Jak správně jíst topinambur?

Topinambur je nízkokalorický produkt, který obsahuje celý koktejl vitamínů, minerálů, organických kyselin a esenciálních aminokyselin. Nebýt jedné důležité kontraindikace, mohl by se jíst každý den.

Chápeme, jak je užitečný a škodlivý, jak ho správně jíst a co se z něj dá připravit.

Obsah

Zajímavá fakta o topinamburu

Jeruzalémský artyčok pochází ze Severní Ameriky, indiáni jej pěstovali dávno před prvními Evropany. Začátkem 1. století dorazil topinambur lodí do Anglie a poté do Francie a odtud se rozšířil do celého světa. Přestože rostlina vypadá velmi podobně jako brambor, ve skutečnosti je „příbuznou“ slunečnice [XNUMX]. Není náhodou, že se mu také říkalo „Jeruzalémský artyčok“, což by mohlo být zkomoleninou italského „girasole“ (slunečnice).

V Rusku se rostlině říkalo „hliněná hruška“ a méně často „barabola“. Ale v Kazachstánu je známý jako „čínský brambor“, protože byl do země přivezen z Číny.

Obsah kalorií a nutriční hodnota topinamburu na 100 g:

  • kalorie – 73 kcal;
  • proteiny – 2 g;
  • tuky – 0,01 g;
  • sacharidy – 17,4 g;
  • vláknina – 1,6 g [2]

Jak jíst topinambur: rada od odborníka na výživu

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

Topinambur se konzumuje čerstvý i pečený, přidává se do smoothies a salátů. Doporučuji jíst čerstvý, oloupaný a nakrájený na plátky nebo nastrouhaný na hrubém struhadle: v tomto případě zůstanou zachovány všechny užitečné vlastnosti produktu.

Kdoule, ředkvičky a čerstvé bylinky se skvěle doplňují a doplňují působení topinamburu. Doporučená porce čerstvého topinamburu je asi 150 g denně, více může způsobit plynatost a průjem.

Je pozoruhodné, že hlízy topinamburu jsou považovány za nejčistší a nejbezpečnější k jídlu, protože nejsou schopny hromadit soli těžkých kovů, radioaktivní izotopy a dusičnany.

Výhody jeruzalémského artyčoku

Jeruzalémský artyčok je cenným zdrojem vlákniny a inulinu a je známý pro své příznivé účinky na zdraví střev. Použít ji můžete jak syrovou – bude chutnat jako stopka, tak po tepelné úpravě. Například při smažení je téměř k nerozeznání od batátů.

READ
Kdy dozrává podzimní hruška Yakovleva?

Prevence diabetu

Inulin je přírodní polysacharid, jeden z polymerů fruktózy. Je považován za „rezervní“ sacharid, stejně jako škrob. Působením kyselin se prvek štěpí na fruktózu a malé množství glukózy. Inulin se v lidském těle netráví.

Quinoa. Výhody, škody, kalorie, jak vařit

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

„Zvláštní hodnota topinamburu je dána vysokou koncentrací polysacharidu inulinu a pektinu (vlákniny). V hlízách zemních hrušek jich je až 20 % z celkové hmotnosti. Kromě toho má topinambur hodnotu pro lidi trpící cukrovkou 2. typu. Díky stejně vysokému obsahu dietní vlákniny dokáže šetrně snižovat hladinu krevního cukru a také posilovat stěny cév, které jsou při tomto onemocnění často poškozeny.

Spolu s vlákninou inulin inhibuje vstřebávání glukózy z potravy, což přispívá k pomalé změně její hladiny v těle. Také při pravidelném jedení topinamburu je pozorováno zvýšení citlivosti na inzulín v důsledku snížení buněčné rezistence.

Zvýšená imunita

Topinambur je dobrým zdrojem vitamínu C. Při pravidelné konzumaci zvyšuje odolnost organismu proti infekcím a zánětům [3].

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

“Vzhledem k tomu, že inulin je prebiotikum, vyživuje mikroflóru, což zase zlepšuje vstřebávání vitamínů, posiluje sníženou imunitu a zmírňuje průběh zánětlivých onemocnění trávicího traktu.”

Pomoc s porušením odtoku žluči

Jeruzalémský artyčok může být také užitečný pro lidi s tak docela běžným gastrointestinálním onemocněním, jako je dyskineze žlučových cest. Inulin má také mírný choleretický účinek, když je narušen odtok žluči z jater žlučovými cestami (žlučník a cystický vývod).

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

„Jeruzalémský artyčok se také používá jako choleretikum, vyrábí se z něj šťáva: tře se na hrubém struhadle a pak se vymačká dužina. Šťáva se konzumuje dvakrát denně před jídlem, přibližně 50 ml.

Normalizace funkce střev

Při pravidelném užívání topinamburu se zvyšuje počet bifidobakterií ve střevě, které potlačují patogenní mikroflóru. Díky vysokému obsahu pektinu – ve vodě rozpustné vlákniny a dietní vlákniny má časté užívání topinamburu dobrý vliv na střevní motilitu, podporuje včasné vyprazdňování a zabraňuje zácpě [4]. Nedostatek vlákniny v každodenní stravě zvyšuje riziko zhoubných nádorů, gastritidy, pankreatitidy, dodává Angela Davidyan.

READ
Proč teenageři potřebují kyselinu listovou?

Omlazení těla

Listy topinamburu jsou dobrým zdrojem antioxidantů [5]. Jde o látky, které chrání buňky před negativním působením volných radikálů. Konzumace potravin bohatých na antioxidanty pomůže udržet zdraví a mládí celého těla včetně mozku a poslouží také jako dobrý nástroj prevence Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Uložení postavy

Pomalé sacharidy a vláknina v topinamburu velmi zasytí, takže tento produkt pomůže udržet zdravou tělesnou hmotnost těm, kteří sledují postavu. Vysoký obsah dietní vlákniny zajišťuje rychlé nasycení a zabraňuje přejídání [6].

Škodlivost jeruzalémského artyčoku

Velké množství inulinu může způsobit plynatost a není vhodné při určitých gastrointestinálních potížích a při dietě s nízkým obsahem sacharidů.

Angela Davidyanová

Angela Davidyan nutriční specialistka, specialistka na integrativní výživu

„Přes veškerou hodnotu topinamburu má jednu nevýhodu. Ve většině případů způsobuje plynatost nebo zvýšenou tvorbu plynu. Pokud je k ní sklon, buďte opatrní s hlízami, zejména čerstvě sklizenými.

Existují však triky, které vám mohou pomoci snížit míru plynatosti co nejvíce. K tomu je možné hlízy zapéct v troubě, poté je inulin metabolizován na fruktózu a vedlejší účinky jsou sníženy. Můžete použít i koření: hřebíček, kmín, česnek, koriandr. Esenciální oleje, které obsahují, mohou zvýšit léčivé vlastnosti topinamburu a potlačit výskyt plynatosti.“

Květák. Co je užitečné a jak to vařit

Co vařit z topinamburu: rady šéfkuchaře

Sergej Leonov

Šéfkuchař Sergey Leonov, zakladatel online akademie zdravé výživy ZOGigay, autor mistrovských kurzů anti-age kuchyně

„Jeruzalémský artyčok je chuťově velmi specifický, takže i když je užitečný, je docela těžké si ho zamilovat. Připadá mi to jako roztavený plast. Pro studenty mé akademie jsem se pokusil vytvořit dobrý recept. Zkusil jsem udělat topinamburové chipsy – ukázaly se lepkavé a lepkavé. V Rize, v cool michelinské restauraci, jsem zkusil topinamburovou polévku, bylo to velmi zvláštní, takové jídlo jsem nevyvinul.

Jediné, co s tím doporučuji udělat, je salát. Topinambur se dá nastrouhat, ale je potřeba ho hned polít citronem, protože zčerná jako brambory. Pak můžete přidat mrkev, jablka, olej, například dýňový, slunečnicový s vůní semínek, avokádový olej. A taky česnek, koření a bude super salát. Velmi zdravé, křupavé a svěží chuti.”

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: