Kdo by neměl jíst ananas?

Je pravda, že toto tropické ovoce pomáhá spalovat tuky? Jaký je zdravotní přínos ananasu a kdo by ho měl přestat jíst?

Obsah

Na jaké vitamíny je tropické ovoce bohaté?

Diana Nuria.jpg

Ananas lze bezpečně nazvat skutečným skladištěm vitamínů: jedná se o vitamíny A a C, téměř celou skupinu B a mnoho stopových prvků:

draslík (nezbytný pro regulaci metabolismu voda-sůl v lidském těle a normální funkci svalů, včetně srdečních);

hořčík (nezbytný pro fungování nervového systému a růst kostí, udržuje jejich hustotu a elasticitu, reguluje hladinu cukru v krvi, odstraňuje svalové křeče);

vápník (potřebný v každém věku pro kostní tkáň a zuby, reguluje metabolické procesy v těle);

fosfor (napomáhá vstřebávání živin, je potřebný pro normální růst kostí a zubů);

mangan (přímo ovlivňuje metabolismus bílkovin, lipidů a sacharidů, snižuje hladinu cholesterolu v krvi);

sodík (potřebný pro normální rovnováhu vody a soli v buňkách tkání a orgánů, normalizaci nervosvalové aktivity a normální funkci ledvin);

železo (nezbytné pro normalizaci složení krve, syntézu DNA buněk a červených krvinek).

Dostatečné množství vitaminu C v ananasu činí ovoce nepostradatelné v období nachlazení a viróz. Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro normální činnost centrálního nervového systému, zdraví pokožky, vlasů a nehtů. Kromě toho pomáhají normalizovat metabolismus, zlepšují činnost trávicích orgánů, zejména střev, a napomáhají správnému a úplnému vstřebávání bílkovin, tuků a sacharidů. Vitamin A je známý jako silný antioxidant, který je potřebný k ochraně před volnými radikály antioxidantů na úrovni buněčné membrány a ke snížení oxidačního stresu.

Užitečné vlastnosti ananasu

Kromě vitamínů s již vyjmenovanými potřebnými vlastnostmi obsahuje ananas bromelain. Jedná se o unikátní enzym, který pomáhá štěpit bílkoviny, což platí zejména pro ty, kteří mají poruchu trávení nebo mají diagnostikovanou nízkou žaludeční kyselinu. Dalšími prospěšnými vlastnostmi bromelainu jsou stimulace a podpora imunitního systému a rychlá léčba zánětů. Bromelain pomáhá zmírňovat otoky, zabraňuje tvorbě krevních sraženin v cévách a měkkých tkáních.

Ananas má působivé množství vlákniny, pomáhá zlepšovat střevní mikroflóru a na svém vnitřním povrchu působí jako kartáček, odstraňuje usazeniny a plak. Zároveň se zlepšuje peristaltika, takže se člověk zbaví plynatosti a otoků.

READ
Co je příklon k vrchlíku?

Vitamíny, které jsou bohaté na tropické sladké ovoce, pomáhají posilovat nervový systém a zlepšovat emoční stav člověka, dokonale zmírňují bolesti svalů a kloubů po intenzivním namáhavém tréninku – z tohoto důvodu sportovci neustále jedí ananas.

Předpokládá se, že ananas snižuje riziko vzniku a růstu rakovinových nádorů, pomáhá čistit a posilovat cévy, zlepšuje činnost srdce a podporuje normální krvetvorbu.

Je pravda, že ananas pomáhá spalovat tuky?

Začněme tím, že 100 gramů dužiny obsahuje o něco více než 50 kcal, díky čemuž je ovoce dietní a nízkokalorické (a zdravé). Za druhé, ananas má nízký glykemický index, to znamená, že po konzumaci čerstvého nedochází k prudkému skoku glukózy v krvi (a hladina inzulinu v těle nestoupá tak rychle). To znamená, že tropické ovoce mohou bezpečně jíst i lidé trpící cukrovkou ve stádiu kompenzace nemoci.

Vlivem enzymu bromelain dochází k dalšímu štěpení bílkovin, ale ananas nemůže přímo ovlivnit tukovou tkáň. Jinými slovy, pokud člověk pojídá nezdravá a kalorická jídla vsedě na gauči a doufá, že hubnutí dosáhne samotným pojídáním ananasu, pak se mu to samozřejmě nepodaří. Proteázové enzymy (do této skupiny patří bromelain) pouze pomáhají rozkládat bílkoviny na aminokyseliny, ale k hubnutí je potřeba vyvážená strava a přiměřená fyzická aktivita.

Chcete-li zahájit proces spalování tuků, stojí za to jíst ananas spolu s dalšími potravinami – tvarohem, jiným ovocem nebo dokonce masem. Takže z ananasu bude maximální užitek.

Je pravda, že ananas zlepšuje trávení?

Ano, toto značně usnadňuje bromelain a řada vitamínů ve složení ovoce a velké množství vlákniny. Neustálým používáním ananasu můžete dosáhnout vážného zlepšení trávení a urychlit metabolismus. Je však důležité si uvědomit, že jednotlivá dávka doporučená lékaři nepřesahuje 200 gramů. V opačném případě můžete vyvolat opačný efekt.

Je ananasový džus zdravý?

Pokud mluvíme o čerstvě vymačkané šťávě (s dužinou), pak je nepochybně stejně užitečná jako celé ovoce. Je velmi dobrý pro ty, kteří si potřebují zapamatovat velké množství informací, hodně trénovat nebo aktivně intelektuálně pracovat. Pokud pravidelně pijete šťávu, krevní cévy se stanou pružnějšími a silnějšími, jejich stěny se zbaví plaků – což znamená, že se sníží riziko infarktu a mrtvice. Nezapomeňte však, že právě tekutá forma přispívá k rychlejšímu zvýšení hladiny glukózy, ale to již lze považovat za kontraindikaci pro diabetiky a je třeba omezit používání ovoce s nadváhou.

READ
Jaké jsou výhody melounového sirupu?

Ve všech ostatních případech je většina vitamínů a mikroprvků samozřejmě zničena, proto jsou po čerstvém ovoci optimální formou sušené plátky ananasu. Konzervovaný ananas však nelze vážně považovat za způsob výrazné vitamínové podpory těla, ale jako zdroj vlákniny jsou stále užitečné.

Kandované ovoce (jedná se o ovoce, které se nejprve vaří v cukrovém sirupu a poté se suší) je méně užitečnou formou tohoto tropického ovoce, protože kandované ovoce obsahuje přebytečné množství cukru a barviv. Je lepší dát přednost sušeným ananasům nebo sušenému ovoci, které neobsahují přidaný cukr.

V roce 2022 Roskachestvo zkoumá konzervované ananasy. Sledujte oznámení.

Kdo by měl přestat jíst ananas a proč?

Časté používání sladkého a chutného ovoce by měli opustit lidé s vysokou kyselostí žaludku, gastritidou a vředy, stejně jako pacienti s onemocněním střev nebo jater v akutní fázi. Ve vzácných případech dochází k alergii na ananas, s opatrností se vyplatí podávat malým dětem do 5-6 let.

Po jídle ananasu je třeba vypláchnout ústa vodou, aby nedošlo k podráždění ústní sliznice a jazyka, poškození zubní skloviny.

Jaké produkty kombinovat?

Ananas se hodí k dalšímu ovoci (můžete si například připravit ovocný salát), ke zmrzlině a jogurtu, tvarohu a kaši. Čerstvé ovoce se skvěle hodí k masitým pokrmům (například kuře, kachní prsa), rybám a mořským plodům. Vegetariánské nebo masové verze pilafu s ananasem jsou velmi chutné a zdravé. Neměli byste ho ale kombinovat s běžným mlékem.

Ananas lze grilovat spolu s jinou zeleninou; ovoce se navíc skvěle hodí na přípravu marinád na tučná masa a omáček na steaky nebo grilování. V tomto případě byste neměli používat velké množství přísad – chuť ananasu je velmi výrazná a zajímavá. K získání jasné a bohaté omáčky bude stačit česnek, zázvor a špetka mletého pepře.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: