Jaký je rozdíl mezi sezamem a sezamem?

bílá sezamová semínka v misce

Sezam, jinak nazývaný sezam, může ženám dodat druhé mládí. Stojí za to se s tím lépe seznámit, zjistit, jaké jsou výhody a poškození sezamu, jaké jsou léčivé vlastnosti semen a jaké jsou kontraindikace. O tom bude pojednávat tento článek. V něm se podíváme na složení, příznivé vlastnosti a kontraindikace sezamu a zjistíme, jak jej správně jíst.

Užitečné vlastnosti

Blahodárné vlastnosti sezamu jsou známy již od starověku. Jedná se o nejstarší olejnou rostlinu známou lidstvu. Indický sezam byl objeven v archeologických vykopávkách z roku 3000 před naším letopočtem.

Nyní je široce používán v potravinách nejen v Asii a Africe, ale také v Evropě a Americe. Sezamová semínka pomáhají léčit kožní a oční nemoci, zmírňují stres a mají mnoho dalších prospěšných vlastností.

Jak a kde rostlina roste?

Každý viděl sezamová semínka v houskách, ale málokdo ví, kde a jak sezam roste a jak tato rostlina vypadá. Sezam se volně vyskytuje v Africe a Indii. Kultivované druhy se pěstují v tropických oblastech po celém světě.

Sezam je jednoletá bylina vysoká 0,5-1 m. Květy jsou 3-5 cm dlouhé, jejich barva je obvykle žlutá, ale vyskytuje se i bílá, růžová a fialová. Semena dozrávají v dlouhých luscích, které mohou dosáhnout 8 cm Jak rostou arašídy?

Jaký je rozdíl mezi černou a bílou?

Podívejme se na rozdíl mezi černým a bílým sezamem. Je mezi nimi více podobností než rozdílů, a to i přesto, že dokonce rostou na různých kontinentech: bílá je běžná ve Střední a Jižní Americe a černá v Asii.

Ale to není jediný způsob, jak se černý sezam liší od bílého. Černý sezam se neloupe. Obsahuje spoustu léčivých látek.

Černý sezam má své vlastní prospěšné vlastnosti a kontraindikace, takže musíte vědět, jak jej používat, abyste nepoškodili tělo. Obsahuje méně tuku a bílkovin, ale více vitamínů skupiny B. Škodí, pokud dochází ke zvýšené srážlivosti krve.

sezamový jin jang

Černý a bílý sezam

Existují nějaké kontraindikace pro použití?

U tromboflebitidy a křečových žil je lepší se sezamovým semínkům vyhnout, zvyšují srážlivost krve.

Není kompatibilní s pokrmy z šťovíku a rebarbory, protože obsažená kyselina šťavelová spolu s vápníkem, na který je sezam bohatý, vede k tvorbě ledvinových kamenů.

READ
Kdy můžete tvarovat vrbu?

Jakou škodu mohou semena způsobit?

Nadměrná konzumace sezamu může způsobit nevolnost. Muži s tím musí být opatrnější. Jedná se o ženský produkt obsahující fytosteroly.

Výhody pro ženy

Je na čase si ujasnit, jak přesně je sezam pro ženské tělo užitečný a jak jej používat.

Jak užitečné?

Sezamová semínka obsahují fytosteroly. Právě díky nim ho ženy nad 50 let oceňují. V období menopauzy zmírňují její projevy, udržují pokožku svěží, snižují návaly horka. A dokonce i v mladém věku bude sezam poskytovat neocenitelné výhody pro zdraví žen, podporovat vnější přitažlivost, obnovovat strukturu vlasů, kůže a nehtů.

Je to možné během těhotenství a kojení?

Sezam lze jíst během kojení a těhotenství, ale je důležité dodržovat umírněnost a znát jeho výhody a škody pro ženy. Sezamová semínka během těhotenství pomáhají zachovat vápník a doplňovat jeho zásoby používané pro růst plodu, ale při nadměrné konzumaci mohou vést k potratu.

Při kojení sezam podporuje laktaci. Je možné v těhotenství zařadit do jídelníčku kávu, slunečnicová a dýňová semínka a také rakytník?

Ale zase byste neměli jíst hrstičky semínek, stačí je nasypat na housky nebo je přidat do salátu. Je třeba si uvědomit, že pokud je sezam konzumován v nadměrném množství, může matka nebo dítě pociťovat nevolnost a zvracení.

Obsah kalorií 100 gramů

Můžete se setkat s tvrzeními, že k hubnutí je potřeba jíst co nejvíce sezamu. Ale měli byste vědět, kolik kalorií obsahuje sezam. Pojídáním po lžičkách jen stěží zhubnete.

Obsah kalorií sezamu na 100 gramů je velmi vysoký a činí 560 kcal! To je mnohem více než v mase, chlebu a cereáliích. Tak vysoký obsah kalorií sezamu se vysvětluje jeho vysokým obsahem tuku.

sezam v lžíci

Sezamový BZHU je zastoupen všemi složkami v optimálním poměru. Obsah bílkovin v sezamových semínkách je 17,7 %, obsah tuku 49,7 % a obsah sacharidů 23,4 %. Složený z tuků:

  • 7,0 % nasycený;
  • 18,8 % mononenasycených;
  • 21,85% polynenasycené.

Ve složení sacharidů dominuje škrob (10,2 %) a vláknina (5,6 %), monosacharidy v sezamových semínkách jsou pouze 2 %.

Struktura

Sezamová semínka obsahují mnoho vitamínů, minerálů a stopových prvků:

  • vitamín B1 (thiamin) – 69 % denního příjmu (DV);
  • vitamín B6 (pyridoxin) – 61 % DV;
  • vitamín PP (nikotinamid) – 30 % DV;
  • vitamín B9 (kyselina listová) – 24 %;
  • vápník – 98 % DV;
  • hořčík – 99%;
  • měď – 410 %;
  • mangan – 123 %;
  • zinek – 82 % DN.

Sezam obsahuje hodně fytoestrogenů, denní potřeba je obsažena v 8 g semínek. Proto se nemusí jíst po hrstech.

READ
Jak se jmenuje místo, kde běhají koně?

Jak na to?

Poté, co jste zjistili výhody a poškození sezamových semínek, je čas zjistit, jak je správně užívat.

Můžete jím posypat pečivo, koláče, nebo ho jíst ve formě pasty – urbechy. Nakonec můžete sezamová semínka jíst jako přísadu do polévek a salátů, pár lžic denně. Hlavní je ho důkladně rozžvýkat.

Urbech

Ne každý ví, co je sezamový urbech, jaké jsou jeho výhody a škody a jak jej správně užívat. A tento produkt je v mnoha ohledech jedinečný. Je nejen velmi chutné, ale také extrémně zdravé. Připravuje se z různých semínek a ořechů. Sezamový urbech je pasta vyrobená ze semínek, másla a medu. Jeho chuť je mírně svíravá, ale velmi neobvyklá a dlouho zapamatovatelná.

Můžete do ní namáčet ovoce, natírat na sendviče a přidávat do cereálií. Ale musíte jíst 1-2 polévkové lžíce denně.

sezamový olej

Sezamový olej je znám již od starověku. Oblíbený je zejména v asijských zemích, kde je ceněn nejen pro svou vynikající chuť, ale také pro své léčivé vlastnosti. Při zevním použití omlazuje pokožku, obnovuje strukturu vlasů, zejména barvených, a snižuje jejich lámavost.

Je třeba si uvědomit, že sezamový olej je kontraindikován pro tromboflebitidu a křečové žíly. Informace o výhodách olejů z vlašských a piniových oříšků najdete také na webových stránkách.

V západní kultuře se sezam dlouho nepovažoval za nic jiného než za křupavou polevu na buchty. Dnes se jí říká superpotravina a prodává se v obchodech se zdravou výživou. Na východě vždy věděli o jeho léčivých a nutričních vlastnostech. Pojďme si říct, jak jsou užitečné bílé a černé sezamové. Poradíme vám, jak z jeho zrn vybrat tahini, olej, urbech. Ze kterých zemí byste měli přivézt sezamové produkty, kde je hledat online nebo je koupit v Rusku. V jednom článku jsme shromáždili vše, co potřebujete vědět.

Pro zvědavce

Latinský název pro sezam je sesamum, sezam. Odvozeno z arabského semsem – zní jako „sim-sim“. Sezamová semínka rostou v luscích na nízkých keřích. Když prasknou, můžete sklízet. “Sim-sim, otevři!” – říkají v arabské pohádce o Ali Babovi, když mluví o zamčených pokladech. Přesně tak se Východ k sezamu vždy choval.

jak roste sezam

Kde je to populární?

Dnes se sezamové produkty a semena v čisté formě aktivně konzumují v arabském světě, jihovýchodní Asii a Indii. Z Turecka, Izraele, Egypta a dalších východních zemí si turisté často vozí pastu tahini nebo tahini chalvu. Z Thajska, Japonska, Vietnamu – sezamová omáčka. Produkt je stále populárnější v USA a Evropě. Sezamu se připisují desítky prospěšných vlastností, zejména černému sezamu. Byla nazývána superpotravinou a zařazena na seznam nejdůležitějších potravinářských výrobků pro moderního člověka. Tahini pasta, olej a mouka jsou vyrobeny ze sezamových semínek.

READ
Jak vypočítat šířku schodišťového stupně?

Výhody a složení

100 gramů sezamu obsahuje denní potřebu vápníku. Je také bohatá na měď, mangan, zinek, selen a další prvky důležité pro tělo. Jedná se o silný zdroj „správných“ mastných kyselin. Obsah kalorií sezamu je 560 kcal na 100 gramů.

Odborníci z Japonska, Evropy a USA aktivně studují účinek produktu na tělo. A brazilští odborníci ji svým fotbalistům doporučují jako preventivní opatření proti výronům a zraněním.

sezamové výhody a škody

Výzkum potvrdil následující příznivé vlastnosti sezamu:

  1. Předcházení rakovině. Sezam, zejména černý sezam, je silný antioxidant. Jedna polévková lžíce semínek je dobrou prevencí rakoviny žaludku, střev a prsu.
  2. Zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému. Sezam posiluje stěny cév, čistí je od cholesterolu a normalizuje krevní tlak. A černá odrůda pomáhá bojovat s anémií. Proto je tento sezam často předepisován těhotným ženám.
  3. Obnovuje dýchací cesty. Zlepšuje stav bronchitidy a suchého kašle.
  4. Posiluje kosti a zuby. Sezam je bohatý na vápník. Proto je zvláště užitečný pro vegetariány a také starší lidi jako preventivní opatření proti osteoporóze.
  5. Snižuje hladinu cukru v krvi. Vědci také prokázali, že konzumace sezamu zvyšuje účinnost léků na diabetes II.
  6. Užitečné pro muže. Především díky zinku. Studie potvrdily, že pravidelná konzumace sezamu má pozitivní vliv na erekci, kvalitu a pohyblivost spermií.
  7. Užitečné pro ženy. 1 polévková lžíce denně stačí ke zmírnění příznaků PMS a menopauzy a ke zlepšení stavu urogenitálního systému. A díky omega-3 je sezam prospěšný pro ženskou krásu.
  8. Normalizuje trávicí trakt. Zlepšuje trávení, zrychluje metabolismus, bojuje proti zácpě.
  9. Pomáhá zhubnout. Sezam je bohatý na zdravé tuky a bílkoviny, takže vám pomůže udržet si pocit sytosti déle.
  10. Zvyšuje energii. Při pravidelné konzumaci normalizuje spánek, posiluje imunitní systém a stimuluje mozkové funkce.

To jsou jen některé z blahodárných vlastností sezamu, pro které se vyplatí konzumovat alespoň 1 polévkovou lžíci semínek denně. Pro větší účinek je lepší je předem namlít na mouku nebo důkladně rozžvýkat. Všechny vlastnosti jsou zachovány v organické pastě tahini, panenském oleji a urbechu.

Škoda a denní norma

Hlavní kontraindikací je alergie na sezam nebo ořechy. Výrobek může být škodlivý při pravidelném předávkování. Odborníci se stále přou o denní příjem sezamu a výrobků z něj. Nejčastěji vědci doporučují omezit se na 2-3 polévkové lžíce denně. Nadměrná konzumace sezamu může způsobit vážné zažívací potíže: průjem nebo zácpu. Dlouhodobé předávkování může vést ke kolitidě nebo zánětu v oblasti tlustého střeva.

READ
Jak se překládají Velikonoce do ruštiny?

Výrobek dítěti jen prospěje. Měli byste ale omezit konzumaci na 1 čajovou lžičku denně. Sezam by neměly jíst děti do 2 let – může poškodit dýchací cesty nebo způsobit alergie.

přihláška

Nejoblíbenějším použitím sezamu je vaření. Používá se jako zálivka k dochucení pokrmů nebo pečiva. A také jako základ dezertů nebo přísada do smoothies. Sezamovou omáčku si můžete přivézt z Jižní Koreje, Thajska, Vietnamu a dalších asijských zemí. Jedná se o oblíbený salátový dresink. Tahini se také používá při vaření jako přísada do hummusu. Sezamový olej by se neměl používat na smažení, měl by se přidávat do připravených pokrmů.

sezam jak brát

Další použití sezamových produktů:

  • alternativní a tradiční medicína;
  • potravinářská přísada pro prevenci nemocí;
  • dermatologie: sezamový olej se používá k léčbě plísní, zánětů kůže, popálenin;
  • kosmetologie: olej se používá jako složka vlasových masek, k masáži a obohacení pečujících přípravků.

Černá nebo bílá

Obě odrůdy jsou zdravé, takže kteroukoli z nich můžete zařadit do svého jídelníčku. Černý sezam má však působivější řadu prospěšných vlastností. Obsahuje více antioxidantů, železa, vápníku a vitamínů B. Právě tato odrůda získala titul „superpotravina“.

Vezměte bílý sezam, pokud nekupujete produkt pro léčbu nebo prevenci nemocí, ale pouze pro pečení. Ihned opečte na suché pánvi, vychladněte a nalijte do skleněné nádoby.

bílý a černý sezam

Jak používat

Sezam je třeba jíst správně, abyste z něj měli co největší užitek. Tělo není schopno semena strávit – projdou zcela gastrointestinálním traktem. Sezamová semínka je proto nutné důkladně žvýkat, aby se vápník, selen, hořčík a další prvky vstřebaly. Pokud zrna namočíte na několik hodin, výhody budou ještě větší.

Černý sezam rozhodně vyžaduje předchozí aktivaci. Je třeba ji nechat ve vodě přes noc. To vám pomůže získat maximální užitek a zároveň zkontrolovat kvalitu zrn. Pokud voda zčerná, znamená to, že sezam byl obarven, aby se zvýšila jeho cena.

Jak si vybrat a kde koupit

Bílý sezam není vybíravý produkt. Kromě toho je to levné. Proto není padělaný. Pokud je sezam zlatavý, je smažený.

sezamová semena

Při výběru sezamových semínek věnujte pozornost podmínkám skladování. Ve vlhkosti se objevují plísně a mohou se objevit paraziti. Neměli byste kupovat sezamová semínka, která mají na sobě pavučiny připomínající prach. Černý sezam je někdy padělaný – barví obyčejný sezam a prodávají ho za vyšší cenu. To lze zkontrolovat vodou.

READ
Proč nemůžete muškáty pěstovat doma?

Organický sezam přinese tělu největší užitek: bílý nebo černý. Neměli byste to hledat na trzích. Objednávejte online od známých výrobců nebo hledejte v obchodech se zdravou výživou.

Na iHerb si můžete koupit bio sezam bez koukání. Všechny produkty jsou potvrzeny certifikáty. Nejlepší prodejci:

  • bílý sezam od Now Foods – zde;
  • Černá sezamová semínka od Foods Alive – klikněte na tento odkaz.

Sezamové produkty

1 lžíce čistého sezamu obsahuje více výhod než stejný objem semínek. Protože je koncentrace vyšší a lépe se vstřebává. Mínus: padělky. Bezohlední výrobci ředí sezamový olej nebo tahini levným bylinným analogem. Nesprávné skladování může navíc produkt oxidovat a připravit ho o jeho výhody. Proto stojí za to nakupovat produkty od známých společností, které si váží své pověsti.

příznivé vlastnosti sezamového oleje

Urbech

Sezamová semínka se melou na pastu, někdy je hmota nerovnoměrná. Přebytečný olej je z produktu odstraněn, takže se stává dietnějším a neodděluje se. Hustá pasta se prodává v čisté formě nebo smíchaná s medem, čokoládou a méně často s cukrem. Urbechi z bílého nebo černého sezamu lze připravit doma pomocí mixéru. Nebo si ho kupte v obchodě se zdravou výživou. V zahraničí je Urbechi označována jako hustá pasta tahini. Přečtěte si více o ruské superpotravě v našem samostatném článku.

tahini

V Turecku, Egyptě, Izraeli a dalších sousedních zemích zakoupíte tahini v běžných supermarketech. Je to olejovitá pasta vyrobená z mletých sezamových semínek. Je viskózní, často rozdělený do 2 vrstev. Před použitím obsah sklenice protřepejte nebo promíchejte, aby byla krémovější. Na východě se na tahini připravuje mnoho jídel. Obzvláště oblíbené jsou hummus a chalva.

Kupte si tahini na cestách nebo si objednejte organické možnosti od iHerb:

  • černá sezamová pasta od americké firmy Kevala – zde;
  • Bílé sezamové tahini – zde.

Sezamový olej je cenným zdrojem nenasycených mastných kyselin. Má lehce oříškovou chuť. Hodí se k přípravě omáček, ale i restování nebo dušení. Nerafinovaný sezamový olej lze pít jako prevenci onemocnění kloubů, srdce a gastrointestinálního traktu. Bezohlední výrobci ředí sezamový olej levným analogem. Pokud nedostanete žádné ořechové tóny nebo sezamovou příchuť, je to špatné znamení. Je lepší nakupovat produkty od důvěryhodných výrobců ve specializovaných prodejnách.

Nejprodávanější na iHerb:

  • Spectrum Culinary nerafinovaný organický sezamový olej – zde;
  • La Tourangelle olej z pražených sezamových semínek – viz tento odkaz.

Určitě do svého jídelníčku zařaďte sezamová semínka. Přivezte si z cest sladkosti na bázi tahini nebo tahini – pro sebe nebo jako dárek svým blízkým.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: