Jaká zelenina je zelená?

Odborníci na výživu a zastánci zdravé výživy trvají na povinném zavedení zelené zeleniny a ovoce do stravy každého člověka. Takové produkty mají negativní obsah kalorií a mají příznivý účinek na lidské tělo. Dnes se podíváme na nejoblíbenější zelenou zeleninu a její blahodárné vlastnosti.

Léčivé a prospěšné vlastnosti zelené zeleniny

Moderní člověk vede převážně sedavý způsob života, který negativně ovlivňuje jeho pohodu a zdraví. Správně sestavená strava pomůže zabránit rozvoji různých patologií.

Většina zelené zeleniny má negativní kalorie

Odborníci na výživu doporučují zařadit do svého jídelníčku zeleninu, ovoce a zeleninu. Potraviny bohaté na vitamíny a minerály zlepšují trávicí a metabolické procesy, pomáhají posilovat imunitní systém a odolávat stresu. Zvláštní role je věnována zelené zelenině a listovým plodinám.

Podívejme se, jaké prospěšné a léčivé vlastnosti jsou vlastní zelené zelenině a bylinkám:

  1. Normalizuje střevní motilitu a zlepšuje trávení.
  2. Efektivní spalování kalorií a využití v šetrné dietetice.
  3. Odstranění nedostatku železa a příznivé účinky na funkčnost kardiovaskulárního systému. Prevence rozvoje anémie a různých srdečních patologií.
  4. Normalizace hladiny cholesterolu.
  5. Odstraňování odpadů, toxinů a jiných škodlivých látek.
  6. Zpomalení rozvoje oxidačních procesů, které jsou patologicky nebezpečné pro lidský organismus.
  7. Se cítí lépe. Blahodárné účinky na kůži, nehty a vlasy.

Video „Jaké jsou výhody zeleniny a zelené zeleniny?

Toto video představuje seznam zdravých zelených potravin, které nesmí chybět v lidské stravě.

Nejoblíbenější zelená zelenina

Jaké jsou tedy různé druhy zelené zeleniny? Představujeme vám seznam nejoblíbenějších z nich.

avokádo

Aligátoří hruška neboli avokádo obsahuje vitamíny A, C, E, PP a skupinu B. Mikro- a makroprvky přítomné v avokádu působí blahodárně na organismus. Aligátor hruška se doporučuje pro srdeční patologie a gastrointestinální poruchy. Pravidelná konzumace avokáda obnovuje rovnováhu vody a soli a zabraňuje procesu stárnutí.

Plody avokáda se aktivně používají ve vaření, dietetice a kosmetologii.

brokolice

O prospěšnosti brokolice můžeme mluvit donekonečna. Přípravek snižuje hladinu cholesterolu v krvi a navrací cévám pružnost, zvyšuje srdeční výkonnost a snižuje riziko infarktu a mozkové mrtvice. Brokolice jako druh zelí zlepšuje trávení a účinně bojuje proti zácpě. Ale hlavně: brokolice zabraňuje vzniku a šíření rakovinných buněk v lidském těle.

READ
Kdy kvete třešeň Řevná?

Brokolice má vysoké protirakovinné vlastnosti

Růstové klíčky

Růžičková kapusta, jejíž obsah kalorií je pouze 43 kcal na 100 g, se aktivně používá v dietetice. Konzumace přípravku se doporučuje k prevenci a léčbě viróz, infekcí, astmatu, bronchitidy a dalších patologií horních cest dýchacích. Zelenina bohatá na kyselinu listovou snižuje riziko vrozených vad u kojenců.

Zelená ředkvička

Málokdo ví, že pravidelná konzumace zelené ředkve snižuje hladinu cukru v krvi. Z tohoto důvodu je přípravek předepisován pro diabetes. Ředkev je nepostradatelná při onemocněních trávicího traktu. Pro osoby s duodenálními vředy je však lepší přípravek nezneužívat.

Není žádným tajemstvím, že karoten zlepšuje vidění. Zelená ředkev bohatá na karoten se doporučuje při očních chorobách.

Zelený hrášek

Hrách se konzumuje v čerstvé, konzervované a zpracované formě. Výrobek obsahuje vitamíny skupiny B, proto je zařazen do stravy při poruchách nervového systému. Biochemické složení hrášku obsahuje vitamín K, který aktivuje látkovou výměnu, posiluje kosti a klouby a je také zodpovědný za srážení krve.

Zelený hrášek Zelená ředkev Růžičková kapusta

Zelenou papriku

Lékaři a odborníci na výživu doporučují jíst zelený pepř každý den. Zelenina obsahuje vitamíny A, C, E a skupiny B, minerální látky a silice, kyselinu listovou a nikotinovou, karoten. Alkaloid kapsaicin obsažený v přípravku stimuluje činnost žaludku a slinivky břišní, stimuluje chuť k jídlu a podporuje lepší vstřebávání potravy.

Zucchini

Cukety obsahují velké množství pektinu, proto se často konzumují, když trávicí systém nefunguje správně. Pro první krmení kojenců se doporučuje cuketa.

Přípravek obsahuje vitamín E, který zabraňuje předčasnému stárnutí a pomáhá tělu bojovat s volnými radikály. Vitamin C a betakaroten zase pomáhají posilovat imunitní systém. Cuketa je jednou z hlavních složek stravy při virových a infekčních onemocněních.

Bílé zelí

Výživová hodnota bílého zelí je 27 kcal na 100 g. Zelenina obsahuje vitamíny A, C, K, PP, B1, B2, B5 a U. Vitamín U podle vědců zabraňuje vzniku žaludečních a střevních vředů. Nízkokalorická zelenina se používá při obezitě, chronické gastritidě a patologiích sleziny a jater.

Pokud je tělo náchylné k žaludečním poruchám, konzumace zeleniny je minimalizována. Bílé zelí je kontraindikováno při zvýšené kyselosti žaludeční šťávy.

Bílé zelí Cuketa Zelený pepř

Zelí romanesco

Romanesco neboli římské zelí je bohaté na vlákninu, karotenoidy a antioxidanty. Vitamin K obsažený v přípravku obnovuje elasticitu cév a zabraňuje tvorbě krevních sraženin. Vláknina zlepšuje střevní motilitu a zmírňuje zácpu. Aby se zabránilo zvýšené tvorbě plynu, zelenina se konzumuje s mírou.

READ
Je možné minout vši?

Římské zelí je bohaté na karoten a minerální látky zinek

Kohlrabi

Další zdravou zelenou zeleninou je kedlubnové zelí. Produkt je užitečný při onemocněních jater, ledvin, žaludku, střev a žlučníku. Lze použít i při virových a infekčních onemocněních.

Při astmatu a plicní tuberkulóze se předepisuje odvar z natě kedlubny.

Stonkový plod kedlubny se používá v dětské výživě

pórek

Absence výrazné vůně a chuti umožňuje použít pórek pro přípravu různých občerstvení a salátů. Ale konzumace produktu v čerstvém stavu je kontraindikována v případě zánětlivých procesů ve střevech a žaludku.

Pór je účinný při prevenci a léčbě aterosklerózy, revmatismu, dny a urolitiázy. Zabraňuje rozvoji sklerotických onemocnění.

Luffa je členem čeledi Cucurbitaceae. Z nezralých plodů se vyrábí žínky, které pomáhají v boji proti striím a celulitidě. Luffa žínky mají lymfodrenážní účinek, čistí pokožku a stimulují krevní oběh.

okurka

Okurka odstraňuje z těla odpad, toxiny a přebytečné tekutiny, zpomaluje proces stárnutí a zabraňuje tvorbě ledvinových kamenů. Skládající se z téměř 98 % tekutiny, zelenina má zvýšené čistící schopnosti, proto je často součástí jídelníčku.

Okurkový pórek Luffa

Pekingové zelí

Čínské zelí se aktivně používá v lidovém léčitelství. Zelenina se doporučuje při chudokrevnosti a vysoké hladině cholesterolu v krvi. Zelí zabraňuje rozvoji hypertenze a aterosklerózy. Lze použít při častých bolestech hlavy a nervových poruchách.

Čínské zelí posiluje imunitní systém

Savoy zelí

Savoy zelí nesmí chybět ve stravě starších lidí. Produkt zlepšuje složení krve a normalizuje krevní tlak a také zabraňuje vzniku rakovinných buněk. Savoy zelí navíc posiluje imunitní systém.

Savoy zelí zlepšuje činnost trávicího systému

Celer

Celer je jedinečná zelenina, protože nejen kořen, ale i zelená část rostliny má blahodárné a léčivé vlastnosti. Celerová dieta je vysoce účinná. Kořenová zelenina se doporučuje ke zvýšení potence u mužů a obnovení reprodukční funkce u žen. Šťáva z celeru působí blahodárně na trávicí systém a také zabraňuje usazování solí.

Chřest

Chřest, jak se chřestovým výhonkům říká, se dá jíst syrový, pečený nebo vařený. Produkt bohatý na vodu a vlákninu je nepostradatelný pro očistnou dietu. Zelenina podporuje rychlé odstranění toxinů, odpadu a přebytečné tekutiny. Chřest má navíc pozitivní vliv na mužskou potenci.

String fazole

Zelené fazolky jsou tělem snadno absorbovány. Produkt je často nazýván zdrojem vitální energie. Pravidelná konzumace zelených fazolek se doporučuje při depresích a jiných poruchách nervového systému.

READ
Jak správně sklízet řepu na zimu?

Pokud však máte v anamnéze gastritidu, kolitidu, žaludeční vředy nebo cholecystitidu, je lepší se užívání přípravku vyhnout.

Zelené fazolky Chřest Celer

Zucchini

Evropská cuketa se nazývá cuketa. Zelenina obsahuje velké množství čisté vody, proto je zařazena do jídelníčku, pokud máte nadváhu. Výrobek se tělem snadno a rychle vstřebává. Cuketa je nepostradatelná pro patologie srdce, cév, jater, ledvin a žaludku.

Na rozdíl od cukety lze cuketu jíst syrovou.

Zelené listové plodiny

Zelené listové plodiny jsou považovány za neméně prospěšné pro lidské tělo. Podívejme se na nejčastější z nich.

Hlávkový salát

Zahradní salát neboli hlávkový salát je bohatý na vitamíny A, C, E, K a skupinu B. Kalorický obsah listové plodiny je 15 kcal na 100 g. Proto se salát konzumuje, pokud máte sklony k obezitě. Může se vyskytovat v jídelníčku dětí, stejně jako ve stravě starších nebo oslabených lidí po nemoci.

Salát má vysokou dietní hodnotu

pažitka

Pažitka se aktivně používá k prevenci a léčbě nachlazení, virových a infekčních onemocnění. Pažitka povzbuzuje chuť k jídlu a zlepšuje trávení, používá se také jako účinné anthelmintikum.

Mangold

Listová řepa neboli mangold je bohatá na vitamíny, mikro- a makroprvky, organické kyseliny, sacharidy a dusíkaté látky. Červená řepa se doporučuje při chudokrevnosti, ledvinových kamenech a cukrovce. Mangold zvyšuje odolnost organismu proti nachlazení a virózám, stimuluje funkčnost lymfatického systému a účinně bojuje proti nemoci z ozáření.

Ruccola

Kalorický obsah rukoly je 25 kcal na 100 g. Listová rostlina snižuje riziko vzniku rakoviny, podporuje imunitní systém, zrychluje metabolismus a má výrazný antibakteriální účinek. Šťáva z rukoly se používá k léčbě erozí, vředů a dalších kožních onemocnění.

Rukola mangold pažitka

Špenát

Bylinná rostlina špenát je bohatá na vitamíny A, C, E, PP, D2, E a skupinu B. Špenát se doporučuje jako prevence nemocí z nedostatku jódu. Abyste zabránili vzniku a rozvoji zhoubných nádorů, měli byste do svého jídelníčku pravidelně zařazovat špenátové listy.

Špenát obsahuje velké množství železa

Zelená barva odkazuje na barvu klidu. Věří se, že pomáhá bojovat proti stresu, depresi a agresi. Chcete-li obnovit fungování nervového systému, měli byste radikálně přehodnotit svůj jídelníček a zařadit do něj zelenou zeleninu.

Listová zelenina zahrnuje jedlé zeleninové plodiny, které se pěstují pro listy. Jejich seznam je poměrně obsáhlý, ale právě teď a na začátku léta je nejdostupnějších 5 z nich: mangold, špenát, rukola, šťovík a salát.

listová zelenina

Hlavní sezónní potravinou na jaře je listová zelenina, ve které se používají listy, klíčky a nať. To je mnohem chladnější než sklenice smoothie s celerem – zelené jarní listy obsahují spoustu biologicky prospěšných látek.
Listová zelenina se konzumuje čerstvá, používá se do salátů, konzervuje se a přidává se do polévek a hlavních jídel.

READ
Kam by měla být vánoční hvězda umístěna?

Pamatujte však, že špenát, rebarbora a šťovík jsou zdrojem oxalátů. Pokud máte problémy se slinivkou, ledvinami, nebo žlučníkem, je lepší je z jídelníčku vyřadit nebo výrazně omezit.

Obsah látky o listové zelenině

Výhody konzumace rané listové zeleniny

  • Mají nízký obsah kalorií.
  • Obsahují velké množství vitamínů, zvláště bohaté na vitamín C.
  • Můžete je jíst čerstvé nebo s nimi vařit různá jídla.
  • Díky pomalému trávení poskytují dlouhotrvající pocit sytosti.

5 listové zeleniny nejbohatší na vitamíny

1. Mangold nebo švýcarský mangold

Existuje obrovské množství odrůd mangoldu, které se liší barvou stonků a vzhledem listů. Rozlišujeme dva hlavní typy: stonek a list. První má jedlé řapíky jasných barev: červené, zelené, žluté nebo bílé. Zajímavé je, že mangold s načervenalými žilkami je chutnější než ty s bílými žilkami.

Odrůdy mangoldu řapíkatý s různými barvami

Švýcarský mangold, známý také jako mangold nebo římské zelí, je oblíbený pro své křehké listy, které vypadají spíše jako špenát.

Mangold nejen dobře chutná, ale je také velmi zdravý. Listy a řapíky mangoldu obsahují vitamíny C, B1, B2 a PP, karoten, minerální soli, bílkoviny a cukry. Mangold doporučují odborníci na výživu při chudokrevnosti.

Při vaření se používají oba druhy mangoldu: listy se používají především do salátů, řapíky se dají dusit do zeleninových gulášů, vařit nebo smažit na másle. Velké listy mangoldu řapíkaté lze použít k obalení hotových směsí jemně nakrájené zeleniny, masa a ryb.

2. Špenát

Špenát je jednou z nejvíce vitamínů bohatých listových zelenin. Existuje více druhů a nejčastějším z nich je zahradní špenát. Má nejvíce odrůd vhodných pro pěstování v moskevské oblasti a středním pásmu.

Špenát se vyskytuje v receptech téměř ve všech kuchyních světa. Má neutrální chuť, takže se dá použít jako doplněk k různým pokrmům.

Mezi veškerou zelenou zeleninou je špenát skutečným šampiónem v množství obsažených vitamínů, stejně jako mikro- a makroprvků: vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, železo, zinek, měď, mangan, selen, vitamíny A, B , C, E, N, K, PP, cholin.

Špenát se přidává do zeleninových salátů, přesnídávek nebo omáček, bramborové kaše, různých dezertů a používá se k plnění koláčů.

K jídlu je lepší používat mladé listy špenátu, staré mohou chutnat hořce.

3. Rukola

Rukola má dužnaté listy s výraznou vůní. Listy rukoly jsou výborným vitamínem a tonikem. Dokonce i staří Římané milovali jejich ostrou hořčičnou chuť a semena používali jako koření.

READ
Jaké jsou výhody melounového sirupu?

Rukola je bohatá na minerální látky, obsahuje hodně jódu (až 700 mcg/kg) a vitamínu C, obsahuje alkaloidy, flavonoidy, vitamíny skupiny B, minerální soli, železo, kyselinu jablečnou a citrónovou. Rukola skvěle doplní ostatní zelené saláty. A často se používá jako základ pro pesto.

4. Sorrel

V Rusku se kyselý šťovík neboli šťovík obecný vyskytuje volně na loukách a okrajích lesů.
Šťovík je bohatý na vitamín A, beta-karoten, vitamíny B1, C, E, K a minerály draslík, hořčík, fosfor, železo, kobalt, mangan, měď.

Jedná se o jednu z prvních vitaminových zelenin. Vaří se z něj polévky, zelňačka, saláty, omáčky, používá se jako koření do masitých pokrmů a jako náplň do koláčů. Šťovík lze kombinovat s rýží, vejcem, špenátem a mangoldem.

Bramborová kaše se šťovíkem se ukáže jako velmi chutná a neobvyklá: má nejen příjemnou chuť s mírnou kyselostí, ale také krásnou zelenou barvu.

Čerstvé listy šťovíku

! Důležité! Šťovík pro obsah kyseliny šťavelové v něm škodí lidem s nemocemi trávicího traktu a poruchami metabolismu soli. Množství kyseliny šťavelové se v rostlinách zvyšuje v horkém, suchém počasí a ve starých listech. K vaření proto používejte pouze mladé listy, řezané mimo období květu rostliny.

5. Listové saláty

Nesporným lídrem mezi listovou zeleninou je obyčejný zahradní salát.

Nejběžnější a nenáročná je Batavia. Listy dubových salátů mají jemnou chuť, bez hořkosti, ale dubové saláty se špatně skladují.

Čerstvé listy salátu se hodí ke všem zeleninám a dalším potravinám. Jsou bohaté na vitamíny (C, B, PP), soli draslíku, železa, fosforu a dalších prvků, karoten, obsahují cukr a kyselinu citrónovou a listovou. Tmavě zelené odrůdy obsahují více karotenu a kyseliny askorbové.

Vlastnosti konzumace zelené zeleniny

  1. Listová zelenina se nejlépe konzumuje čerstvá.
  2. Mohou být uloženy v chladničce ne déle než týden.
  3. Při vlastním pěstování listové zeleniny nepoužívejte dusíkatá organická hnojiva, protože V listech se mohou hromadit dusičnany.
  4. Mnoho listové zeleniny lze pěstovat doma v květináči: salát, mangold, špenát, rukola.
  5. Špenátové listy je dobré zmrazit: své prospěšné vlastnosti si uchovávají v mrazáku několik měsíců.

Mangold nebo římské zelí si snadno vypěstujete doma v květináči.

Jak vybrat správnou listovou zeleninu v obchodě nebo na trhu?

Při nákupu věnujte pozornost vzhledu listů, měly by být čerstvé s jasnou, sytou barvou, ne ochablé, na listech by neměly být žádné skvrny, „bradavice“ nebo suché oblasti.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: