Je možné jíst jablko před spaním?

Foto: Pablo Merchan Montes/Unsplash

Málokomu se podaří vyhnout se pozdním svačinám. Odborníci na výživu řekli, jaké potraviny můžete jíst v noci.

Hlad nezávisí na denní době a někdy může přepadnout pozdě večer. Místo do postele jdeme do lednice. Zmrzlina nebo chipsy vás dokážou zasytit a přinést potěšení a ráno se dostavuje pocit viny za noční jídlo. To ale neznamená, že musíte hladovět, říkají odborníci na výživu, s nimiž mluvil HuffPost [1].

Řada vědců se shoduje, že na ukládání tuku má vliv nejen obsah kalorií v jídlech, ale také denní doba, i když tato teorie ještě není plně prozkoumána.

Můžete jíst před spaním?

Podle Newyorské státní akademie výživy a dietetiky Jonathana Valdeze by poslední jídlo mělo být několik hodin před spaním, aby se jídlo stihlo strávit. Noc je obdobím, kdy tělo zpomaluje metabolismus, a to je hlavní důvod, proč zvolit lehké jídlo na večer. A nejde jen o možné usazování tuku. Pokud tělo nestihne strávit jídlo, než půjdete spát, negativně to ovlivní spánek.

Pocit hladu pozdě v noci může být signálem, že během dne nejíte dostatečně dobře, říká nutriční specialistka Amy Gorin. Doporučuje jíst nebo svačit každých 3-5 hodin a dbát na snídani. Měl by být kalorický, s dostatkem vlákniny a bílkovin. Musíte se ujistit, že i ostatní jídla jsou vyvážená a dodávají tělu dostatek paliva. Gorin věří, že svačiny by se neměly zanedbávat, protože jsou vhodné pro rychlé svačiny v práci a pomáhají se nepřejídat při následném plnohodnotném jídle. Hlavní věc je svačit, když opravdu chcete jíst.

Odbornice na výživu Alice Ramsey trvá na tom, že pokud máte hlad, měli byste se rozhodně najíst – bez ohledu na denní dobu. Zároveň podotýká, že chuť něco sníst pozdě večer nevychází vždy z našeho žaludku. Noční svačina je často reakcí těla na stres, emocionální zážitky, zvyk nebo dokonce nudu. Ramsey vyzývá k vědomému přístupu k výživě a pokaždé si položí otázku: je to skutečně fyzický hlad?

Odborníci zároveň podotýkají, že rozpoznat hlad vyplývající z emocionálního výbuchu a vyrovnat se s ním je obtížné, ale důležité. Gorin v tomto případě radí nahradit svačinu procházkou nebo lehkým cvičením. Podle Ramseyho je bezpodmínečně nutné pracovat s „emocionálním“ hladem a snažit se odstranit příčinu stresu. Nebo alespoň zkuste přejít od jídla k něčemu, co vás dokáže rozveselit, jako je sledování komedie.

READ
Jakou barvou kvete dřišťál?

Jaké potraviny lze jíst v noci

Odbornice na výživu Rebecca Ditkoff navrhuje bojovat s nefyzickým hladem speciálním nápojem: přidejte kurkumu a skořici do bylinkového čaje nebo mandlového mléka. Pokud tělo opravdu potřebuje svačinu pozdě v noci, odborník radí používat k tomu bílkovinné potraviny, jako je půl sklenice řeckého jogurtu v kombinaci se zdravými tuky (1/4 šálku ořechů nebo čtvrtka avokáda) a chytrými sacharidy (s vysokým obsahem – celozrnná vláknina).

Pokud máte chuť na jídlo před spaním, zkuste si vybrat potraviny se zdravými tuky a chytrými sacharidy.

Pokud máte chuť na jídlo před spaním, zkuste si vybrat potraviny se zdravými tuky a chytrými sacharidy.

Zvláštní pozornost byste měli věnovat sacharidům, protože přispívají k produkci inzulínu, který zase pomáhá tryptofanu zvyšovat hladinu melatoninu v mozku. To vede k rychlému usínání a zdravému spánku. Kombinace sacharidů a bílkovin pomáhá snižovat hormony způsobující hlad a udržuje vaše tělo plné, dokud se neprobudíte, říká Ramsey.

Valdes věří, že hlavní složkou pro utišení hladu jsou bílkoviny. Když máte chuť na něco sladkého, můžete smíchat přírodní jogurt s arašídovým máslem nebo plátky jablek. Na seznamu zdravých svačin jsou podle lékařky také ořechové směsi, sýrové tyčinky, masové a rybí chipsy a sklenice teplého mléka.

Ramsey také doporučuje mlsat ořechovou směs a navrhuje, abyste si ji vyrobili sami. K tomu se nejlépe hodí sušené ovoce (zdroj sacharidů a přírodního cukru) a pistácie (bohaté na bílkoviny a vlákninu). Odborník na výživu doporučuje vyhýbat se kofeinovým jídlům před spaním: čaji, kávě, syceným nápojům a čokoládě.

Ořechová směs – dobrá „noční“ svačina

Jako svačinu odborníci doporučují používat chléb s lžičkou nebo lžící ořechového másla. Pro rychlou svačinku se hodí i přírodní nebo zrnitý tvaroh. Před spaním můžete jíst třešně (obsahuje melatonin), mandle, kešu a pekanové ořechy (vysoké množství hořčíku pomáhá uvolnit tělo), říká Ditkoff. Doporučuje také vyhýbat se kofeinu a nejíst na noc kořeněná a tučná jídla, která mohou vést k žaludeční nevolnosti a ničit spánek.

Odborníci na výživu varují, že jíst v noci je třeba opatrně. Tato rada platí pro všechna jídla, ale večer často jíme u televize, v takovém případě se pozornost soustředí na obrazovku, nikoli na tělo. Pokud nebudete poslouchat své tělo, můžete se přejídat, což povede nejen k nadváze, ale také k poruchám spánku. Takže večer musíme být obzvláště pozorní na to, co jíme, a určitě si hlídat velikost porcí.

READ
Jaké jsou výhody jalovcového polštáře?
Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: