Jak fíky ovlivňují střeva?

Plody fíků dozrávají koncem července – začátkem srpna, ale sušené nebo mražené fíky lze jíst po celý rok. Jaké je využití této exotiky? A skutečně lze fíky nazvat exotickým ovocem?

Co je to obr

Fíky jsou sladké a velmi šťavnaté ovoce. Jeho hodnota zřídka přesahuje velikost velké švestky nebo meruňky. Zhora je ovoce pokryto tenkou slupkou a dužina je měkká, šťavnatá, s velkým množstvím semen. Fíková semena jsou malá a měkká.

První zmínky o prospěšných vlastnostech tohoto ovoce se nacházejí v písemných pramenech Egypta. Člověk jí ovoce a listy, ale kůra fíkovníku se aktivně používá v medicíně.

Fík roste na stromě, který může dosáhnout výšky 20 metrů. Strom přitom žije až 500 let a každý rok aktivně plodí.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Kde roste fík

Kde roste fík

Nejčastěji se fíky nacházejí na východě. Aktivně ji pěstují některé asijské státy, země poblíž Středozemního moře, na Kavkaze. Zároveň se však v Rusku pěstuje několik odrůd fíků, avšak pouze na jihu země. Takže nazývat fíky exotickým ovocem není vždy správné.

Stromy vyžadují příznivé teplé klima, sluneční záření a mírnou vlhkost. Zajímavé je, že některé odrůdy fíků, kterých je celkem více než 400 odrůd, mohou plodit dvakrát ročně.

Složení a obsah kalorií fíků

Hmotnost jednoho plodu fíku je od 40 do 100 g v závislosti na odrůdě rostliny. Jaké živiny obsahuje jeden plod? Vezměme například střední fík o hmotnosti 80 g.

Jeho obsah kalorií je pouze 34 kcal, což je ještě méně než v jednom jablku. Ovoce obsahuje 1 g bílkovin, 0,2 g tuku a 7,6 g sacharidů. Obsah vlákniny je 1,6 g. Minerální a antioxidační složení ovoce je působivé: 160 mg draslíku, 12 mg hořčíku, 20 mg vápníku a 120 mcg karotenu.

READ
Proč Ecocide?

Jak vybrat a uložit lahodné fíky

Během sezóny čerstvých fíků na trhu a v obchodě byste si měli ovoce vychutnat nejpozději 1-2 dny po nákupu. Plody se velmi rychle kazí. Před použitím je třeba je umýt a nejlépe je skladovat v lednici.

Čerstvé šťavnaté ovoce má hladký povrch bez důlků, jeho slupka je rovnoměrně zbarvená, sytá sytá barva. Vůně fíků je sladká, intenzivní.

Pokud jsou plody trochu nedozrálé, lze je držet na parapetu zalitém sluncem, kde rychle dozrají.

Jak přidat fíky do svého jídelníčku

Jak přidat fíky do svého jídelníčku

Abyste si šťavnaté plody užili naplno a vytěžili z nich maximum, zařazujte je do svého jídelníčku častěji.

Čerstvé fíky si můžete vzít s sebou na svačinu. Plody jsou výborným dezertem. Lze je použít i do ovocných salátů a smoothies.

Sušené fíky jsou záchranou na cestách nebo když chcete jen něco sladkého. Má hodně přidaného cukru, takže by se měl konzumovat s mírou. Takové plody jsou bohaté na vlákninu, což znamená, že přispívají k dobrému trávení. Studie ukázaly, že konzumace sušených fíků místo čerstvých fíků je účinnější při zažívacích problémech.

Konzumovat lze i listy rostliny. Mohou snadno nahradit hroznové a kapustové listy při přípravě kapustových závitků a podobných pokrmů. Navíc si z nich můžete připravit čaj. Ale pro spravedlnost je třeba poznamenat, že hotová verze fíkového čaje bude pravděpodobně bohatší, jasnější a chutnější.

Čerstvé i sušené fíky obsahují vysoké množství vitamínu K. Lidé užívající léky na ředění krve by se měli před zařazením ovoce do jídelníčku poradit se svým lékařem.

Top 5 zdravotních přínosů Obr

Pokud fíky pravidelně zařazujete do svého jídelníčku, můžete s jeho léčivými vlastnostmi bezpečně počítat.

1. Zlepšuje činnost trávicího systému

Fíky mají projímavé vlastnosti, a proto se často doporučují k léčbě zácpy. Studie prokázaly, že fíky fungují stejně dobře jako přidání vlákniny do stravy.

Vláknina obsažená v ovoci má také prebiotické vlastnosti. Vyživuje střevní bakterie a podporuje zdravé střevní prostředí. A to je prevence mnoha nemocí.

2. Chrání buňky před poškozením

2. Chrání buňky před poškozením

Zralé fíky jsou bohaté na antioxidanty. Většina z nich je ve formě polyfenolů. Výzkumy ukazují, že pomáhají snižovat oxidační stres v těle, chrání tělesné buňky před poškozením volnými radikály a snižují zánět. To vše je klíčem k dlouhému, aktivnímu a zdravému životu.

READ
Jak ošetřit rány na jabloni?

3. Udržuje normální krevní tlak

Západní strava, ve které převládají zpracované potraviny s nízkým obsahem čerstvého ovoce a zeleniny, stejně jako celozrnné výrobky, přírodní mléčné výrobky, ryby a maso, mají často vysoký obsah soli. A to je jeden z důvodů, proč se u člověka může rozvinout hypertenze a srdeční onemocnění.

Pravidelné zařazování fíků do vaší stravy může snížit riziko vysokého příjmu sodíku. Strava bohatá na ovoce a zeleninu, včetně čerstvých fíků, přirozeně zvyšuje hladinu draslíku v těle, což pomáhá snižovat vysoký krevní tlak. Takové závěry předložila studie z roku 2017 zveřejněná v časopise Farmaceutická biologie.

4. Podporuje zdraví kostí

Fíky jsou cenným zdrojem minerálů zdravých kostí, jako je vápník, hořčík a fosfor. Zároveň je v něm obsah vápníku téměř 3,2krát vyšší než v jiném oblíbeném ovoci. Obsahuje fíky a hodně draslíku, což znamená, že dokáže zabránit vylučování vápníku z těla způsobeného podvýživou.

Vědci poznamenávají, že to vše pomáhá zachovat vápník v kostech a v důsledku toho snížit riziko vzniku osteoporózy.

5. Prospěšné pro zdravou pokožku a vlasy

5. Prospěšné pro zdravou pokožku a vlasy

Plody fíků lze bezpečně zařadit do jídelníčku pro zdraví a krásu. Mají vysoký obsah železa, což je nezbytný minerál pro zdravý růst vlasů. Nedostatek železa vede ke zhoršení stavu pramenů a také k jejich předčasné ztrátě.

Zároveň je zvláště užitečné zařadit fíky do jídelníčku žen v období menopauzy, protože právě v tomto období často dochází ke snížení koncentrace železa v těle.

Fíky jsou také dobré pro zdraví pokožky. V jedné studii bylo zjištěno, že latex z fíkovníků pomáhá zbavit se bradavic a mohl by konkurovat kryoterapii. Navíc tento způsob, jak se zbavit bradavic, nemá prakticky žádné vedlejší účinky.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: