Kdo by neměl jíst vařenou dýni?

Dýně se těší zasloužené oblibě na všech kontinentech. Jak to prostě nevaří: vaří, pečou, dusí a jedí syrové, připravují svačiny, ochucují kořením, bylinkami, máslem a medem. Je užitečný v jakékoli formě pro dospělé i děti.

Maximální užitek lze samozřejmě získat ze syrové dužiny, ale vařená zelenina obsahuje stejné minerály a vitamíny. V tomto článku budeme hovořit o výhodách a nebezpečích vařené dýně, normách použití a kontraindikacích.

vařená dýně

Dýně je cenná melounová plodina s bohatým chemickým složením. Je docela snadné vařit doma. Vařená dužina dělá vynikající cereálie, polévky, bramborovou kaši pro kojeneckou výživu. Výhodou tohoto způsobu vaření je zachování prospěšných vlastností syrové zeleniny.

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

Výhody a ublížení

Dýně má spoustu užitečných prvků, které příznivě působí na všechny systémy lidského těla.

Vitamin T, který se ve velkém množství nachází v dýni, pomáhá trávit maso, luštěniny, zeleninu s vysokým obsahem hrubé vlákniny.

Měď, železo, vápník, kobalt a zinek zvyšují hemoglobin, posilují kosti, posilují imunitu.

Vláknina urychluje vylučování toxinů a cholesterolu, pomáhá snižovat nadváhu.

Vařená dýně je vhodná pro kojeneckou výživu již od útlého věku. Jasně oranžový odstín přitahuje pozornost dětí. Vybíraví jedlíci mají často rádi pyré, cereálie a polévky. Dokonale zasytí a doplní zásoby vitamínů a minerálů.

Vařená dužina pomáhá těhotným ženám bojovat s otoky. Tomu napomáhá draslík, který jemně a bezpečně odstraňuje přebytečnou tekutinu z tkání.

Masky z vařené dýně mohou nahradit mnoho drahých kosmetických produktů. Naplňují pokožku vlhkostí, vyživují, zpevňují a vyhlazují síť jemných vrásek.

Kromě příznivého účinku na tělo může vařená dýně poškodit lidi trpící:

  • diabetes mellitus (v buničině je hodně sacharózy a fruktózy, což vede k ostrým skokům v inzulínu);
  • ulcerózní léze gastrointestinálního traktu v akutním stadiu;
  • chronický průjem (dýně má projímavý účinek).

Osvědčení. Zákaz dýně na žaludeční vředy platí spíše pro syrovou zeleninu. Vařená dužina se smí konzumovat v malých množstvích.

Struktura

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

V dužině vařené dýně jsou zachovány téměř stejné užitečné látky jako v syrové zelenině:

  • vitamín A – užitečný při krátkozrakosti, udržuje zdravé zuby, kůži, nehty a vlasy;
  • vitamíny skupiny B – normalizují hladinu cukru, posilují imunitní systém, zvyšují odolnost vůči stresu, zlepšují činnost trávicího traktu;
  • vitamin D – formuje a posiluje kosti, inhibuje rozvoj rakovinných buněk, povzbuzuje;
  • vitamín K – zabraňuje vyplavování minerálních látek z kostí;
  • vitamín PP – normalizuje stav nervového systému;
  • vitamín T – pomáhá trávit jídlo;
  • železo – zvyšuje hemoglobin;
  • hořčík – reguluje práci srdečního svalu;
  • kobalt – zodpovědný za krvetvorbu;
  • zinek – omlazuje, zmírňuje zánět prostaty, zmírňuje sexuální dysfunkci;
  • měď – pomáhá tělu vstřebávat železo.
READ
Proč Plicník mění barvu?

KBZhU a glykemický index

Živiny:

  • bílkoviny – 1 g;
  • tuky – 1 g;
  • uhlohydráty – 4,4 g.

Kolik kalorií obsahuje vařená dýně? Na 100 g buničiny – pouze 28 kcal.

Glykemický index vařené buničiny je 75 jednotek. To je poměrně vysoké číslo, proto se diabetikům doporučuje konzumovat dýni v omezeném množství. Pro ně je pozoruhodný zejména blahodárný účinek dýně na slinivku břišní.

Osvědčení. Glykemický index (GI) je míra, která měří rychlost, jakou stoupá hladina cukru v krvi při konzumaci konkrétních potravin. Rychlé sacharidy jsou tělem rychle absorbovány. Vzestup hladiny glukózy vysílá signál do slinivky břišní o nutnosti produkovat část inzulínu.

Výhody pro různé nemoci

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

Vařená dýně se doporučuje zařadit do nabídky pro tyto nemoci:

  • dna;
  • ateroskleróza;
  • patologie střev, ledvin, jater, žlučníku;
  • zácpa;
  • diabetes mellitus;
  • obezita;
  • kožní léze (dermatitida, ekzém);
  • nemoci srdce a cév.

Při ztrátě hmotnosti

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

Nízký obsah kalorií, vysoký obsah vlákniny a pektinů napomáhá snadnému hubnutí, odstraňuje přebytečnou vodu, což oddaluje proces hubnutí.

Dýňová dužina zvyšuje kontrakci střev, podporuje odstranění „špatného“ cholesterolu. Hrubá vláknina, pohybující se podél trávicího traktu, čistí stěny toxinů a toxinů.

Stačí pro hubnutí nahradit škrobovou zeleninu vařenou dýní, zhubnout snadno a bez narušení.

pro muže

Zinek v dřeni reguluje tvorbu testosteronu, zlepšuje kvalitu semenné tekutiny, zabraňuje rozvoji prostatitidy a odstraňuje problémy s močením.

pro ženy

Zelenina je také užitečná pro ženské zástupce. Díky vysokému obsahu karotenoidů poskytuje dýně rovnoměrné opálení a zlepšuje pleť, pomáhá odstraňovat usazeniny v tukových pastech (boky, boky, záda). Během menopauzy zabraňuje rozvoji komplikací (narušení srdeční činnosti, osteochondróza na pozadí poklesu estrogenu).

Kyselina listová, vápník a fosfor podporují tělo ženy v období porodu, přispívají k plnému vývoji plodu.

Vitamin E snižuje riziko gynekologických onemocnění.

Pro děti

100 g pyré z vařené dýně obsahuje denní normu betakarotenu pro děti. Vitamin je nezbytný pro udržení zrakové funkce, mineralizaci kostí, zvýšení imunity.

Pediatři doporučují zavést dýni do jídelníčku hyperaktivních dětí. Minerály a vitamíny v něm obsažené příznivě působí na spánek, zklidňují nervový systém, zvyšují vytrvalost a pozornost.

Jak vařit a jak používat

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

Vařenou dýni můžete vařit v hrnci, dvojitém kotli, pomalém sporáku, mikrovlnné troubě.

READ
Jak levně oplotit zahradní záhony?

Aby byla zelenina chutná a zachovala si maximum užitečných látek, použijte naše tipy:

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

  1. Ovoce omyjeme teplou vodou, nakrájíme na kousky, zbavíme kůry a zbavíme vláknitého jádra se semeny. Semínka nevyhazujte, ale usušte. Nejsou v nich o nic méně užitečné látky než v dužině.
  2. Dužinu nakrájíme na kousky a uvaříme v čisté vodě, mléce nebo je rozmixujeme ve stejném poměru.
  3. Aby zůstal tvar, bohatě dochuťte máslem.
  4. Před vložením dužiny do ní osolte a přiveďte vodu k varu. Ve studené vodě se dýně vaří déle a je velmi měkká.
  5. Poměr tekutiny a zeleniny je 2: 1, jinak se produkt vaří nerovnoměrně.
  6. Propečenost zkontrolujte vidličkou nebo nožem. Pokud se dužina snadno propíchne, je hotová.
  7. Na konci vaření vložte dýni do cedníku. Nikdy ho nenechávejte ve vodě, pokud chcete zachovat vitamíny a tvar kousků.
  8. Přidejte do vody trochu rostlinného oleje. To pomůže dužině vařit rovnoměrně.
  9. Dýni vaříme zakrytou a na středním plameni.
  10. V pomalém hrnci můžete vařit v režimu „Pára“ nebo „Polévka“. Maximální doba vaření je 30 minut.
  11. Pro přípravu dýně do dezertů přidejte do vody cukr místo soli, skořici, vanilku, badyán.

Doba varu:

  • v hrnci – 30 minut;
  • v pomalém hrnci – 35 minut;
  • ve dvojitém kotli – 30 minut;
  • v mikrovlnné troubě – ve dvou fázích po dobu 10 minut;
  • v tlakovém hrnci – 25 minut.

Je to důležité,! Pro děti se dýně vaří do úplného změknutí.

Norma za den

Míra spotřeby vařené dýně pro zdravé lidi je 500 g.

Norma pro diabetiky je 200-300 g denně, která musí být rozdělena na malé porce.

Kontraindikace k použití

Vařená dýně se doporučuje zcela vyloučit ze stravy, když:

  • onemocnění gastrointestinálního traktu a v akutním stadiu, v chronické formě;
  • alergická reakce na produkt;
  • chronický průjem.

Osvědčení. Při cukrovce se vařená dýně opatrně zavádí do stravy v malých množstvích pouze po konzultaci s lékařem a neustále sleduje hladinu cukru.

Dušená a vařená dýně – je v tom rozdíl

Vařená a dušená dýně má stejný obsah kalorií a chemické složení. S takovými způsoby vaření jsou zachovány užitečné látky a chuťové vlastnosti.

READ
Kde žije motýl medvěd?

Výhody a škody vařené dýně: k čemu je dobrá vařená zelenina, jak ji správně vařit a jíst

Která dýně je zdravější: syrová, vařená nebo dušená

Dýně je stejně užitečná v jakékoli podobě. Rozdíl spočívá v tom, že chemické složení a hrubá vláknina jsou v surové buničině zcela zachovány. Takový produkt proto mohou bez obav používat lidé, kteří nemají problémy s trávicím a endokrinním systémem, a získávají tak maximální přínos pro zdraví.

Vařená nebo dušená dýně je jistě bohatá na vitamíny a minerály. Šetrné tepelné ošetření vám umožní zachovat prospěšné vlastnosti zeleniny. Vařená dužina působí na střeva mírněji a je lépe stravitelná. Vařenou dýni mohou konzumovat i diabetici a malé děti.

Závěr

Je těžké jednoznačně odpovědět, která dýně je užitečnější – syrová, vařená nebo dušená. U zdravých lidí v tom není žádný významný rozdíl. Je to věc vkusu: někdo s chutí vypije sklenici čerstvé šťávy, jiný má rád dýňovou kaši. Abyste nepoškodili tělo a získali pouze výhody, nezanedbávejte doporučení odborníků na jeho použití a poslouchejte své vlastní pocity.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: