka. Ve zpracované formě se pektin stává tělu dostupnější a lépe se vstřebává.

Kromě pektinu jablka samozřejmě obsahují vitamíny a minerály, které jsou prospěšné pro naše tělo. Často se říká, že obsahují hodně železa, ale není to pravda: abyste získali denní potřebu, budete muset sníst asi 5 kg. I když jablka samozřejmě obsahují železo, stejně jako vitamíny B, hořčík a zinek. Ale ne ve velkém množství. To znamená, že když sníme 2 jablka, nesplníme svou denní potřebu vitamínů. Jako svačina ale jablka předčí ostatní sezónní ovoce, jsou lepší než hrozny nebo meloun, na kterých si mnozí v sezóně pochutnávají právě kvůli jejich vlivu na trávicí trakt.

READ
Proč stříhat stromy?

Kolik můžete sníst za den?

Někdy slyším lidi říkat o kilogramu jablek denně: “To je hodně.” Pokud vezmeme naše průměrná jablka, můžete sníst 2 na porci, pokud jsou malá, pak 3 kusy. Hmotnostně je to asi 200 g. Denně můžete sníst 2 porce jablek, tedy asi 400 g. To platí pro syrová nebo pečená jablka bez přísad.

Pokud je vaříte s medem a ořechy (velmi častý dezert), můžete skončit s příliš velkým množstvím cukru a kalorií, takže bych nedoporučoval více než jedno, nebo alespoň dvě z těchto jablek.

Samozřejmě jako alternativa bábovky jsou prostě báječné, ale je potřeba znát i míru a dodržovat ji.

Pečené nebo čerstvé?

Pečená jablka jsou lépe stravitelná. Pokud máte žaludeční potíže, zvýšenou kyselost, máte zvýšenou citlivost zubů, dásní nebo pokud čerstvá jablka způsobují pálení žáhy, pak je lepší zvolit jablka pečená. Také pečená jablka jsou vhodná pro starší lidi, čerstvá se jim zkrátka těžko koušou, hůře je tráví a může docházet k plynatosti nebo nadýmání kvůli tomu, že čerstvé jablko obsahuje hodně vlákniny. Pektin v pečeném jablku zůstává, neničí se a navíc se lépe vstřebává ve zpracované formě.

Samozřejmě, že některé vitamíny a minerály se teplotou ničí, ale získáváme velké výhody pro střeva.

Pokud jste zdraví, pak můžete jíst jablka pečená i čerstvá. Jablko můžete nakrájet na kousky, tímto úkonem částečně zničíme vlákninu a jablko se lépe vstřebá.

Kdo by neměl jíst jablka?

Zde si spíše musíme položit otázku, kdo by neměl jíst čerstvá jablka. Pečená jablka bez cukru a ořechů, bez jakýchkoli přísad, jsou přítomna téměř ve všech lékařských tabulkách. Mohou být použity ve většině případů. Ale je lepší omezit čerstvá jablka, pokud máte zánět žaludku, vředy nebo vysokou kyselost žaludku. Jablka obsahují kyseliny, které mohou dráždit žaludek. A v pečených jablkách se během tepelného zpracování tyto kyseliny ničí, produkt se stává lehce stravitelným, snadno stravitelným a měkkým.

Co způsobuje bolest v krku?

Pochází z kyseliny. Bolest v krku může začít v důsledku jakéhokoli kyselého produktu, může se objevit bolest, zvýšená citlivost zubů a skřípání. Tady byste se měli mít na pozoru. Je něco s mými dásněmi, když takto reagují? Na dásních může být zubní kámen, který zanechává mikroskopické rány.

READ
Jak vyčistit vzduch v místnosti od prachu?

Je možné jíst jablka s jádrem a slupkou?

Pokud semena sníte, nic zlého se nestane. Nikde se nezaseknou ani nebudou bobtnat. Semena obsahují jed, ale aby vám ublížil, budete muset sníst asi 2 kg jablek a všechna semínka v nich rozžvýkat. Semena mají složitou skořápku, netráví se ani nerozkládá v žaludku. Kosti jednoduše procházejí gastrointestinálním traktem. Dají se jíst i talíře, které jsou u kostí, nejsou sice moc příjemné, tvrdé, ale střevy projdou jako hrubý kartáč. To je, pokud jste zdraví. Pokud je gastritida nebo vřed, je lepší vyříznout všechny desky.

Jablka jsou užitečná jak pro špatnou chuť k jídlu, tak pro ty, kteří chtějí zhubnout. To je takové univerzální ovoce.

Doporučuje se také sloupnout slupku, pokud je velmi silná. V tuzemských jablkách není příliš hutná, takže ji můžete jíst s ní, ale při onemocněních z dovozu je lepší odstranit slupku.

Pro zdravého člověka je zdravější jablko se slupkou, které lépe stimuluje činnost střev.

Je možné strávit postní dny na jablkách?

To závisí na tom, zda máte gastrointestinální onemocnění. Jste-li zdraví, pak jeden (!), ne více, den na jablkách moc neškodí. Pokud jsou problémy, tak celý den na jablkách prostě nevydržíte, bolí vás břicho. Maximálně můžete zkusit jíst pečená jablka.

Ještě jedna věc: i když jste zdraví, příliš mnoho vlákniny vás může nadýmat. Tělo na takové množství vlákniny prostě není zvyklé.

S čím se smí a nedá jíst?

Nedoporučuje se jíst s fermentovanými mléčnými výrobky. Je triviální nepít jablka s kefírem, jogurtem nebo mlékem.

Skvěle se k nim ale hodí obiloviny, těsto, maso a drůbež. Výborná příloha k tučným masům jsou pečená jablka. Zlepšují trávení masa a drůbeže. Když žaludek stráví maso, potřebuje více kyseliny a jablko ji jen přidá. Pokud sníte jablko před jídlem, zvýší se vaše trávicí funkce a zvýší se chuť k jídlu. Když je tedy použijete jako svačinu, je dobré do nich přidat oříšky. Jsou tučná, jablka kyselá, pomohou vám s trávením a na 2-3 hodiny zaženete hlad.

Jablka - RIA Novosti, 1920, 24.12.2020

Chcete se zbavit přebytečných kil? Přidejte jablka do svého jídelníčku. „Kalorický obsah čerstvých nebo pečených jablek je asi 50 kcal na 100 gramů. U sušených se prudce zvyšuje – až na 250 kilokalorií,“ říká Olga Korableva. “Sušené ovoce a zejména jablečný kompot, do kterého je přidán cukr, nelze považovat za dietní produkty.”

READ
Jak často zalévat zimolez na jaře?

S tím, co jí

Je lepší nekombinovat jablka s mlékem, kefírem, fermentovaným pečeným mlékem a jinými fermentovanými mléčnými výrobky – to může vést k nadýmání. Ideální varianta je s těstem, ořechy, nekyselým ovocem, jako jsou banány, a drůbeží. Pečená jablka vám pomohou rychleji trávit tučná jídla.

Egyptské mandarinky - RIA Novosti, 1920, 23.12.2020

Co je zdravější – zelená nebo červená?

„Denně můžete sníst až dvě velká nebo tři středně velká jablka,“ říká lékař. — Jablka obsahují železo, hořčík, draslík, vitamíny C, A a beta-karoten. Jedno jablko obsahuje 25 procent denní potřeby kyseliny askorbové a pět až šest semen obsahuje denní potřebu jódu,“ uvádí Olga Korableva.

Obsah živin závisí na barvě: například v červených a žlutých jablkách je více karotenu, v zelených zase železa. Sladká jablka se nedoporučují diabetikům a těm, kteří mají nadváhu.

Zdroj železa

Je špatný nápad pokoušet se zvýšit hladinu železa jablky: abyste dosáhli své denní potřeby, budete muset sníst asi jeden a půl až dva kilogramy. Jedno jablko obsahuje v průměru 0,1-2,2 miligramů mikroprvku, přičemž denní potřeba dospělého člověka je 15-18 miligramů denně.

Džem pro zdraví

Užitečné jsou i jablečné přípravky – například džem, marmeláda – jablka jsou bohatá na draslík, který se tepelnou úpravou nezničí. Draslík příznivě působí na nervový a kardiovaskulární systém.

Dívka jí těstoviny v restauraci - RIA Novosti, 1920, 09.12.2020/XNUMX/XNUMX

Pro střeva

Jablka obsahují pektin, který je jednou ze složek vlákniny. Je obsažen nejen v dužině, ale i ve slupce, jemně čistí střeva a odvádí toxiny z těla.

„Pokud budete jíst jablko každý den, zlepší se vám trávení a pokožka a sníží se vám cholesterol. Jablka tedy nepřímo ovlivňují krevní tlak a jsou užitečná pro hypertoniky. Musíte však pochopit, že samotná jablka nemohou ovlivnit váhu ani zdraví – nejčastěji je potřeba upravit celý jídelníček,“ říká lékař.

Kdo by neměl mít jablka?

Pokud si dáte jablko půl hodiny před jídlem, zvýší to vaši chuť k jídlu. To je kontraindikováno při problémech s gastrointestinálním traktem, jako je zánět žaludku a zejména žaludeční nebo střevní vředy. Jablko na lačný žaludek, stejně jako jakákoli kyselá jídla, může způsobit nadýmání, podráždění sliznic a zhoršení onemocnění kvůli velkému množství hrubé vlákniny, říká Olga Korableva. — Jablečné monodiety jsou přípustné pouze pro absolutně zdravé lidi a pokud netrvají déle než jeden den. Kyseliny obsažené v jablkách mohou vyvolat zánětlivé procesy ve žlučníku.“

READ
Jak dochází k námelové infekci?

Trsy banánů - RIA Novosti, 1920, 25.11.2020

Čerstvé nebo pečené?

Čerstvá jablka jsou ve většině lékařských diet zakázána: obsahují kyselinu citrónovou, vinnou a jablečnou. Povolené jsou ale pečené: při tepelné úpravě se kyselina zničí, ale zachová se pektin, který blahodárně působí na střeva.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: