Co pomáhá proti nedostatku vitamínů?

Jaký je rozdíl mezi hypovitaminózou a nedostatkem vitamínů a který z těchto stavů je pro tělo nejnebezpečnější?

Jak poznat nedostatek vitaminu a lze jej doplnit výživou? – řekla Veronika Zaitseva, endokrinoložka, dětská endokrinoložka INVITRO-Ural.

Existuje názor, že nedostatek vitamínů má sezónnost. Zejména se projevuje v druhé polovině zimy – brzy na jaře. Je to tak?

Nedostatek vitaminu je úplná absence určitého vitaminu v krvi, což vede ke kritickému stavu těla a vyžaduje okamžitou lékařskou pomoc. Častěji je diagnostikována hypovitaminóza – nedostatek jednoho nebo druhého vitaminu (nebo mikroelementu) nebo nedostatek více látek najednou. Když však lidé čelí hypovitaminóze, jsou zvyklí používat termín „vitaminóza“.

Ano, stavy nedostatku jsou aktivnější v období podzim-zima. Je to dáno především změnou jídelníčku: zeleninu a ovoce začínáme konzumovat z dovozu, většinou v menším množství, ale největší množství vitamínů obsahuje sezónní zelenina a ovoce, to znamená, že z potravy nepřijímáme dostatek vitamínů . Začínáme jíst více kalorií, zvyšuje se frekvence konzumace moučných výrobků a sladkostí. Také v období podzim-zima se zvyšuje zátěž imunitního systému v důsledku častějších nachlazení. Imunitní systém využívá ke své práci vitamíny a mikroelementy v našem těle a proto je nutné jejich zásobu v těle doplňovat, a to je zvláště důležité v období podzim-zima.

Jak zjistit, že máte nedostatek vitamínů? Jaké jsou jeho výrazné příznaky?

Hlavní příznaky hypovitaminózy jsou: slabost, zvýšená únava, snížená výkonnost, zhoršení nálady, zhoršení kvality spánku, suchá kůže, zvýšené vypadávání vlasů. Při nedostatku vitaminu A může dojít k poškození sliznic, suchosti a lámavosti vlasů. Nedostatek vitaminu D snižuje ochranné funkce organismu a často se projevuje zhoršením nálady. Nedostatek vitamínů zase vede k vážnějším patologiím, které je těžké přehlédnout: zhoršuje se vidění a kvalita kůže, narušuje se fungování různých orgánů a systémů těla v závislosti na tom, který vitamín v něm téměř úplně chybí.

Jsou lékové vitamínové komplexy účinné při léčbě nedostatku vitamínů? Nebo je lepší neužívat vitamíny bez předběžných laboratorních testů? Jak to může poškodit tělo?

V lékárnách najdeme velký výběr různých multivitaminových komplexů. Mnohé z nich jsou doplňky stravy (doplňky stravy), jejichž účinnost nebyla prokázána, protože neprocházejí všemi potřebnými fázemi klinických studií. Navzdory skutečnosti, že seznam užitečných látek v takových komplexech je obvykle dlouhý, množství každé látky je minimální. To k vyplnění mezer nestačí. Navíc užívání vitamínů, kterých v těle není nedostatek, může způsobit hypervitaminózu, která může také vážně poškodit zdraví. Proto je důležité znát dávkování, které vaše tělo potřebuje, a načasování průběhu užívání vitamínů.

READ
Jak rychle roste samet amurský?

Co má člověk dělat, když si uvědomí, že má nedostatek vitamínů?

Abyste svému tělu správně pomohli, je nejlepší konzultovat vyšetření a konzultace s lékařem. Poté bude přidělen seznam potřebných studií. Vitamínů je mnoho, ale pro posouzení skutečných potřeb těla není nutné testovat všechny ukazatele. A lékař vám na základě výsledků vyšetření a konzultace řekne, které indikátory je nejlepší zkontrolovat. Po doporučené kúře skutečně osvědčených vitamínových přípravků se obvykle doporučuje sledovat ty ukazatele, které nebyly v normě, aby bylo možné posoudit účinnost terapie. Za tímto účelem jsou předepsány opakované testy.

Jaké vitamíny nejčastěji chybí v období podzim-zima? Lze je doplnit výživou?

Není možné uvést, které vitamíny chybí v období podzim-zima, protože je to velmi individuální a závisí na fungování gastrointestinálního traktu. Nejčastěji však v tomto období potřebujeme vitaminy D a C. To je způsobeno lepším fungováním našeho imunitního systému v tomto období a krátkým trváním denních hodin. V zimních měsících často není dostatek denního světla, aby pokožka mohla vitamín produkovat. Znečištěný vzduch a okenní sklo navíc blokují ultrafialové paprsky nezbytné pro syntézu vitamínů.

Teoreticky, pokud jsou všechny orgány a systémy plně funkční, lze potřebný vitamin D získat pravidelnými procházkami během denního světla a interakcí se slunečními paprsky, ale to platí pouze pro letní období. A to je docela škodlivé, protože UV záření zvyšuje riziko kožních onemocnění. Pro udržení hladiny vitaminu D je proto lepší poradit se s lékařem a získat jasná doporučení ohledně dávkování a formy léku.

Za vstřebávání vitaminu D je odpovědných mnoho orgánů, takže lékař potřebuje analyzovat mnoho faktů o zdravotním stavu člověka, aby zvolil nezbytný postup – určil dobu příjmu a dávkování – pro efektivní a bezpečný proces doplňování hladiny tento vitamín v krvi. Je však lepší přijímat vitamín C z potravy, protože zvýšená dávka tohoto vitamínu může poškodit ledviny.

Tyto produkty pomáhají udržovat hladinu vitaminu D, ale nevykompenzují nedostatek, pokud dojde k poruchám ve fungování těla, které ovlivňují jeho vstřebávání.

Potraviny obsahující vitamín D:

  • Rybí olej (dvě čajové lžičky) – 242 mcg
  • Sleď (100 g) – 25 mcg
  • Makrela (100 g) – 24 mcg
  • Losos (100 g) – 12 mcg
  • Sardinky v oleji (100 g) – 9 mcg
  • Tuňák (100 g) – 6 mcg
  • Mléko (1 šálek) – 3 mcg
  • Nerafinovaná pšeničná zrna (100 g) – 3 mcg
  • Vejce (1 žloutek) – 1 mcg
  • Játra (100 g) – 1 mcg

Vitamín C. Při zařazování těchto potravin do jídelníčku stojí za zvážení, že tento vitamín se ničí, když je vystaven teplotám nad 60 stupňů:

  • Šípek (100 g) – 1250 mg
  • Rakytník (100 g) – 200-800 mg
  • Černý rybíz (100 g) – 177 mg
  • Petržel (100 g) – 160 mg
  • Růžičková kapusta (100 g) – 90-150 mg
  • Brokolice (100 g) – 115 mg
  • Sladká červená paprika (100 g) – 100-250 mg
  • Kopr (100 g) – 100 mg
  • Zahradní špenát (100 g) – 50-90 mg
  • Kiwi (100 g) – 80-100 mg
  • Citron (100 g) – 53 mg
  • Pomeranč (100 g) – 50 mg
  • Mučenka (100 g) – 30-50 mg
  • Zelí (100 g) – 45 mg
  • Mango (100 g) – 39 mg
  • Rajčata (100 g) – 38 mg
  • Borůvky (100 g) – 22 mg
  • Ananas (100 g) – 20 mg
  • Kysané zelí (100 g) – 20 mg
  • Brambory (100 g) – 17 mg
  • Avokádo (100 g) – 13 mg
  • Brusinka (100 g) – 13 mg
  • Jablko (100 g) – 12 mg
  • Banán (100 g) – 10-12 mg
  • Broskev (100 g) – 10 mg
  • Cibule (100 g) – 7 mg
  • Hruška (100 g) – 5 mg
  • Telecí játra (100 g) – 40 mg
  • Hovězí játra (100 g) – 33 mg
  • Kravské mléko (100 g) – 1 mg
Contents
  1. Kontakty na centrální tiskovou službu
  2. Obsah článku
  3. Příznaky nedostatku vitamínů u dětí a dospělých
  4. Nedostatek vitaminu: příznaky
  5. Nedostatek vitamínů u dětí
  6. Nedostatek vitamínů u žen během těhotenství
  7. Typy nedostatku vitamínů v těle
  8. Video: příčiny nedostatku vitamínů
  9. Zimní a jarní nedostatek vitamínů
  10. Akutní a chronický nedostatek vitamínů
  11. Nedostatek vitamínů: léčba
  12. Prevence nedostatku vitamínů
  13. Jak léčit nedostatek vitamínů?
  14. Klinické studie
  15. Fotky beri-beri
  16. Přečtěte si také
READ
Jak dlouho trvá vypěstování sad cibule?

Kontakty na centrální tiskovou službu

Mail pro média: pressa@invitro.ru
Pro komerční nabídky pro reklamu a tisk: reklama@invitro.ru

Razheva Valentina

Poslední aktualizace: 21.11.2022

Obsah článku

Nedostatek vitaminu je onemocnění způsobené úplnou absencí určitého vitaminu v lidském těle nebo jeho nedostatečným vstřebáváním. Je nutné rozlišovat mezi avitaminózou a hypovitaminózou: hypovitaminóza je stav charakterizovaný nedostatkem (nikoli však úplnou absencí) vitaminu nebo vitaminů. Níže se podíváme na to, jak nedostatek vitamínů léčit, co jej způsobuje a jaké to je.

Příznaky nedostatku vitamínů u dětí a dospělých

Příznaky nedostatku vitamínů u dětí a dospělých

Katalyzátory, které způsobují vitaminový deficit vitaminů A, B, C a dalších, se dělí na vnější (potravinové, environmentální atd.) a vnitřní (způsobené dysfunkcí vnitřních orgánů).

Mezi nutričními předpoklady se rozlišují následující důvody pro rozvoj nedostatku vitamínů:

  • Nevyvážená strava.
  • Předčasné nebo nesprávné zavádění příkrmů kojencům.
  • Půst, přísné diety.
  • Spotřeba nekvalitních výrobků.
  • Iracionální tepelná úprava a nesprávné skladování potravin.
  • Užívání léků, které blokují normální vstřebávání vitamínů tělem.

Kromě potravinových důvodů pro vznik vážného nedostatku vitamínů existují takové vnější předpoklady pro jeho rozvoj, jako jsou:

  • Extrémní životní podmínky (dlouhý pobyt v chladných/horkých zeměpisných šířkách, vysoko v horách).
  • Těžké nebo dlouhodobé stresové stavy.
  • Zneužívání alkoholu, nikotin a drogová závislost.
  • Život v nepříznivých podmínkách prostředí.
  • Nadměrná fyzická aktivita.

Dále je třeba zmínit vnitřní předpoklady způsobené nemocemi a poruchami vnitřních orgánů. Tyto zahrnují:

  • Odchylky ve fungování trávicího traktu.
  • Nedostatečná úroveň vývoje gastrointestinálního traktu (u dětí).
  • Poruchy endokrinního systému.
  • Slabá obranyschopnost těla.
  • Poruchy v systému vstřebávání vitamínů. Projevují se narušením transportních a enzymatických funkcí, propustností buněčných stěn a také odchylkami v metabolismu vitamínů.
  • Přítomnost parazitů v těle.
  • Dysbacteriosis.
  • Nemoci jater a ledvin.

Nedostatek vitaminu: příznaky

V závislosti na tom, který vitamín tělu chybí, se mohou příznaky nedostatku vitamínů značně lišit. Níže je uveden seznam příznaků, které se vyskytují při nedostatku vitamínů A, B, C, D, E, PP, K.

  • Nedostatek vitamínů na kůži se projevuje ve formě takových stavů, jako jsou: suchost, svědění, pálení, hyperpigmentace, zvýšená kresba kůže, snížená elasticita, výskyt metličkových žilek, vyrážky ve formě akné a pupínků, tvorba malých močků eroze, suché šupiny a mikrotrhliny, vzhled strií a vrásek. V některých případech se může odlupovat vrchní vrstva kůže.
  • Z trávicího systému dochází ke snížení chuti k jídlu, průjmu nebo zácpě, hubnutí a zvracení.
  • Na straně dutiny ústní se může objevit krvácení dásní, řídnutí zubní skloviny, zvýšená citlivost zubů na horká, studená, sladká a kyselá jídla, u dětí zpomalený růst zubů, u dospělých vypadávání zubů.
  • U vlasů a nehtů je pozorována křehkost, separace, žloutnutí a deformace nehtových plotének a vypadávání vlasů.
  • Svalové křeče lze diagnostikovat.
  • Z oběhového systému: výskyt modřin, krvácení z dásní, krvácení do krevních cév.
  • Z orgánů zraku: „šeroslepost“, snížená zraková ostrost, pocit písku pod víčky.
  • Z pohybového aparátu: křehkost kostí, bolesti kloubů a kostí, poruchy vývoje pohybového aparátu u dětí.
  • Celkový stav těla: chronický únavový syndrom, slabost, ospalost, podrážděnost, apatie, deprese, závratě, poruchy spánku, bolesti hlavy, změny nálad.
READ
Co dělat, aby se bavlna nesrazila?

Způsoby, jak se nedostatek vitamínů projevuje, se mohou lišit. Chcete-li tedy stanovit přesnou diagnózu, musíte se poradit s lékařem.

Nedostatek vitamínů u dětí

Dětské prsty na nohou s nedostatkem vitamínů, foto

Děti trpí nedostatkem nebo absencí vitamínů v těle častěji než dospělí. Může za to jejich křehký imunitní systém a nedostatečný rozvoj trávicího traktu.

Stav nedostatku vitamínů může vést k řadě závažných onemocnění, jako je křivice a ichtyóza. Proto, když se objeví první známky nedostatku vitamínů (s nedostatkem vitamínů ve vlasech, nedostatkem vitamínů na prstech, rtech nebo nohou), naléhavě vezměte dítě na konzultaci s pediatrem.

Nedostatek vitamínů u žen během těhotenství

Během těhotenství je tělo matky vystaveno dalšímu stresu. Aby bylo snazší vydržet těhotenství a také poskytnout dítěti potřebné vitamíny, musí nastávající matka pečlivě sledovat svou stravu. Napravit a doplnit potřebné vitamíny může jen lékař. Dělat to samostatně je zakázáno, protože některé vitamíny nelze užívat během určitého trimestru těhotenství.

Nedostatek vitaminu u těhotných žen, foto

Typy nedostatku vitamínů v těle

Nejběžnější typy onemocnění:

    . Hlavními indikátory nedostatku tohoto vitaminu jsou rozmazané vidění, anémie a příznaky nedostatku vitaminu na kůži (suchost a šupinatění). Léčba vyžaduje úpravu stravy: zařazení rybího tuku, mastné zakysané smetany, rostlinných olejů, mrkve, rakytníku a špenátu do stravy.
  • Nedostatek vitaminu D. Tento vitamin vzniká vystavením slunečnímu záření. Jeho nedostatek v těle se projevuje zvýšeným pocením, zácpou, patologií pohybového aparátu, podrážděností a problémy s normálním spánkem. Výživa při nedostatku vitaminu D by měla být obohacena o maso, ryby, rybí tuk, játra a slepičí vejce.
  • Nedostatek vitaminu E. Charakterizované nervovými poruchami, křehkostí cév, zhoršenou reprodukční funkcí a suchou kůží. Strava by měla obsahovat rostlinné oleje, ořechy, semena, maso, vejce a mléko.
  • Absence nebo nedostatek vitaminu C. Projevuje se krvácením dásní, otoky dolních končetin, chudokrevností, bílým povlakem na jazyku, slabostí, závratěmi. Je nutné jíst šípky nebo odvar z nich, citrusové plody, šťovík, papriku a jeřáb.
  • Nedostatek vitaminu K. Jeho příznakem je krvácení a krvácení. Do jídelníčku byste měli zařadit hovězí játra, špenát a růžičkovou kapustu.
  • Nedostatek vitaminů vitaminů B. Nedostatek jednoho z vitaminů této rodiny – B1, B6, B12, B9 – vede k bolestem hlavy, poruchám paměti, křečím, nespavosti, stomatitidě, poruchám koordinace, depresím, tachykardii a patologii krvetvorby. Systém. Důraz ve stravě by měl být kladen na vejce, játra, luštěniny, banány, sýry, čerstvou zeleninu, pečivo.
  • Nedostatek vitaminu P. Hlavním příznakem je krvácení do kůže a sliznic. Do jídelníčku byste měli přidat šípky, zelený čaj a citrusové plody.
READ
Proč hrozny tečou?

Video: příčiny nedostatku vitamínů

Zimní a jarní nedostatek vitamínů

Na začátku jara se u některých lidí objevuje únava, suchá pokožka a vypadávání vlasů. Mnoho lidí tento stav mylně nazývá nedostatek vitamínů. Na jaře se většinou mluví o hypovitaminóze – ne o úplné absenci vitamínu, ale jen o jeho nedostatku. Totéž lze říci o zimních měsících.

Akutní a chronický nedostatek vitamínů

Pokud jsou příznaky nedostatku vitamínů diagnostikovány včas, pak vhodná léčba a výživa pomohou poměrně rychle vyrovnat se s onemocněním. Pokud není provedena vhodná terapie a není upravena dieta, vzniká nedostatek vitamínů a jeho následky se stávají chronickými.

Nedostatek vitamínů: léčba

Avitaminóza vitamínů A, B, C, D, E, F a dalších, léčba

Pokud je nedostatek menší, může vám lékař předepsat léky perorálně. Pokud existuje výrazný nedostatek určitého vitaminu, budou vyžadovány intramuskulární injekce. Mohou být také vyžadovány fyzioterapeutické postupy (při nedostatku vitaminu D).

Při nedostatku vitamínů pomáhají nejen léky, ale i lidová léčba: odvar z šípků, jeřábu, kaliny. Z mletých ořechů, sušených meruněk, sušených švestek, citronu, rozinek a medu si navíc můžete připravit vitamínovou směs.

Prevence nedostatku vitamínů

Abyste se ochránili před sezónním nedostatkem vitamínů, doporučuje se vyvážená strava. Vyhněte se příliš přísným dietám a půstům, protože pouze racionální přístup k plánování stravy pomůže chránit před nedostatkem vitamínů v těle. Jezte co nejvíce ovoce, bobulovin a zeleniny, nezapomínejte na rostlinné oleje a potraviny živočišného původu.

V zimě a na jaře, kdy je vitamínů málo, se doporučuje doma naklíčit pšenici, oves, zelenou pohanku a čočku: zelené klíčky pomáhají doplnit nedostatek vitamínů a předcházet nedostatku vitamínů.

Jak léčit nedostatek vitamínů?

Jak léčit nedostatek vitamínů?

Chcete-li u dítěte zmírnit příznaky nedostatku vitamínů, používejte při každodenní hygieně čisticí gel La-Cri. Deriváty olivového a avokádového oleje v gelu obnovují bariérovou funkci pokožky, hydratují ji a vyživují.

Klinické studie

Klinická studie provedená společností Vertex společně s Unií dětských lékařů Ruska prokazuje vysokou účinnost, bezpečnost a snášenlivost produktů La-Cri TM pro každodenní péči o pokožku dětí s mírnou a středně těžkou formou atopické dermatitidy a v období remise. , doprovázené snížením kvality života pacientů. V důsledku terapie byly zaznamenány následující účinky čisticího gelu La-Cri:

  • Jemné čištění pleti;
  • Zmírnění zarudnutí a svědění;
  • Obnova kůže;
  • Výživa pokožky.
  1. B.A. Shamov, I.G. Safiullina, A.B. Bešimová, T.B. Shamov, Diferenciální diagnostika atopické dermatitidy, Journal of Practical Medicine, 2011
  2. Fokina R.A., Atopická dermatitida: stadia vývoje klasifikačních forem, Siberian Medical Journal, 2007
  3. A.N. Pampura, A.A. Chuslyaeva, Moderní přístupy k léčbě atopické dermatitidy u dětí
READ
Kde se pěstují bloodworms?

Fotky beri-beri

Fotografie beri-beri si můžete prohlédnout na našem webu.

Nedostatek vitaminu na ruce a prstech, fotografie

Fotografie amytaminózy na nohou dítěte, foto

Nedostatek vitaminu na prstu dítěte, foto, foto

Avitaminóza u kojence, foto

Avitaminóza na noze, foto

Avitaminóza na kůži prstů, foto

Avitaminóza na noze, foto

Avitaminóza na kůži nohou, foto

nedostatek vitamínů na nohou

beriberi na ruce, foto

Nedostatek vitaminu na fotografii krku

Přečtěte si také

jarní nedostatek vitamínů: příčiny, příznaky a léčba

Koncem zimy a začátkem jara si mnoho lidí stěžuje na ospalost, únavu, podrážděnost a apatii.

beriberi u dítěte: příčiny, příznaky, léčba a vitamíny

Věda zná více než 20 druhů vitamínů, jejich denní dávka konzumace je jen pár gramů. Běda však těm, kdo tuto normu nedodržují.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: