Kdo by neměl jíst vlašské ořechy?

Ořech: výhody a poškození těla

Ořech je také nazýván “královským”. Svým vzhledem připomíná lidský mozek. A mimochodem, je to nesmírně užitečné „na hlavu“. Složení tohoto produktu je celý komplex cenných makro- a mikroprvků, vitamínů, bílkovin a rostlinných tuků. A abyste získali maximální užitek bez poškození zdraví, musíte vlašské ořechy konzumovat s mírou. V článku mluvíme o nejdůležitějších bodech.

Historie ořechu

Ořešák je plodem stromu, který může dosáhnout výšky 25 metrů a dožít se až 400 let. Vlast nebyla přesně stanovena: divoké rostliny se nacházejí na území Kavkazu, Zakavkazska, Střední Asie, Středomoří – preferují teplé klima.

V Evropě je tento ořech znám odedávna: zmiňují se o něm prameny z XNUMX.–XNUMX. století před naším letopočtem. Předpokládá se, že rostlina přišla k Řekům z Persie. Na návrh řeckého lidu se vlašské ořechy začaly nazývat královské – byly tak vysoce ceněny. A obyčejní lidé je nemohli jíst. Latinský název se překládá jako „královský žalud“.

Právě z Řecka se ořech dostal na Kyjevskou Rus, a proto dostal takové jméno.

Látky-pigmenty z ořechů se používaly k barvení látek, vlasů, kůže zvířat se upravovala tříslovinami. Listy rostliny se dodnes používají v lidovém léčitelství a rybářství: obsahují aromatické látky, kterými rybáři v Zakavkazsku omamují svou kořist. V moderním světě je ořech stále oblíbený: Arméni na jeho počest dokonce každý rok pořádají festival.

Složení a kalorie

Ořech: výhody a škody

Vysoká koncentrace železa v těchto ořechách pomáhá v boji proti anémii a anémii (1). Zinek a jód, které jsou součástí vlašských ořechů, příznivě působí na stav pokožky, vlasů, nehtů a štítné žlázy.

Ořech je užitečný pro onemocnění kardiovaskulárního systému: draslík a hořčík ve svém složení posilují stěny krevních cév, normalizují krevní tlak a snižují hladinu cholesterolu. Tyto ořechy lze jíst i při cukrovce, protože tento produkt má nízký glykemický index a nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Hořčík má také pozitivní vliv na stav urogenitálního systému a působí diureticky, což je indikováno při překrvení.

READ
Co lze připravit z kalina koláče?

Vitamíny C a E mají antioxidační vlastnosti, zpomalují proces stárnutí a snižují dopad negativních faktorů životního prostředí.

Výhody vlašských ořechů pro muže

Mužská polovina populace by si měla dát pozor na vlašský ořech, který svým nutričním složením působí ozdravně na celý organismus. Zinek, hořčík a vápník zvyšují hladinu testosteronu a zvyšují potenci (2). Vláknina a esenciální oleje pomáhají obnovit sílu po fyzické námaze.

Pro udržení zdraví a energie se mužům doporučuje jíst 10-15 ořechů denně.

Výhody vlašských ořechů pro ženy

Ořech bude užitečný, pokud je nutné obnovit hormonální hladinu u žen. Pokud došlo ke ztrátě krve (operace, menstruace, porod), s periodickými bolestmi a menstruačními nepravidelnostmi, doporučuje se jíst ořechy.

Základní mikroživiny obsažené v tomto produktu a omega-3 v těhotenství se podílejí na zdravém vývoji plodu. Mohou se také jíst během laktace: mléko bude výživnější. Musíte si však pamatovat, že ořechy jsou alergenní, proto je lepší možnost jejich použití nejprve probrat se svým lékařem a tento produkt nezneužívat.

Výhody vlašských ořechů pro děti

Vlašské ořechy lze “na zkoušku” dávat dětem od 2 let, ale v drcené formě. Pro děti do 3 let je optimální dávka 1-2 jadérka týdně. Mastné kyseliny, zdravé bílkoviny, vitamíny a minerály příznivě působí na psychický vývoj, fyzický a emocionální stav dítěte. Hnědá slupka vlašského ořechu díky melatoninu ve složení zajistí miminku v noci zdravý spánek. A omega-3 polynenasycené mastné kyseliny vyživují mozek, proto se dítě lépe učí a pamatuje si informace.

Škodlivost vlašského ořechu

– Tento produkt je velmi kalorický, takže maximální množství vlašských ořechů za den není větší než 100 g, zvláště důležité je dodržovat toto pravidlo u lidí s obezitou (100 g produktu – 654 kcal). Ořech je docela silný alergen, takže je potřeba ho jíst po troškách a postupně zavádět do jídelníčku. Také s chronickými zánětlivými onemocněními gastrointestinálního traktu by se tyto ořechy měly jíst velmi opatrně a ne více než několik kusů, říká Alexander Voinov.

Využití vlašského ořechu v lékařství

Ořech je extrémně výživný, proto je zařazen do jídelníčku nemocí oslabených, podvyživených lidí se sníženou imunitou (3). Listy rostliny se vaří jako léčivý čaj při překrvení ledvin, zánětlivých onemocněních močového měchýře a žaludku. Přepážky ořechů se trvají na tom a používají se jako protizánětlivé činidlo.

READ
Je možné zakořenit větev angreštu?

Z jader vlašských ořechů se získává olej, který se také používá v kosmetologii a také při výrobě přírodního mýdla. Tento přípravek působí protizánětlivě, používá se i při kožních onemocněních. Zelená skořápka ořechu se používá ve farmacii jako přísada do léku proti kožní tuberkulóze.

Použití vlašských ořechů při vaření

Vlašské ořechy jsou vynikajícím doplňkem mnoha jídel, dezertů i hlavních jídel. Obvykle se používá jako přísada do jiných produktů, ale ořechy lze použít k výrobě džemu nebo pasty.

Řepný salát s vlašskými ořechy

Svačina prospěšná pro trávení, kterou lze namazat na hnědé nebo celozrnné pečivo nebo jíst jako přílohu

Ořech: výhody a škody Ořech: výhody a škody

Podělte se o svůj recept

Odešlete svůj podpisový recept na jídlo e-mailem. retsepty@kp.ru. Komsomolskaja Pravda zveřejní nejzajímavější a neobvyklé nápady

Jak vybrat a uložit ořech

Ořechy je lepší kupovat ve skořápce. Měla by být světlá a barevně jednotná, při protřepávání by se jadérko nemělo válet uvnitř – může to naznačovat, že ořechy byly dlouho skladovány a zaschly.

V purifikované formě jsou jádra rychle napadena houbou a jsou skladována po velmi krátkou dobu. Aby se tomu zabránilo, výrobci je často ošetřují chemikáliemi.

Jádra vlašských ořechů se skladují ne déle než měsíc ve skleněné uzavřené nádobě na chladném místě. Ořechy ve skořápce na suchém místě a plátěné tašky lze skladovat velmi dlouho – až rok.

Oblíbené otázky a odpovědi

Více informací od našeho odborníka Alexandra Yakovleva, gastroenterolog, hepatolog a odborník na výživu.

K čemu slouží ořechové mezistěny?

Ořechové mezistěny nejsou o nic méně cenné v chemických vlastnostech než samotná jádra. Infuze, odvary, tinktury z ořechových přepážek jsou široce používány v lidovém léčitelství jako obecné tonikum, stejně jako v kosmetologii pro výrobu peelingů a dalších kosmetických výrobků.

Ořechový olej – jaké je jeho použití a jak jej správně používat?

Olej z vlašských ořechů má jedinečné složení. Obsahuje vitamíny skupiny B, vitamíny E, K, minerální látky: zinek, vápník, fosfor, draslík, hořčík, polynenasycené mastné kyseliny, dále koenzym Q10 – antioxidant a imunomodulátor. Olej z vlašských ořechů lisovaný za studena se používá v klinické výživě při onemocněních trávicího traktu a nervového systému a také v kosmetologii.

Tento produkt se často používá ve středomořské a kavkazské kuchyni do salátů a studených předkrmů, marinád na ryby a drůbež, do dresinků na těstoviny.

Je důležité si uvědomit, že při zahřívání získává ořechový olej hořkou chuť, jeho nutriční vlastnosti se zhoršují, proto se jeho použití na smažení nedoporučuje.

Kolik můžete sníst vlašský ořech denně s přínosem pro zdraví?

Musíte pochopit, že ořechy jsou vysoce kalorické potraviny, a proto je navzdory jejich výhodám důležité dodržovat používaná opatření. Pro udržení zdraví stačí zkonzumovat 30 g vlašského ořechu denně. Jedná se o 5-7 celých jader nebo 10-14 polovin.

READ
Jaká je pevnost betonu po 7 dnech?

Foto: Unsplash

Vlašské ořechy mají ze všech druhů ořechů nejvyšší obsah „zdravých“ polynenasycených tuků (PUFA) a jsou absolutními rekordmany v obsahu kyseliny alfa-lipoové (ALA, rostlinná forma omega-3) [1] . Odborníci na výživu doporučují jíst pět až sedm půlek ořechů denně. Tato porce obsahuje téměř dvě denní dávky omega-3 [2].

Na 100 gramů vlašských ořechů je [3]:

  • Kcal: 654
  • Protein: 15,2 g
  • Tuky: 65,2 g
  • Sacharidy: 13,7 g

Kromě toho obsahují mangan, hořčík, fosfor, zinek, železo a vitamíny A, B, C, E, K.

Výhody ořechu

1. Pomáhá srdci a cévám

V roce 2004 bylo ve Spojených státech výrobcům vlašských ořechů oficiálně povoleno uvádět informace o jejich srdečních výhodách na štítcích výrobků [4]. Regulačně schválený text zní: „Konzumace 1,5 unce vlašských ořechů denně může snížit riziko ischemické choroby srdeční.“

Studie publikovaná v British Journal of Nutrition zjistila, že riziko vzniku této nemoci bylo o 37 % nižší u těch, kteří konzumovali ořechy více než čtyřikrát týdně [5].

Experiment provedený na Yale University ukázal přínos vlašských ořechů pro oběhový systém. Vědci testovali dvě skupiny pacientů na osmitýdenní dietě s ořechy a bez nich. Kontrolní testování průtoku krve tepnou na předloktí prokázalo zlepšení její flexibility [6].

Vlašské ořechy navíc snižují hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi a riziko krevních sraženin [7].

2. Zlepšuje funkci mozku

Pro svůj tvar, podobný lalokům mozku, se vlašské ořechy nazývají „potravou pro mysl“. Ale nejde o vnější podobnost.

Moderní výzkumy ukázaly, že přidání vlašských ořechů do stravy nejen zlepšuje kognitivní funkce a krátkodobou paměť, ale také snižuje riziko rozvoje Alzheimerovy choroby [8].

Je zvláštní, že naši předkové o této vlastnosti věděli již před tisíci lety. Například v Babylóně a starém Egyptě byly vlašské ořechy vyhrazeny výhradně šlechtě. Obyčejným lidem bylo zakázáno je jíst, aby náhodou nezmoudřeli [9].

Foto: Pexels

3. Zrychluje metabolismus a kontroluje váhu

Stále více se učíme o důležitosti zdravého mikrobiomu – bilionů bakterií, které žijí v gastrointestinálním traktu. A jak se ukázalo, vlašské ořechy hrají v této věci důležitou roli.

Nedávné studie ukázaly, že nejen zvyšují počet prospěšných mikrobů, které produkují kyselinu máselnou (nebo butyrát, nezbytný metabolit pro zdraví střev), ale také snižují sekundární žlučové kyseliny [10].

READ
Proč je soda v hrachové polévce?

Navzdory vysokému obsahu kalorií mohou být vlašské ořechy zahrnuty do stravy během diety. Obsahují vysoké množství vlákniny, bílkovin a tuků, které vám pomohou cítit se sytí a zabraňují přejídání.

Řada studií prokázala, že střídmá konzumace vlašských ořechů nejen že nevede k přibírání na váze, ale také snižuje riziko metabolického syndromu a obezity [11].

Stejně jako ostatní ořechy jsou vlašské ořechy potravinami s nízkým hypoglykemickým indexem a jsou bezpečné pro diabetiky [12].

4. Zlepšuje mužskou plodnost

Pravidelná konzumace vlašských ořechů má pozitivní vliv na kvalitu spermií. K těmto výsledkům vědci dospěli během mnohaměsíčního experimentu, kdy někteří muži zavedli do svého jídelníčku 75 g ořechů, zatímco jiní se drželi svého obvyklého jídelníčku. Výsledkem bylo, že účastníci z první skupiny zaznamenali zlepšení životaschopnosti, motility a morfologie spermií [13].

5. Pomáhá v těhotenství

Jedna nedávná studie také naznačuje potenciální přínos vlašských ořechů pro vývoj nervového systému plodu v prvním trimestru těhotenství [14]. Vědci ale prozatím uznávají, že jde o předběžné poznatky, které vyžadují další studium.

6. Zabraňuje rozvoji rakoviny

Podle Amerického institutu pro výzkum rakoviny lze celkové riziko vzniku rakoviny při denní konzumaci 30 g ořechů snížit o 15 % [15]. Navíc existují důkazy, že pravidelná konzumace vlašských ořechů zpomaluje růst již existujících nádorů [16].

Studie provedené na myších ukázaly, že dodržování ořechové diety snížilo výskyt zhoubných nádorů prsu a také zpomalilo růst rakoviny prostaty, tlustého střeva a ledvin [17].

7. Zlepšuje náladu a spánek

Konzumace hrsti vlašských ořechů denně pomůže zlepšit váš spánek. Je to všechno o melatoninu nebo „hormonu spánku“, který se v těchto oříšcích nachází v hojnosti. Malé porce vlašských ořechů ve vaší každodenní stravě navíc zlepší vaši náladu a pomohou zmírnit podrážděnost a deprese [18].

Foto: Pexels

8. Aplikace v kosmetologii

Olej z vlašských ořechů, bohatý na vitamín E, se používá v péči o vlasy a pokožku. Jeho skořápka se používá k přípravě přírodní barvy na vlasy a v Číně se používá k masážím.

Odvar a šťáva ze zeleného ořechu je považována za dobrý prostředek k odstranění nežádoucího ochlupení na těle.

Jak správně jíst a skladovat vlašské ořechy

Ořechy se doporučuje konzumovat jednou až dvakrát týdně, v malých porcích (cca 30 g). Neměli byste kombinovat ořechy a cereálie najednou. Nejlépe se hodí k mléčným a kysaným mléčným výrobkům, masitým pokrmům a dezertům.

„Jako každý ořech i vlašské ořechy obsahují kyselinu fytovou, která může narušovat vstřebávání důležitých mikroelementů, jako je zinek a železo,“ vysvětluje nutriční terapeutka Alexandra Razarenova. „Před konzumací bych proto doporučoval nechat ořechy několik hodin ve vodě s citronovou šťávou a krystalky soli a poté je usušit, ale nesmažit. Snížíme tak v nich obsah kyseliny fytové a získáme velmi hodnotný produkt pro konzumaci.“

READ
Jak připravit cibulové sady ke skladování?

Doma by měly být vlašské ořechy skladovány na suchém místě. Jejich jádra by neměla mít žluklý zápach ani chuť – to je první známka toho, že je produkt zkažený. Při nákupu neloupaných vlašských ořechů byste měli zkontrolovat skořápku: neměla by mít žádné praskliny ani štěpky.

Kdo by se měl vyhýbat vlašským ořechům

Stejně jako většina ořechů jsou vlašské ořechy silným alergenem. Reakce se projevuje od lehkých forem ve formě vyrážky, svědění a zarudnutí až po těžké formy – s dýchacími potížemi a Quinckeho edémem [19]. Opatrní by měli být především lidé s již diagnostikovanou alergií a děti do tří let.

Podle odborných rad by vlašské ořechy měly být ze stravy vyloučeny u lidí s chronickými zánětlivými onemocněními trávicího traktu, zejména jater, žlučníku a slinivky břišní.

Lidé s nadváhou by navíc měli cvičit s mírou. Tato pochoutka by měla být také vyloučena z jídelníčku, pokud máte dnu.

Komentář odborníka

Ořech: 8 vědeckých faktů o výhodách

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Jak se k vlašským ořechům staví odborníci na výživu?

Vlašské ořechy jsou neuvěřitelně zdravý produkt, který bude vynikajícím doplňkem vašeho jídelníčku. Obsahuje pro nás velmi potřebné polynenasycené mastné kyseliny, velké množství vitamínů a mikroelementů, rostlinné bílkoviny a jeho zvláštní nasládlá hořká chuť dodá složení známých pokrmů zajímavou poznámku. Vlašské ořechy samozřejmě patří do kategorie kalorických potravin díky obsahu mastných kyselin.

Ale, jak správně řekl Paracelsus před mnoha staletími, „všechno je jed, všechno je lék; obojí je určeno dávkou.“ Proto při střídmé konzumaci (ne více než 3-5 půlek ořechu denně) ořech postavě neublíží, ale obohatí jídelníček o zdravé tuky, železo, vitamíny skupiny B, zinek, draslík, hořčík, vitamíny E a C. Není tedy třeba se toho bát, ale musíte vědět, kdy přestat.

Zvláště aktuální jsou nyní produkty, které pomáhají při nachlazení a virových onemocněních. Jaký je v tomto ohledu potenciál vlašských ořechů?

Ořech, díky svým biologicky aktivním látkám ve svém složení, bude vynikajícím doplňkem stravy jako produkt, který posiluje imunitní systém. A díky vysokému obsahu zinku, vitamínu C a antioxidantů bude vynikajícím pomocníkem v boji proti příznakům ARVI, ale pouze jako doplněk k základní léčbě předepsané lékařem, nikoli jako náhrada za to.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: