Co je to kimchi jídlo?

Elena Doronkina

Korejským ekvivalentem kysaného zelí je korejský pokrm kimchi. Vyrábí se z čínského zelí, někdy se přidává plátky ředkve, lilku, okurek a další zeleniny. Pokrm je v chuti lehce pikantní s nasládlým podtónem. Obsahuje mnoho cenných látek jako je vláknina, probiotika, antioxidanty a vitamíny. Kimchi posiluje imunitní systém, snižuje krevní tlak, zlepšuje cukrovku a podporuje odbourávání tukových zásob (proto ho milují především Korejci).

Kimchi dnes najdete v mnoha supermarketech, zejména v těch asijských. Na trzích se prodává na váhu. Ale kimchi připravené doma bude chutnější a přirozenější. V Koreji je tradice, kdy se ženy sejdou a připravují kimchi ve velkém na šest měsíců nebo i rok dopředu.

V Koreji je kimchi považováno za národní symbol. A v Soulu je dokonce muzeum kimchi – jeho sbírka obsahuje asi 200 variací tohoto jídla.

Jaké jsou výhody kimchi?

Pokrm je bohatý na vitamíny A, C, vlákninu a probiotika. Doporučuje se sníst maximálně jednu porci kimchi denně, protože chutná dost slaně. Neobsahuje vůbec žádné bílkoviny ani tuky.

Snižuje váhu

Kimchi nemá prakticky žádné kalorie, ale má vysoký obsah vlákniny. Zlepšuje metabolismus a podporuje regulaci hmotnosti. Konzumace korejského kysaného zelí snižuje chuť na sladké a zahání hlad na dlouhou dobu.

Zlepšuje trávení

Kimchi obsahuje prospěšné bakterie, které zlepšují činnost gastrointestinálního traktu a normalizují střevní činnost. Léčí střevní mikroflóru a také ulevují od zácpy. Společně to může ovlivnit stav mozku a duševní zdraví.

Snižuje hladinu cholesterolu

Pravidelná konzumace kimchi zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, čistí krev a snižuje hladinu špatného cholesterolu.

Pomalu stárne

Mnoho lidí se diví, proč korejské ženy vypadají tak mladě. Jedno z tajemství jejich krásy spočívá v jejich stravě. Kimchi obsahuje látky, které mají na organismus protizánětlivé a omlazující účinky.

Jak vařit kimchi?

Budete potřebovat:

  • ledový salát – 1 ks;
  • česnek – 3-4 hřebíček;
  • mrkev – 2 ks;
  • paprika – 1/2 červená a 1/2 žlutá;
  • čerstvý zázvor – 3-5 cm;
  • pepřové vločky gochugaru – 4 polévkové lžíce. l. (lze nahradit pálivou chilli paprikou);
  • sójová omáčka – 2 polévkové lžíce l.;
  • rajčatová pasta – 2 polévkové lžíce. l. nebo sušená rajčata – 6 ks;
  • sůl – 2 polévková lžíce. l.
READ
Jak skladovat bílé víno?

Pokud některé suroviny chybí, vždy je můžete nahradit různou zeleninou.

Nejprve připravte nádobí – je nutné, aby bylo prakticky sterilní. Vezměte velkou skleněnou nádobu, vařte vodu a držte ji nad ní po dobu pěti minut. Tím bude nádoba sterilizována a bude bezpečná pro skladování. Nezapomeňte nosit gumové rukavice, abyste zabránili vnesení bakterií do nádobí.

Papriku a mrkev nakrájejte na čtvrtky, ledový salát na velké plátky. Oloupejte zázvor. Nakrájejte ho na tenké plátky. Vezměte misku a smíchejte všechny ingredience dohromady. Osolíme a vše rukama promícháme. Misku se zeleninou necháme hodinu na chladném místě.

V tuto chvíli připravte dresink: v mixéru smíchejte pepř (nebo papriku) s rajčatovou pastou (nebo sušenými rajčaty), sójovou omáčkou a česnekem. Zeleninu přelijte zálivkou a opatrně (rukama v rukavicích) pokrm promíchejte.

Zeleninu zabalte do sklenice a nenechávejte prostor pro vzduch. Ujistěte se, že tekutina zcela zakrývá zeleninu a že není suchá. Pokud je tekutiny málo, přidejte trochu vody. Vzniklou misku přikryjte pokličkou, ale nezašroubujte ji až na doraz.

Nechte tři dny při pokojové teplotě. Poté pokrm vyzkoušejte – měl by být pikantně sladký a lahodně vonět. Poté dejte sklenici kimchi do lednice a uložte ji tam.

co je kimchi?

Trend vyvážené zdravé stravy způsobil zvýšený zájem o fermentované potraviny. Nejviditelnějším a nejoblíbenějším jídlem je samozřejmě naše kysané zelí. Doporučujeme však rozšířit si své kulinářské obzory a podívat se do kuchyní jiných národů světa, abyste zjistili, co zajímavého a zdravého tam vaří. Zveme vás k rozhovoru o kimchi zelí – národní hrdosti Koreje. Ve skutečnosti toto slovo označuje dva pojmy: vlastní pokrm z čínského zelí s feferonkami a kořením a způsob kvašení zeleniny v marinádě z rybí omáčky, do které se přidává červená paprika a zázvor. Korejské kimchi je příjemně pikantní svačina s nasládlou chutí.

Fermentace je proces, kdy fermentace probíhá přirozeně: nedostatek kyslíku vede k tomu, že při interakci s mikroorganismy dochází k rozkladu organických látek a zvyšují se výhody produktů. Stávají se zdrojem vitamínů C a B, minerálů, jako je železo a sodík, a také antioxidantů a probiotik.

Kimchi je připraveno pro budoucí použití – na zimu. Vaření začíná na podzim – tato doba se nazývá kimjang, proces fermentace trvá 10-14 dní. Existuje také super kořeněná verze, louhovaná několik týdnů, a super rychlá verze – 2-3 dny, ale v tomto případě se kimchi jí okamžitě. Hlavní výhodou fermentace není to, že by se výrazně zvýšila trvanlivost, ale to, že produkty neztrácejí své prospěšné vlastnosti.

READ
K čemu jsou technické odrůdy révy vinné?

Trocha historie

2_Cropped.png

Kimchi, vyrobené z čínského zelí, je známé již tisíce let a je jedním z prvních jídel korejské kuchyně. Původní název „simche“ je vypůjčen z čínštiny a překládá se jako nakládaná zelenina. Existuje předpoklad, že tento pokrm přišel do Koreje z Číny a sestával ze zeleniny namočené ve slaném nálevu. Pak ale získala rysy charakteristické pro korejskou kuchyni: začali do ní přidávat různá, většinou pálivá koření, jako je feferonka, česnek, zázvor, cibule.

V Soulu můžete navštívit muzeum kimchi a prohlédnout si více než 200 verzí tohoto pokrmu.

Je tradicí Východu obdarovávat nejen předměty a jevy, ale dokonce i produkty filozofickým obsahem. Je tedy přirozené, že kimchi má také takové konotace. Věří se, že toto jídlo prodlužuje život a slouží jako zdroj moudrosti, proto se podává každý den a v mnoha domácnostech se jí při každém jídle. Kimchi se dnes připravuje jak doma, tak ve výrobě – koupíte ho jak na trhu, tak v supermarketu. Domácí kimchi je ale nepochybně mnohonásobně zdravější: s jistotou víme, že fermentace probíhala přirozeně – díky mikroorganismům a enzymům přírodního původu a nepoužívaly se konzervanty ani látky urychlující fermentaci.

Jaké jsou výhody kimchi

3_Cropped.png

Přidáme-li kimchi do našeho jídelníčku, získáme mnoho důležitých živin, které ovlivňují fungování všech životně důležitých systémů těla:

Obsahuje hodně vlákniny, zlepšuje trávení a slouží jako potrava pro prospěšné bakterie ve střevech, které léčí její mikroflóru. Navíc ve vás zanechá pocit sytosti po dlouhou dobu.

Posiluje imunitní systém a pomáhá odolávat sezónním nachlazením a virovým onemocněním.

Aktivuje metabolismus a podporuje odbourávání tukových zásob.

Snižuje hladinu špatného cholesterolu, čistí cévy, což má příznivý vliv na stav kardiovaskulárního systému a zabraňuje rozvoji aterosklerózy.

Je zdrojem antioxidantů: obsahuje vitamín C, karoten, fenolické sloučeniny, chlorofyl), které zpomalují proces stárnutí a slouží jako prevence onkologických onemocnění.

Ale přesto odborníci na výživu doporučují, abyste se nenechali unést kimchi, protože pokud budete jíst toto jídlo příliš často, můžete překročit normu pro spotřebu soli. Opatrní by měli být i lidé, kteří mají žaludeční potíže – záněty žaludku nebo vředy, a ti, kteří mají sklony k alergickým reakcím.

READ
Kolik ohybů můžete udělat na komíně?

Z čeho jsou vyrobeny

Řekli jsme, že kimchi je jídlo a způsob přípravy. Nejprve se v Koreji fermentovala jakákoli zelenina, ale pak se svačina spojila výhradně s čínským zelím.

Přesto je tu stále rozmanitost – ochutnat můžete kimchi z mrkve, ředkviček a okurek, lilku a celeru, stonků bambusu nebo výhonků kapradí.

Rate article
Add a comment

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: